ارتباط با ما در

کدخدایی در همایش فرمانداران سراسر کشور:

اگر قانون اجرا شود نگران میزان مشارکت نخواهیم بود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر قانون اجرا شود نگران میزان مشارکت و یا اعتراض به سلامت انتخابات نخواهیم بود.

منتشر شده

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در همایش فرمانداران سراسر کشور اظهار داشت: اصل پنجم و ششم قانون اساسی در مورد انتخابات، مشارکت مردم و حاکمیت الهی است. مردم نقش اصلی را در تفکر اسلامی، در نظام اسلامی و در جامعه اسلامی دارند و این موضوع در قانون اساسی کشور نیز متبلور شده است.

کدخدایی با بیان اینکه حق تعیین سرنوشت در حقوق بین‌الملل مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: قانون اساسی آمیخته‌ای از نیروی نظام مردم‌سالار مبتنی بر آموزه های دینی است.

سخنگوی شورای نگهبان انتخابات را یکی از راهکارهای اصلی اداره کشور خواند و گفت: تا امروز انتخابات به هیچ دلیلی به تعویق نیافتاده است بسیاری از کشورها وجود دارند که به دلایل واهی و کوچک انتخابات در آن‌ها به تعویق می‌افتد.

کدخدایی ادامه داد: در طول جنگ تحمیلی هیچ انتخاباتی تعطیل نشد که این از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. هیچگاه انتخابات به تعطیلی کشیده نشده است.

وی تاکید کرد: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، چه در اجرا و چه در نظارت مردمی است.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: افرادی که انتخابات را برگزار و یا بر برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند از مردم کوچه و بازار هستند، بار اصلی انتخابات بر دوش مردم است.

کدخدایی با تاکید بر لزوم صیانت از آرای مردم، گفت: صیانت، پاسداری و حفاظت از آرای مردم وظیفه‌ای برای شورای نگهبان وزارت کشور و سایر ارکان است.

وی تاکید کرد: راهبرد حق‌الناس یک راهبرد کلیدی بود که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و ضرورت صیانت و حفاظت از آرای مردمی را دوچندان کرد.

کدخدایی اظهار داشت: دوستان ما در وزارت کشور مدیریت اجرایی انتخابات را بر عهده دارند و باید در راستای صیانت و حفاظت از آرای مردم اقدام کنند. وزیر کشور، استانداران و فرمانداران موظف به اجرای دقیق قوانین انتخاباتی هستند. شورای نگهبان نیز باید نظارت بر انتخابات را به نحو دقیق انجام دهد.

نقش اصلی فرمانداران و استانداران اجرای صحیح قانون است

وی در تشریح راهبرد حق‌الناس گفت: اگر رای مردم را به عنوان حق الناس بدانیم مشارکت، امنیت و سلامت انتخابات اموری مهم و اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص نقش فرمانداران و استانداران گفت: نقش اصلی فرمانداران و استانداران اجرای صحیح قانون است. علایق و سلایق به جای خود محترم است اما وظیفه ما اجرای صحیح قانون است برای افزایش مشارکت، سلامت و امنیت انتخابات باید قانون را به درستی اجرا کرد. اگر قانون اجرا شود نگران میزان مشارکت و یا اعتراض به سلامت انتخابات نخواهیم بود.

کدخدایی اظهار داشت: انتخاب دقیق معتمدین برای اجرا و نظارت بر انتخابات اعتماد مردم را جلب می‌کند. برخورد با تخلفات نیز مهم است، از ضعف‌های مهم قانون انتخابات برخورد با تخلفات انتخاباتی است.

وی ادامه داد: چگونگی برخورد با تخلفات انتخاباتی بسیار مهم است باید در برخورد با تخلفات انتخاباتی مصمم باشیم. باید تخلفات را گزارش کنیم تا قوه قضاییه برخورد قاطع کند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اگر مردم ببینند که با تخلفات برخورد می شود دیگر کسی نمی‌تواند ما یا شما را متهم به جانبداری کند.

وی با تاکید بر لزوم آموزش برای برگزاری انتخابات گفت: همکاری دو بخش اجرا و نظارت در حوزه برگزاری انتخابات بسیار مهم است اجرا و نظارت دو حوزه جداگانه نیستند، باید مجریان و ناظران انتخابات همکاری نزدیکی داشته باشند که نشان دهنده هماهنگی اجرا و نظارت است.

کدخدایی ادامه داد: جلسات کارشناسی میان اعضای شورا و وزارت کشور در حال برگزاری است، جلساتی را وزیر کشور با آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان برای هماهنگی‌ها و همکاری‌ها دارند.

وی تصریح کرد: انتخابات الکترونیک از الزامات جامعه اسلامی است. قانون تکلیف کرده است ما آمادگی داریم. نشست‌های کارشناسی نیز برگزار شده است تا هر مرحله‌ای که بتوانیم امنیت و سلامت انتخابات الکترونیک را تامین کنیم. با وزارت کشور هماهنگ هستیم تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.