ارتباط با ما در

ایجاد اشتغال برای ۶۸۰ هنرمند صنایع دستی توسط یک آدامس فروش!

هنرمند صنایع دستی یاسوجی که کارش را با آدامس فروشی آغاز کرد اکنون ۶۸۰ هنرمند را مشغول به کار کرده و قرار است کارش را غیر از استان کهگیلویه و بویراحمد در استان فارس هم گسترش دهد.

منتشر شده

بسیاری از هنرمندان کشور توانسته اند از طریق دست بافته‌های خود امرار معاش کنند برخی از آنها هنر دست خودشان را نه تنها در شهرشان توزیع کرده اند بلکه آن را به خارج از کشور نیز فرستاده و باعث معرفی آن هنر بومی شده اند یکی از افراد موفق در حوزه صنایع دستی مهران بالان هنرمند ۳۹ ساله است که در شهر یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد زاده شده او وقتی کودک بود برای تأمین مخارج زندگی خود یک بسته آدامس را با گرو دادن کاپشن خود خرید تا بتواند با آن امرار معاش کند.

یکی از هنرمندان سفالگر همدانی از او بسته آدامسی را یک جا می خرد و به او پیشنهاد می‌کند که نگهبان سفال‌هایش باشد. او تصمیم می‌گیرد نزد سفالگر، هنر همدانی‌ها را یاد بگیرد و سه سال تمام وقت خود را صرف یادگیری سفالگری و در کنارش جاجیم بافی کند. همین موضوع جرقه‌ای در زندگی او شد تا بتواند اکنون به عنوان کارآفرین نمونه در کشور شناخته شود و به عنوان یکی از هنرمندان برجسته صنایع دستی به طور مستقیم ۶۸۰ نفر را مشغول به کار کند و به حدود ۱۱ هزار نفر آموزش دهد و ۱۲۰ نفر را نیز تحت پوشش بیمه خود قرار دهد.

او برای ده هزار و ۸۰۰ نفر کارگاه آموزشی رایگان سفال، جاجیم، فرش و معرق برگزار کرده تا روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد بتوانند در یکی از این رشته‌ها هنرمند شوند او پس از پایان دوره، به افرادی که می‌خواهند در زمینه صنایع دستی کار کنند، کارگاه و دستگاه کوچکی می‌دهد تا فعالیت شأن را شروع کنند در واقع با این کار در همه روستاها و شهرهای استان هنرمند پرورش داده است. در این میان زنان بدسرپرست و بی سرپرست روستایی زیادی هستند که او توانسته با هنر دست خودشان به آنها یاد بدهد که امرار معاش کنند و نه تنها یک هنرمند شوند بلکه هنرشان را به شهرهای دیگر نیز انتقال دهند.

اکنون بالان در استان کهگیلویه و بویر احمد ۳۲ کارگاه صنایع دستی ایجاد کرده است و از افرادی که با او کار می‌کردند ۴۰۰ نفر به طور مستقل کارگاه صنایع دستی ایجاد کرده اند همین موضوع باعث شده تا میزان صادرات صنایع دستی در این استان بیشتر از سالهای قبل شود. حتی هنرمندان یاسوجی در حوزه میناکاری نیز وارد شده اند و آن را در نمایشگاه‌های صنایع دستی تهران و کشور به نمایش گذاشته اند.

صنایع دستی تولید کارگاه‌های بالان نه تنها در کشور خریدار دارد بلکه سفال‌های آنها به کشورهای کویت و عراق نیز صادر می‌شود. بالان قصد دارد تا حوزه کاری خود را به استان کهگیلویه و بویراحمد محدود نکند و آن را به استان فارس نیز انتقال دهد.

او می‌گوید: «کار ما مثل قدیم به صورت مبادله پایاپای انجام می‌شود به عنوان مثال برای سلماس صنایع دستی می‌فرستیم و آنها به ما پولیستر می‌دهند در واقع هنرمندان ما از این طریق مواد لازم را برای هنرشان تهیه می‌کنند. با این وجود همه آنها توانسته اند در شرایط امروز کشور با وجود گرانی‌ها و تحریم‌ها برای خودشان شغل مناسبی داشته باشند که از هنر خودشان سرچشمه گرفته است.»

بالان و خانواده اش که آنها هم دیگر برای خود هنرمندی در حوزه صنایع دستی محسوب می‌شوند، دو اقامتگاه بوم گردی نیز کنار آبشار معروف یاسوج دارند که برای اقامت گردشگران داخلی و خارجی ایجاد شده است. تعاونی که او و خانواده اش در حوزه صنایع دستی تشکیل داده اند باعث شده تا هر سال عنوان برترین تعاونی را کسب کند. شب گذشته او در برنامه عصر جدید که از صدا و سیما پخش می‌شود به عنوان کارآفرین موفق معرفی شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.