ارتباط با ما در

روانشناسان مطرح کردند

چه کسانی اخبار جعلی را باور می‌کنند؟

روانشناسان امیدوارند که یافته‌هایشان بتواند در راستای مبارزه با گسترش اخبار و اطلاعات جعلی در رسانه‌های آنلاین مورد استفاده قرار گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دانشمندان دریافته‌اند که یک همپوشانی میان کسانی که اخبار جعلی را باور می‌کنند و بنیادگرایان مذهبی، افراد متعصب و کسانی که ایده‌های فریب آمیز را می‌پذیرند، وجود دارد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، روانشناسان امیدوارند که یافته‌هایشان بتواند در راستای مبارزه با گسترش اخبار و اطلاعات جعلی در رسانه‌های آنلاین مورد استفاده قرار گیرد.

اصطلاح «اخبار جعلی» که به‌صورت مبهم از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله به سازمان‌های خبری معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد، با توجه به مورد استفاده می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد. هفته گذشته، دولت بریتانیا استفاده از این اصطلاح را در اسناد رسمی خود ممنوع کرد و آن را «گمراه‌کننده و بدون تعریفی مشخص» خواند.

در مطالعاتی که اخیر صورت گرفت، اخبار جعلی این‌طور تعریف شد: داستان‌های خبری ساخته شده که به نقل از منابع موثق در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند تا برای سود مالی یا ایدئولوژیک مردم را فریب دهند.

محققان بررسی کردند که دو نوع تفکر را مورد ارزیابی قرار دادند تا ببینند که به چه اندازه گزارش‌ها و اخبار جعلی را باور می‌کنند.

گروه نخست تفکر باز فعال بود که در آن شخص از شواهد برای بررسی باورها استفاده می‌کند و به دنبال توضیحات جایگزین برای اطمینان از فهم درستی موضوعات مطروحه است. گروه دوم تفکر تحلیلی بود.

در این مطالعه بیش از ۹۰۰ بزرگ‌سال ساکن آمریکا شرکت داشتند. آن‌ها تست‌هایی را انجام دادند، از جمله تشخیص صحت داستان‌های خبری جعلی و موثق. محققان برای اندازه‌گیری سطوح فریب خوردی در شرکت‌کنندگان، از آن‌ها سؤالاتی مانند این پرسیدند که «آیا شما تاکنون فکر کرده‌اید که توطئه‌ای علیه تان شکل گرفته است؟»

محققان متذکر شدند که مطالعات گذشته نشان می‌دهد افرادی که سطح تحلیل تفکرشان پائین تر است، بیشتر با احتمال باور اخبار جعلی روبرو هستند.

این مطالعات جدید نشان داد افرادی که از فکر باز یا ذهن تحلیلی خود استفاده نمی‌کنند، بیشتر در معرض باور اخبار جعلی قرار دارند. این مسئله نشان می‌دهد که چرا افراد متعصب، بنیادگرایان مذهبی و کسانی که ایده‌های توهمی دارند (از جمله پذیرش تئوری توطئه و پدیده‌های پارانورال) در برابر پذیرش اخبار جعلی آسیب‌پذیرتر هستند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.