ارتباط با ما در

یزد یک موزه دیدنی به‌اندازه یک شهر

شهرهای مرکزی ایران با وجود گرما هر ساله تعداد زیادی مسافر و توریست از سرتاسر جهان جذب می‌کنند. یکی از این مناطق پرطرفدار شهر یزد است.

منتشر شده

شهرهای مرکزی ایران با وجود گرما هر ساله تعداد زیادی مسافر و توریست از سرتاسر جهان جذب می‌کنند. یکی از این مناطق پرطرفدار شهر یزد است. امروز درباره رازهای جذابیت یزد و این‌که چطور در این سفر بیشتر می‌توانیم خوش باشیم خواهیم گفت.

جاهای دیدنی تاریخی یزد جذاب‌ترین ویژگی این شهر است. کافی است در شهر قدم بزنید و با دیدن معماری هوشمندانه خانه‌ها شگفت‌زده شوید. بدون اغراق قدم زدن در بیشتر محله‌های یزد شبیه دیدار از یک مکان تاریخی است.

شهری دیدنی مثل یزد که اصطلاحا رگ اصلی زندگی آن به این بافت سنتی وصل است هرگز نباید با آپارتمان‌سازی یا ویلا‌سازی تغییر کند و از بین برود. اگر شما هم قصد دارید به کمک ادامه حیات شهر یزد کمک کنید برای شما در پینورست چند پیشنهاد داریم.

چرا در یزد اجاره اقامتگاه بومگردی انتخاب خوبی است؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آسیب نزدن به بافت شهرها ماندن در اقامتگاه بومگردی در زمان سفر به آنهاست. همان‌طور که احتمالا می‌دانید اقامتگاه‌های بومگردی چند سالی می‌شود که در ایران رواج پیدا کرده‌اند. دلیل اصلی ساخت این اقامتگاه همین جلوگیری از نابودی شهرها است.

در نظر بسیاری از مردم دلیلی ندارد که هتل‌های راحت را رها کنیم و در یک اقامتگاه بومگردی بمانیم. ما در سایت پینورست به شما اطمینان می‌دهیم اقامتگاه‌های بومگردی سایت پینورست از هر جهت تایید شده هستند. عکس‌های اقامتگاه بومگردی در سایت پینورست واقعی است. این واحدها قبل از قرار گرفتن در سایت بازرسی حضوری می‌‌شوند. به‌خاطر همین برای اجاره بومگردی یزد می‌توانید روی پینورست حساب کنید.

جاذبه‌های شهر یزد

حالا می‌توانیم سراغ شهر یزد یعنی شهر بادگیرها برویم و درباره این‌که چرا این شهر را باید دید و چه دیدنی‌ها و جاذبه‌هایی در یزد وجود دارند بیشتر بگوییم.

زندان یا مدرسه؛ مسأله این است!

دیدنی جالب و پرماجرا، از زندان اسکندر تا مدرسه ضیائیه در شهر است. تاریخ مدرسه ضیائیه ابهامات زیادی دارد و امروز دیگر نمی‌توان دانست چقدر از ماجراهای مربوط به این بنا واقعی و تاریخی و چقدر از آن زاییده خیال است.

درب ورودی بنا در نسبت با باقی آن ورودی بسیار کوتاهی دارد. کارشناسان باستان‌شناسی از نوع معماری آن حدس می‌زنند بنای امروز با در دوره ایلخانیان ساخته شده باشد.

معماری مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر اهمیت ویژه‌ای دارد چون برعکس بسیاری از بناهای تاریخی ایران از تزئینات اغراق شده در آن خبری نیست و همه چیز با خشت خام ساخته شده است.

میدان امیرچخماق یزد محلی همیشه بیدار

دیدنی بعدی شهر یزد میدان امیرچخماق است که قبلا درباره آن در سایت پینورست گفته‌ایم. میدان امیر چخماق فشرده‌ای از هر جاذبه‌ای که بتوان تصور کرد درون خود جای داده و تکیه‌های مشهور عزاداری یزدی‌ها تا بازار و مساجد در این میدان قرار دارند.

نکته جالب درباره این میدان این است که این محل صرفا توریستی نیست و مردم یزد هم از آنجا برای تفریح استفاده می‌کنند. به‌خصوص شب‌های کویری با نور قرص ماه باعث زیبایی میدان می‌شود. میدان امیرچخماق تقریبا بیشتر ساعات شبانه‌روز محل گردش و تفریح است.

نکته تاریخ جالبی هم درباره این میدان وجود دارد که سردار سازنده آن به‌نام امیرچخماق این میدان را برای رونق دادن به شهر انتخاب کرد. شاید هرگز فکر نمی‌کرد حتی تا امروز ما و شما از آن به‌عنوان محلی برای تفریح استفاده کنیم.

دلایل اهمیت بالای مسجد جامع یزد

شهر یزد به‌جز بادگیرها با تعداد بالای مسجد‌های قدیمی خود هم شناخته می‌شود. در این بین هیچ مسجدی اندازه مسجد جامع یزد مشهور نیست. از دلایل این مشهوریت تاریخ پر ماجرای این محل و بنا است.

بسیاری از مردم اعتقاد دارند مسجد بر روی باقی‌مانده‌های یک بنای ساسانی ساخته شده است. مسجد جامع یزد حتی تا دوران قاجار هم دچار تغییر و تحول می‌شود. خیلی از اهالی یزد معتقدند خاک کاشی و مصالح ساختمانی این محل با خاک کربلا و گلاب درست شده است.

آتشکده زرتشتیان یزد یا همان آتشکده بهرام

تنوع در جاذبه‌های یزد تمام‌نشدنی به‌نظر میرسد. آتشکده بهرام یزد که در دوران رضا شاه ساخته شد یکی از نیایشگاه‌های مهم برای زرتشتیان سراسر ایران است و در بین آنها از جایگاه جایگاه ارزشمندی دارد.

آتش روشن در دل این مجموعه نزدیک به بیش از ۱۵۰۰ سال است که خاموش نشده است. آتش بهرام البته در هنگام تهاجم قوم‌های بیگانه در قرن دهم هجری یک‌بار جابجا شد که آسیبی به آن نرسید.

شبیه به معماری مدرسه ضیائیه آتشکده بهرام یزد هم بدون تجملات و با یک ساختمان ساده ساخته شده است. شبیه معماری این مجموعه را در هند هم دیده شده است. همین اهمیت بالا باعث شد تا مدت‌ها ترجیح زرتشتیان عدم ثبت بنا در فهرست آثار ملی باشد تا زرتشتیان در خلوت خود نیایش کنند.

سفر در یزد با پینورست

اگر شهر یزد را دیده باشید شما هم تصدیق می‌کنید که شهر اهمیت تاریخی دارد. برای اجاره همین اقامتگاه بومگردی در این شهر بهترین گزینه است. برای اجاره بوم گردی شاید کمی بترسید از این‌که کجا امکاناتش خوب است؟ تمیز است؟ فضاهای اشتراکی‌اش چه‌طور است؟ می‌توانید از پینورست گلچینی از بهترین بومگردی‌ها را پیدا کنید و با خیال راحت آن را رزرو کنید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.