ارتباط با ما در

پل‌گیشا پل‌زندگی می‌شود؛ چیزی شبیه به پل طبیعت

پل گیشا به‌طورموقت جمع‌آوری خواهد شد و پروژه‌ای شامل زیرگذر چمران-جلال‌آل‌احمد و پل جدیدی همراه با رستوران، فضای گردشگری و پیاده‌راه جایگزین آن می‌شود.

منتشر شده

پل گیشا با نزدیک به نیم‌قرن قدمت در شمال غرب شهر تهران دو روز دیگر جمع‌آوری می‌شود. محله قدیمی گیشا در سال ۵۳ با تاسیس پل فلزی گیشا به‌عنوان یکی از پل‌های مهم پایتخت نزد شهروندان شناخته شد.

پلی که به واسطه تشریفات میزبانی از بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران روی بزرگراه چمران ساخته شد. پل گیشا، اما به‌دلیل عملیات پروژه زیرگذر نصر به‌طور موقت جمع‌آوری می‌شود. در هنگام جمع‌آوری پل و مسدود شدن مسیر شرق به غرب و غرب به شرق احتمال می‌رود ترافیک این محدود بیشتر شود.

به همین دلیل، تمهیدات ترافیکی برای فراهم کردن امکان برچیدن پل کوی نصر با هماهنگی مشترک نمایندگان پلیس راهور تهران بزرگ و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران انجام شده است. نمایندگان پلیس راهور با حضور در کارگاه این پروژه وضعیت ترافیکی آنجا را بررسی کردند.

صفا صبوری‌دیلمی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «ما تمهیدات ترافیکی و مسیر‌های جایگزین را با پلیس راهور هماهنگ کرده‌ایم. با آن‌ها جلسات مفصل کارشناسی داشتیم و در ضمن با سردار مهماندار هم صحبت کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شد.

انحراف‌های ترافیکی و یک جایگزین‌های ترافیکی داریم و این اتفاقات با تابلو‌هایی که از قبل در محل تعبیه می‌شود، به اطلاع مردم می‌رسد.» او ادامه می‌دهد: «پروژه زیرگذر بزرگراه شهید چمران با بزرگراه جلال آل‌احمد یکی از پروژه‌های بزرگ شهر تهران است و با افتتاح آن گشایش ترافیکی هم در آنجا اتفاق می‌افتد.

مقدار زیادی از کار‌های این پروژه انجام شده و باقیمانده کار‌ها مستلزم این است که این پل جمع‎‌آوری شود. چون پل قدیم ناامن و ناایمن بوده، جمع‌آوری می‌شود تا بازسازی شود. البته قسمت‌هایی از پل قدیم دوباره برای استفاده مردم در همانجا نصب شده و به‌دلیل فضایی که ایجاد می‌شود، دیگر ماشین روی پل نمی‌رود. در واقع پلی که بعدا نصب می‌شود، برای استفاده عموم مردم خواهد بود و تردد ماشین از زیرگذر انجام می‌شود.»

گره ترافیکی

پل گیشا در منطقه ۲ به پلی استراتژیک در شهر تهران تبدیل شده است. طوری که با جمع‌آوری پل، مسیر تردد خودرو‌ها از شرق به غرب و از غرب به شرق وارد بزرگراه چمران می‌شود.

این موضوع می‌تواند ترافیک این محدوده را افزایش دهد. معاون شهردار در این رابطه عنوان می‌کند: «با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس فکر نمی‌کنم ترافیک زیاد شود. چون معمولا با تعطیلی مدارس یک مقدار از بار ترافیکی شهر تهران کاسته می‌شود.

همین الان در‌ماه مبارک رمضان هم در طول روز ترافیک کمتری داریم. البته وقتی پروژه‌های عمرانی فعالیت خود را شروع می‌کنند، تا حدودی روی ترافیک تأثیر می‌گذارد، اما در مورد پل گیشا این موضوع آنقدر‌ها هم جدی نخواهد بود.» صبوری یادآور می‌شود که با جمع‌آوری پل گیشا و تا زمان افتتاح زیرگذر نصر ممکن است شهروندان برای تردد دچار مشکل شوند، اما تأکید می‌کند: «با راه‌اندازی زیرگذر نصر و تعبیه دوباره قسمت‌هایی از پل برای استفاده عموم مردم مطمئنا عابران شرایط بهتری پیدا می‌کنند. همچنین از بار ترافیکی این محدوده کاسته خواهد شد.»

