ارتباط با ما در

ساینا و دلایل فروش پرتیراژش

ساینا از همان ابتدای ورود به بازار با محبوبیت بیشتری نسبت به تیبا مواجه شد. این خودرو که عنوان دومین خودروی ملی سایپا را نیز بر دوش می‌کشد، ارزانترین خودروی دنده‌اتوماتیک کشور نیز لقب گرفته است.

منتشر شده

کاربران ایرانی هنوز با فیس‌لیفت ضمنی پراید یعنی تیبا کنار نیامده بودند که  فیس‌لیفت تیبا با نام ساینا در سال ۹۵ وارد بازار شد. این درحالی بود که خط تولید انواع پراید همچنان پرقدرت کار می‌کرد. به‌نظر سایپا با ساینا و تیبا و تیپ‌ها و مدل‌های مختلف آنها در حال مقدمه‌چینی و آماده‌سازی بازار به‌منظور توقف تولید پراید محبوب خود بود.

ساینا از همان ابتدای ورود به بازار با محبوبیت بیشتری نسبت به تیبا مواجه شد. این خودرو که عنوان دومین خودروی ملی سایپا را نیز بر دوش می‌کشد، ارزانترین خودروی دنده‌اتوماتیک کشور نیز لقب گرفته است. ساینا به‌دلایل متعددی از ابتدای ورود به بازار با استقبال خوبی مواجه شد. برخی طراحی آن را زیبا و برخی نامتناسب می‌دانند. کیفیت ساختش را هم‌سطح و هم‌رده دیگر خودروهای داخلی مشابه و هم‌قیمت می‌دانند. باید دید ساینا چه ویژگی خاصی ارائه کرده که این محبوبیت را از آن خود نموده است.

تفاوت‌های دو تیپ

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هر دو مدل EX و SX ازنظر فنی، مشخصات یکسانی دارند و به موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با قدرت ۸۷ اسب‌بخار مجهز شده‌اند، اما در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی SX به آپشن‌هایی مثل فرمان برقی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو VAS، چراغ‌های همراهی تا در منزل، کامپیوتر سفری، نشان‌گر وضعیت دنده، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، قفل‌شدن اتوماتیک درها در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف، نگهدارنده صندلی کودک در عقب مجهز شده است درحالی‌که EX فاقد آن‌هاست. البته مدل لوکس SX، آپشن‌هایی مثل شیشه‌های دودی عقب، مسیریاب، سنسور فشار باد لاستیک و نمایش‌گر ۷اینچی هم دارد.

جعبه‌دنده اتوماتیک

گروه خودروسازی سایپا با اضافه کردن یک جعبه‌دنده اتوماتیک پیوسته (CVT) به ساینا ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک ساخت داخل را معرفی کرد و این مهم‌ترین تفاوت تیپ ساینا SX با EX است. باتوجه به لیست امکانات درج شده در ساینا دیوار، تفاوت‌های دیگر تیپ SX و EX ساینا را باید در امکانات فضای داخل دو خودرو جست‌وجو کرد.

البته هر دو تیپ دارای امکاناتی مثل سیستم تهویه‌مطبوع نیمه‌اتوماتیک، سنسور پارک دنده‌عقب، نمایش‌گر دمای محیط بیرون، سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه‌هوای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت، قفل ایمنی کودک و آینه‌های کناری برقی هستند.

علاوه بر این در ساینا اتوماتیک، سیستم فرمان از هیدرولیک به برقی تغییر کرده است و دکمه‌های کنترلی و کروز به‌ ظاهر غربیلک فرمان زیبایی نسبی بخشیده‌اند که نسخه جعبه‌دنده دستی از این امکانات بی‌بهره است.

خودرویی کم‌مصرف

هر دو تیپ این خودرو را باید در ردیف خودروهای نسبتاً کم‌مصرف قرار داد. مصرف ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر از ساینا خودرویی دوستدار محیط‌ زیست ساخته است. هر دو نسخه ساینا اتوماتیک و ساینا با جعبه‌دنده دستی، استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارند و نسخه اتوماتیک قابل‌ارتقا به یورو ۵ است. حجم موتور دو خودرو ۱۵۰۰ سی‌سی است که آن را جزء خودروهای پرشتاب برای داخل شهر قرار می‌دهد، اما حجم کمتر از ۱۸۰۰ سی‌سی ممکن است هنگام رانندگی در جاده شما را راضی نکند.

دلایل فروش خوب

باتوجه به آنچه گفته شد ساینا در بین تولیدات داخلی خودرویی نسبتاً مجهز و قابل‌قبول به نظر می‌رسد. هرچند این امکانات سال‌ها پیش در صنعت خودروسازی رواج یافته و امروز شاهد تجهیزات بسیار فراتری حتی در تولیدات اقتصادی جهان هستیم.

اما باید باور کرد که رقبای ساینا، دیگر محصولات داخلی مانند پژو ۲۰۵ و پژو ۴۰۵ هستند. باتوجه به قیمت روز خودرو ساینا دیوار باید گفت، این سواری کوچک شهری نسبت به رقبا، قیمت بهتری دارد و احتمالاً همین قیمت بهتر باعث شده است تا در شرایط اقتصادی این سال‌ها محبوبیت زیادی کسب کند. در هر حال خریدار ایرانی فکر می‌کند که باید از بین تولیدات داخلی خودروی بی‌کیفیت بخرد، پس بهتر است یک بی‌کیفیت ارزان‌تر بخرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.