ارتباط با ما در

آیا بیت کوین معتبر است؟ چیزهایی که کسی به شما نمی‌گوید!

سال ۲۰۰۸ فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاماتو با انتشار یک مقاله ۹ صفحه‌ای، ارز جدیدی را به دنیا معرفی کردند. اسم این ارز بیت کوین بود. بیت کوین بر روی فناوری بلاکچین پیاده‌سازی شده بود که در آن سال‌ها چندان مطرح نبود.

منتشر شده

اگر در سال ۲۰۱۱ در بیت کوین سرمایه گذاری می‌کردید ( ۱ بیت کوین به قیمت ۱ دلار خریداری می‌کردید) سرمایه شما الان ۵۰ هزار دلار بود. یعنی سرمایه شما ۵۰ هزار برابر بیشتر می‌شد. بیت کوین در طی ۱۲ سال گذشته رشدی نجومی را تجربه کرده و عدد ۵۰ هزار دلار مربوط به اوایل زمستان ۹۹ ( زمان نگارش این محتوا) است. احتمالا تا همین جا شما کلی حساب و کتاب کرده‌اید و از اینکه در بیت کوین سرمایه‌گذاری نکردید، حسرت می‌خورید. اما این فقط یک روی سکه است.

افراد زیادی وجود دارند که معتقد هستند بیت کوین قابل اعتماد نیست! قیمت بیت کوین یک حباب است و به زودی همه سرمایه‌گذاران بیت کوین به خاک سیاه خواهند نشست. اما بالاخره کدام گروه درست می‌گوید؟ در این مقاله قرار است سیر تا پیاز بیت کوین را با هم بررسی کنیم. در پایان این مقاله خود شما هستید که تصمیم می‌گیرید به بیت کوین اعتماد کنید یا نه!

بیت کوین چیست؟ داستانی که از سال ۲۰۰۸ شروع شد

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال بیت کوین در هنگام نگارش این محتوا ۵۴ هزار دلار است. احتمالا دیدن این قیمت بیت کوین که ما هم در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، حسابی شما را غافلگیر کرده است. بیاید کمی بیشتر با بیت کوین آشنا شویم.

سال ۲۰۰۸ فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاماتو با انتشار یک مقاله ۹ صفحه‌ای، ارز جدیدی را به دنیا معرفی کردند. اسم این ارز بیت کوین بود. بیت کوین بر روی فناوری بلاکچین پیاده‌سازی شده بود که در آن سال‌ها چندان مطرح نبود.

بلاکچین یک فناوری غیرمتمرکز است. برای درک بهتر بلاکچین به مثال زیر دقت کنید. فرض کنید تمام افراد یک شهر، تعاملات مالی خود را بر روی یک دفتر یادداشت کنند. هر شهروند یک نسخه از این دفترچه را دارد و هر تعامل مالی به محض انجام در دفترچه ثبت می‌شود. خب نتیجه چه خواهد بود؟ شفافیت بسیار بالا در تعامالات مالی و حذف نهادهای واسطه مثل بانک.

بلاکچین یک دفترکل غیرمتمرکز است که بین اعضای عضو بلاکچین به اشتراک گذاشته می‌شود. بیت کوین بر بستر فناوری بلاکچین متولد شده و کار می‌کند. طبیعتا همه مزایای بلاکچین مثل شفافیت و امنیت برای بیت کوین هم قابل تصور است.

بیت کوین، دنیای پولی و مالی را تغییر خواهد داد

بیت کوین مثل هر فناوری دیگری هنوز نوپاست. دقت داشته باشید که همه فناوری‌های عرضه شده در دنیا ابتدا مخالف‌هایی داشتند اما به تدریج همه صداهای مخالف تبدیل به صدای موافق شد. بیت کوین به دلیل ویژگی‌های ذاتی خودش توانسته از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ صعودی چشم گیر را طی کند. موفقیت بیت کوین راه را برای ورود سایر رمزارزها مثل ترون، اتریوم، ریپل و اتریوم هموار کرد. در چند ماه اخیر قیمت ترون، اتریوم و اکثر رمزارزها صعودی بوده و استقبال خوبی از آن‌ها شده است. به طوری که می‌توان گفت این ارزهای دیجیتال می‌توانند آینده را تغییر دهند. در ادامه برخی از ویژگی‌های بیت کوین را با هم مرور می‌کنیم.

تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد

بیت کوین مثل پول قابل چاپ نیست. ساتوشی در هسته بیت کوین محدودیتی قرار داده و تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. به صورت روزانه این بیت کوین‌ها در فرآیندی به نام ماینینگ استخراج شده و وارد بازار می‌شوند. پیش بینی شده که تا سال ۲۱۴۰ تمام بیت کوین‌های موجود استخراج شود. اما چرا محدودیت بیت کوین اهمیت دارد؟ این محدویت عرضه، تقاضا را برای بیت کوین افزایش داده و این رمزارز را به عنوان یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت نشان می‌دهد( مانند طلا).

از طرف دیگر چاپ پول یکی از علل رایج تورم و کاهش ارزش پول است. به همین دلیل کشورها و اقتصادهایی که از بیت کوین استفاده کنند، با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد.

بیت کوین غیرقابل نفوذ است

بیت کوین غیر قابل هک و نفوذ است. به عبارت دیگر هیچ دولت یا سیستمی نمی‌تواند در بیت کوین اختلال ایجاد کرده یا در آن تقلب کند. دلیل این امنیت بالا هم کاملا مشخص است؛ هر تغییری در بیت کوین در دفترکل ثبت شده و در دیدرس همه اعضا است. از طرف دیگر برای هک بیت کوین نیاز به در اختیار داشتن ۵۱ درصد قدرت شبکه داریم که با توجه به پراکندگی اعضا و غیرمتمرکز بودن این مساله نزدیک به غیرممکن است.

همه چیز در بالاترین سطح شفافیت است

در مورد بیت کوین همه چیز شفاف است. در حقیقت هیچ گونه تقلبی در این رمزارز وجود ندارد. هر تراکنشی در شبکه ثبت می‌شود و همه چیز برای همه افراد قابل دسترسی است. در حقیقت بیت کوین به نسبت تمامی پول‌ها و بانک‌های امروزی شفافیت بیشتری دارد.

آیا بیت کوین معتبر است؟

احتمالا تا اینجا قانع شده‌اید که بیت کوین به نسبت پول‌های فعلی بسیار جذاب‌تر است و می‌تواند آینده دنیای پولی و بانکی را تغییر دهد. اما در پاسخ به سوال اصلی این مقاله باید بگوییم که بیت کوین اعتبار خود را از اعتماد افراد کسب می‌کند.

در حقیقت این اعتماد افراد و رویگردانی از سیستم‌های سنتی مالی است که باعث شده بیت کوین در بین کاربران اعتبار بالایی کسب کند. از طرف دیگر از ۲۰۰۸ تا کنون بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی و خصوصی، بانک‌ها و کارآفرین‌ها به بیت کوین اعتماد کرده‌اند. همین مساله موجب شده که افراد بیشتری به این بازار جذب شوند و حجم کل مارکت آن افزایش پیدا کند. در ماه‌های اخیر ( پاییز و زمستان ۹۹ ) بسیاری از افراد با باز کردن اکانت در صرافی رمزارز ایرانی و خارجی، به بازار بزرگ رمزارزها پیوسته‌اند. مساله‌ای که اعتماد به این بازار را بسیار افزایش داده است.

از کجا می‌توانیم بیت کوین بخریم؟

اگر با خواندن این مقاله به بیت کوین اعتماد کرده‌اید و قصد خرید بیت کوین را دارید، کافی است به صرافی آنلاین نوبیتکس مراجعه کنید. اگر هم سوال یا ابهامی درباره بیت کوین دارید و فکر می‌کنید باید اطلاعات بیشتری در خصوص این رمزارز به دست آورید، پیشنهاد ما مطالعه مقالات به روز و جذاب نوبیتکس است. نوبیتکس امکانات جذابی مثل ماشین حساب بیت کوین، مشاهده لحظه‌ای قیمت رمزارزها، امکان کسب درآمد از طریق معرفی دوستان و خرید و فروش رمزارزها در اپلیکیشن اختصاصی خود را فراهم کرده است.

برای شروع کافی است، عبارت نوبیتکس را در گوگل جستجو کرده و همین حالا وارد بهترین و بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی شوید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.