ارتباط با ما در

چرا باید چاه را به صورت دوره ای لایروبی کرد؟

لایروبی چاه یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ارتقای راندمان (کارایی) چاه‌های مختلف است که انجام آن با گذشت زمان و همچنین با افزایش عمر چاه‌ها، کاملا ضروری است. با توجه به اهمیت زیاد لایروبی چاه فاضلاب در زمان مناسب و با روش های کاملا استاندارد، در این نوشته به سوالات و شبهات پاسخ خواهیم داد.

منتشر شده

لایروبی چاه یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ارتقای راندمان (کارایی) چاه‌های مختلف است که انجام آن با گذشت زمان و همچنین با افزایش عمر چاه‌ها، کاملا ضروری است. با توجه به اهمیت زیاد لایروبی چاه فاضلاب در زمان مناسب و با روش های کاملا استاندارد، در این نوشته به سوالات و شبهات پاسخ خواهیم داد.

لایروبی چاه چیست؟

به مرور زمان امکان دارد بر روی دیواره‌ها و کف چاه‌ها، چندین لایه فاضلاب تشکیل شود. بنابراین فرایند جذب آب توسط چاه‌ها مختل شده و چاه فاضلاب مرتب مسدود می‌شود. این شرایط به دلیل ورود گرد و غبار، مصالح ساختمانی، مو و آب صابون به درون چاه به وجود می‌آیند. جهت رفع این مشکل لازم است لایه‌های اضافی قرار گرفته بر روی دیواره‌ها و کف چاه برداشته شود تا کارایی آن بهبود یابد که به این کار لایروبی چاه گفته می‌شود.

لایروبی چاه کشاورزی دقیقا برعکس عمل می کند و انجام این کار باعث بالا رفتن سطح آب می‌شود. لایروبی دوره‌ای یک چاه عمیق، شرایط برداشت آب از زمین را بهبود می‌بخشد.

در مناطق مسکونی و حتی صنعتی وجود لایه‌های زیاد بر روی دیوارها و کف چاه سبب انتشار بوی بد فاضلاب در محیط می شود. این بو حتی پس از ریختن آب داغ در چاه نیز از بین نرفته و تنها راه چاره، احیای آن با لایروبی است. با انجام عملیات لایروبی چاه، لایه‌های لجن باقی مانده روی دیواره چاه به روش‌های مختلف تمیز می‌شوند و اصطلاحاً چاه نفس می‌کشد.

لایروبی سپتیک تانک چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چاه به فاضلاب مرکزی وصل نشود. به عنوان مثال اگر پوشش خاک سطح مورد نیاز به ماسه نرسد در نتیجه جذب آب با مشکل مواجه شده و اتصال به فاضلاب مرکزی امکان پذیر نخواهد بود. در این حالت، چاه سپتیک تانک در پایین محوطه مورد نیاز حفر می‌شود، کف و دیوارهای آن نیز کاملاً با مواد غیر‌قابل نفوذ عایق می شود. سپتیک تانک باید به مرور زمان و در فصول مختلف تخلیه شود تا از پر شدن و ایجاد نم و رطوبت جلوگیری شود.

راکد بودن فاضلاب موجود در سپتیک تانک باعث می‌شود که آب، چربی و سایر مواد، بر روی دیواره‌های چاه نشسته و آن را پیش از موعد پر کند. در این صورت بهترین راه حل برای جلوگیری از پر شدن زودرس چاه و افزایش کارایی آن و نیز از بین بردن بوی بد فاضلاب، لایروبی سپتیک است. با لایروبی سپتیک، می توان کارایی آن را به میزان قابل توجهی افزایش داد و از انتشار بوی فاضلاب جلوگیری کرد.

بهترین زمان برای لایروبی چاه

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای اکثر افراد مطرح می‌شود این است که چه زمانی لایروبی ضروری است؟ آیا لایروبی چاه فاضلاب در مناطقی مانند تهرانپارس که به شبکه مرکزی فاضلاب متصل است، ضروری می باشد؟

به طور کلی نمی توان تشخیص داد که هر چند ماه یا چند سال یکبار نیاز  به لایروبی چاه می‌باشد. زیرا نوع چاه و کاربری آن ( برای مثال صنعتی یا مسکونی) و میزان استفاده از آن در زمان لایروبی تاثیر می‌گذارد.

پرشدن مکرر چاه فاضلاب و سپتیک تانک، بوی بد فاضلاب و رفع نشدن آن و گرفتگی مداوم لوله فاضلاب از نشانه‌های نیاز به لایروبی است.

چرا باید چاه را به صورت دوره ای لایروبی کرد؟

لایروبی چاه فاضلاب به دلایل مختلفی انجام می شود و مزایای اصلی آن به شرح زیر است.

کارایی چاه را افزایش می دهد

همانطور که قبلا ذکر شد، ایجاد رسوبات بر روی دیواره‌های چاه، جذب آب زائد را دشوار می‌کند و در نتیجه انسداد و پرشدن مداوم چاه را به همراه دارد.

با انجام تخلیه چاه و لایروبی آن می‌توان چاه را احیا کرد. با این کار عملکرد و کارایی چاه درجذب فاضلاب مانند یک چاه جدید خواهد بود. ضمناً با انجام این فرآیند می‌توان از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری کرد که در نتیجه سلامت محیط تا حد زیادی تضمین می‌شود.

جلوگیری از ایجاد نم و رطوبت

ریختن مواد اسیدی برای تمیز کردن و حذف رسوب از چاه فاضلاب یکی از رایج ترین کارهایی است که اکثر افراد در محیط‌های مسکونی و صنعتی انجام می‌دهند. انجام چنین فعالیت‌هایی به سرعت به لوله‌های فاضلاب آسیب می‌رساند و در دراز مدت منجر به ترکیدگی لوله می‌شود. اولین نشانه‌های تشخیص ترکیدگی لوله‌ها و نشت آب، تشکیل رطوبت در محیط است که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. لایروبی چاه با روش‌های کاملا استاندارد از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می کند.

 

جلوگیری از هزینه‌های اضافی

افراد زیادی هستند که به دلیل از دست دادن کارایی چاه تصمیم به حفر چاه جدید می‌گیرند. حفر چاه علاوه بر هزینه‌های زیاد، فرآیندی زمان بر است که حفاری و خاک کاری زیادی را در بر می‌گیرد. در چنین شرایطی می‌توان چاه های قدیمی را با لایروبی، در زمان کوتاه و با هزینه کم احیا کرد. علاوه بر این، تخلیه منظم چاه هزینه زیادی برای شما خواهد داشت، اما لایروبی و کف تراشی چاه می‌تواند از پر شدن مکرر چاه جلوگیری کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.