ارتباط با ما در

جنگل‌های زیبای دو هزار و سه هزار تنکابن

جنگل سه هزار از زیباترین جنگل های شمال ایران و مناطق تفریحی مازندران به حساب می‌آید.

منتشر شده

جنگل سه هزار تنکابن منطقه‌ای است بکر و دست نخورده که در شهرستان تنکابن استان مازندران واقع شده است. این جنگل‌ها با چشم اندازی بدیع، چمنزارها، جنگل‌های مرتفع، جلگه‌ای و رودخانه پر آب، یک مجموعه بی نظیر طبیعی را فراهم کرده تا مشتاقان طبیعت، منطقه‌ای بسیار خاص و رویایی را تجربه کنند. وجود آب گوارای روان و آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر و آرامش رویایی این جنگل را به یکی از مکان‌های دیدنی شمال ایران بدل کرده است.

سفر به جنگل سه هزار یکی از بهترین گزینه‌ها برای گشت‌وگذار در جنگل و رانندگی در جاده‌های جنگلی شمال کشورمان است. این جنگل درست در کنار جنگل دو هزار تنکابن قرار گرفته و توسط کوه‌هایی مرتفع از آن جدا شده است. درهم آمیختگی این دو ناحیه، طبیعتی چشم‌نواز را پدید آورده است.

از میان جنگل سه هزار همانند دوهزار، جاده‌ای عبور می‌کند که گردشگران را در مسیری رویایی به جلو می‌برد. وجود درختان انبوه و سرسبز یک طرف جاده و رودخانه‌ای که از سمت دیگر آن می‌گذرد، چشم‌اندازی بی‌نظیر را در اینجا پدید می‌آورد. رودخانه مذکور، سه هزار نام دارد و یکی از شاخه‌های رود پرآب چشمه کیله است، دیگر شاخه این رود که به مراتب کوچک‌تر و کم‌آب‌تر است، از میان جنگل دو هزار می‌گذرد.

در قدیم رودخانه را هراز میگفتند، چون منطقه سه هزار دارای سه رود اصلی شلف رود، گرما رود و مرانرود است که به آن سه هراز میگفتند. با گذشت زمان با جابه جا شدن نقطه، هراز به هزار تبدیل شده است. رودخانه پرآب «سه هزار» تنکابن مجموعه زیستی، طبیعی و کم نظیر در ایران است. رودخانه سه هزار یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه چشمه کیله است. حتی در اکثر نوشته‌ها و کتاب‌ها این رود را به اسم بزرگترین شاخه اش یعنی سه هزار میشناسند.

طول رودخانه سه هزار بالغ بر ۵۷ کیلومتر است که دورترین سرچشمه اش مربوط به منطقه سه هزار و از کوه‌های تخت سلیمان با ارتفاع بیش از ۴۶۰۰ متر از سطح دریا است. این رود پس از عبور از مسیر کوهستان به سوی دریای خزر جریان داشته ضمن شرب ساختن جلگه‌های حاصلخیز تنکابن در شمال شهر ساحلی شهسوار، وارد دریای خزر میشود.

مسیر ورود به جنگل سه هزار

اگر قصد سفر به جنگل‌های رویایی سه هزار را دارید در ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کدام راه به مقصد برسید:

از تهران، جاده چالوس و بعد هم شهر تنکابن (شهسوار)، بخش خرم آباد از توابع تنکابن، جنگل سه هزار.
اگر از تهران قصد سفر به مناطق بکر و زیبای جنگل‌های سه هزار از راه الموت را دارید از این مسیر حرکت کنید:

بعد از طی فاصله ۱۳۵ کیلومتری بزرگراه تهران – قزوین، از قزوین تا گرمارود حدودا ۱۲۰ کیلومتر است و از گرمارود تا جنگل سه هزار حدودا ۶۰ تا ۶۵ کیلومتر جاده خاکی است. اگر در منطقه الموت اطراق کنید در مسیرتان هتل و سوییت‌های محلی پذیرای شماست، که ارزان هم هست.

اگرهم خواستید در منطقه شمالی مسیر سفرتان اطراق کنید در سه هزار یا در دوهزار منطقه رفاهی چالدره دارای سوییت و امکانات اقامتی است که ظاهرا مربوط به شهرداری منطقه است.

وجه تسمیه جنگل‌های دو هزار

درباره وجه تسمیه جنگل‌های دو هزار این‌طور گفته می‌شود که، چون این جنگل‌ها در ارتفاع دوهزارتایی هستند، چنین نامی بهشان داده‌اند، به همین ترتیب برخی معتقدند که، چون جنگل‌های سه هزار هم در ارتفاع سه‌هزار متری هستند، این‌گونه نامیده شده‌اند. روایت دیگری هم هست مبنی بر اینکه در زبان مازنی، به رود، “هزار” می‌گویند و وجود دو رودخانه در دو هزار و سه رودخانه در سه هزار علت این نام‌گذاری هستند؛ چرا که در طول تاریخ هراز به هزار تبدیل شده است.

در زمستان به علت بارش برف عبور و مرور کمی سخت است اگر اهل منطقه نباشید سفر در زمستان از این جاده توصیه نمیشود. اما در بهار، تابستان و اوایل پاییز بسیار جاده زیبایی است. روستا‌های منطقه سه هزار به دو دسته جنگلی و کوهستانی تقسیم می‌شود. بازدید از هر کدام از این روستا‌های منطقه زیبایی خاص خودش را دارد.

ابتدای مسیر آسفالته بوده و در اواسط هم بر پیچ و خم جاده افزون شده و هم ناهمواری‌ها و عملیات جاده سازی و تعمیرات به چشم می‌خورد. در طول کل مسیر آب شرب به وفور یافت می‌شود و همچنین تا آخرین روستا منطقه یعنی درجان میتوان برخی مایحتاج را فراهم کرد.

جاده دوهزار و سه هزار

یکی از زیباترین مسیر‌های جنگلی ایران جاده‌های دوهزار و سه هزار است که از شهسوار شروع شده و با گذشتن از جنگل‌های سبز و زیبای البرز در کنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه‌ای توریستی و خیره کننده شده است. تماشای دریای خزر از ارتفاعات کوه‌های سرسبز البرز لذتی است که در این جاده میتوانید به آن دست یابید. تنکابن (شهسوار) یکی از شهر‌های ساحلی استان مازندران است. نزدیکترین نظریه به وجه تسمیه نامگذاری این جاده این است که به محل‌هایی با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا میرسد.

رنتی‌جا

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.