مسیر‌های جایگزین

اکنون تعیین مسیر‌های جایگزین ترافیکی معابر محدوده پیرامونی پل کوی نصر در حالی صورت می‌گیرد که عملیات جمع‌آوری رمپ جنوبی پل رو به اتمام بوده و برچیدن رمپ شمالی نیز در دستور کار مجریان پروژه قرار دارد. در پیشنهاد‌های مربوطه تعدادی از معابر محدوده طرح ضمن اعمال برخی اصلاحات ترافیکی، هدایت بار ترافیک تقاطع مذکور را بر عهده خواهند داشت.

افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در این رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: «برای جلوگیری از تبعات ترافیکی این عملیات هم هماهنگی‌هایی با پلیس انجام شده تا دسترسی مناسب را برای شهروندان فراهم کنند و مشکل ناشی از این عملیات برای شهروندان کاهش یابد.» همچنین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران یادآور می‌شود: «در مسیر روی پل دو لاین به سمت شرق داریم و دو لاین به سمت غرب. با جمع‌آوری پل این مسیر‌ها به سه لاین حرکتی تبدیل می‌شود؛ یعنی مسیر شرق، غرب و زیرگذر.

اما مسیر‌های جایگزین در هنگام جمع‌آوری پل، بزرگراه کردستان، حکیم، خیابان کارگر، خیابان گیشا و بزرگراه چمران خواهد بود.

ترافیک این محدوده در این مسیر‌ها پخش می‌شود و البته بخشی از ترافیک گذشته همچنان وجود خواهد داشت؛ یعنی مسیر‌هایی که به جمع‌آوری پل کاری ندارد و مسیر خود را دارد.»

مسیر‌های جایگزین در هنگام جمع‌آوری پل گیشا، بزرگراه کردستان، حکیم، خیابان کارگر، خیابان گیشا و بزرگراه چمران خواهد بود

بعد از اتمام عملیات پروژه زیرگذر نصر، عملیات اجرای طرح پل زندگی با ایجاد فضایی برای تفرجگاه شهروندان شروع می‌شود. حبیب‌زاده معتقد است: «سازه فلزی پس از جمع‌آوری به یکی از کارگاه‌های شهرداری منتقل می‌شود و سپس قسمتی که باید احیا شود به محل سابق بازمی‌گردد.» ظاهرا فضای تفریحی برای شهروندان چیزی شبیه پل طبیعت در وسعت کمتر خواهد بود.

صبوری‌دیلمی می‌گوید: «پل گیشا با توجه به اینکه یک سازه صنعتی مهم است و سال‌ها در شهر تهران کار کرده، نزد مردم کاملا شناخته شده است. مردم پل گیشا را دیده‌اند و به‌عنوان یک آدرس و نشانه در شهر محسوب می‌شود، ما بعد از اتمام پروژه زیرگذر، پل را دوباره برای استفاده مردم نصب می‌کنیم.

هم فضایی برای تفرجگاه مردم خواهد شد و هم محل عبور عابران پیاده. در غیر این صورت باید در سمت شرق به غرب پل‌های عابر پیاده زیادی برای عابران تعبیه می‌شد. خوشبختانه طراحی‌های پل به انجام رسیده و با بازسازی پل قسمت‌هایی از آن دوباره در همانجا نصب می‌شود.»

هم‌اکنون ۵۰ درصد عملیات پروژه زیرگذر کوی نصر انجام شده و با تکمیل ۵۰ درصد باقیمانده طرح، پل زندگی نصب می‌شود. بدین‌ترتیب، یک فضای شهری برای شهروندان ایجاد می‌شود تا بعد از نزدیک به نیم قرن این‌بار پل گیشا به پیاده‌رو تبدیل شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.