ارتباط با ما در

آسیب‌های نبود عزت نفس در زندگی مشترک چیست؟

یک روانشناس گفت: اگر زوجین دارای عزت نفس پایین باشند در مسائل مهم زندگی مثل فرزندپروری دچار آسیب می‌شوند.

منتشر شده

شکوفه اویارحسینی روانشناس و مشاور درباره آسیب های نبود عزت نفس درزندگی مشترک اظهار کرد: به اعتقاد روانشناسانی مثل هیگنز سه دسته عوامل در شکل گیری شخصیت و الگو‌های ارتباطی اثر دارد که ترکیب دو عامل آن یعنی خصوصیات بافتی (محیط رشدی و خانواده) وخصوصیات فردی (ژن‌ها و خلق و خو) باعث شکل گیری عامل سوم یعنی خود یا self می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه Self افراد به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود، افزود: خود واقعی، خود ایده آل، خود بایدی و منظور از خود واقعی این است که، واقعیت فرد از خودش است، منظور از خود ایده آل، آنچه خودش را با آن مقایسه می‌کند و منظور از خود بایدی، آن بخش از ذهنیت فرد است که از خودش انتظار دارد داشته باشد.

او بیان کرد: طبق نظریه هیگنز هرچه فاصله بین این سه خود بیشتر باشد باعث ناهماهنگی خود و نا هماهنگی شناختی می‌شود و فرد دچار اختلالات افسردگی و اضطرابی می‌شود یعنی اگر فاصله خود واقعی فرد با خود ایده آلش زیاد باشد فرد افسرده می‌شود و اگر فاصله بین خود واقعی و خود بایدی زیاد باشد فرد دچار اضطراب می‌شود.

اویار حسینی با اشره به اینکه نظریه‌ای دیگری به نام انتخاب همسر در روانشناسی داریم، اضافه کرد: بسیاری از انسان‌ها همسر خود را بر اساس خود ایده آلشان انتخاب می‌کنند و نا آگاهانه چرخه‌های غلطی از روابط شکل می‌گیرد و عزت نفس فرد بیشتر آسیب می‌بیند.

این روانشناس ادامه داد: در شرایطی که خانم با عزت نفس بالا شوهری با عزت نفس پایین داشته باشد مرد دچار احساس بی‌کفایتی و بی عرضگی بیشتری می‌کند و اگر کفایت مردی در زندگی مشترکش زیر سوال برود و برای فرار از اضطراب مدام تسلیم شود در دراز مدت اصطلاحاَ فردی تو سری خور و دارای اختلال می‌شود.

او گفت: گاهی ممکن هست مردان برای محافظت از کفایتشان از نیروی بدنی خود استفاده کنند و زن را مورد آزار قرار دهد و گاهی ممکن هست مرد وارد روابط موازی دیگری شود چرا که همسر خودش مرد نمی‌خواهد، ابر مرد می‌خواهد.

اویار حسینی اظهار کرد: اگر آقا عزت نفس بالا و خانم عزت نفس پایین داشته باشد چرخه معیوب دیگری شکل می‌گیرد زن‌ها عمیقاَ نیاز دارند دوست داشته شوند زنی با عزت نفس پایین مدام توسط شوهرش با زنان دیگر مقایسه می‌شود و احساس می‌کند همسرش او را دوست ندارد و در این رابطه حتی حال آقا هم بد می‌شود و از ازدواج خود احساس نارضایتی می‌کند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر هردو خانم و آقا دارای عزت نفس پایین باشند در مسائل مهم زندگی مثل فرزندپروری یا ایجاد مرز و حریم برای زندگی مشترک دچار اشکال و آسیب می‌شوند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.