ارتباط با ما در

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

محمدرضا نجفی گزینه مورد تایید مجلس برای وزارت صمت است

هاشم‎زایی گفت: دفتر و برخی از معاونت‌ها در کار وزرا دخالت می‌کنند و به نظر می‌رسد وزیری که شخصیت وزارت داشته باشد به دلیل آنکه در برابر مجلس مسئولیت داردقطعا نمی‌تواند به شکل مشروط، وزیر شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- هاشم زایی گفت: با توجه به دخالت‌هایی که از دیگر حوزه‌های ریاست جمهوری انجام می‌گیرد به‌راحتی کسی حاضر به پذیرش مسئولیت وزارتخانه نمی‌شود.

ماه‌ها است که انتقاداتی به روحانی بابت عملکرد کابینه‌اش وارد می‌شود و بارها کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس از او خواسته‌اند که دست به ترمیم کابینه خود زند، اما حسن روحانی بدون توجه به این نقدها حاضر به تجدیدنظر در اعضای دولت خود نبود، حتی زمانی که نمایندگان  اولتیماتوم دادند که در صورت پافشاری بر حضور افراد در دولت آنان خود اقدام خواهند کرد، بازهم بی‌توجه از کنار آن عبور کرد.

نمایندگان مجلس هم در برابر این رفتار رئیس‌جمهور استیضاح وزرایی که ازنظر آنان به لحاظ کارایی در سطح مقبول نبودند را در دستور کار قرار داند و در این رابطه دو وزیر مسعود کرباسیان (وزیر اقتصاد و دارایی) و علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)  را از دولت خارج کردند، بر اساس اخبار، اعضای خانه ملت بر این تصمیم بودند که محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) را نیز به استیضاح کنند که مقارن شد با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک.

حسن روحانی پیش از سفر به نیویورک در پیامی به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از او خواست که تا با بازگشتش از این سفر روند بررسی استیضاح‌های مطرح در بهارستان را متوقف کند چراکه در نظر دارد فهرست تغییرات مدنظرش را هفته آینده به مجلس ارائه کند، اما در هفته موردنظر حسن روحانی این اتفاق نیفتاد و فهرست وزرا به مجلس ارسال نشد.

عبدالرضا هاشم زایی، نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با فهرست وزرای مدنظر روحانی گفت: قرار بر آن بود تا یکشنبه هفته گذشته آقای رئیس‌جمهور چهار وزیر به خانه ملت معرفی کند که متأسفانه چنین نشد، اما آقای روحانی قول داده است که یکشنبه (فردا) این کار را انجام دهد.

وی درباره نام این وزرا ابراز کرد: متأسفانه هنوز نماینده‌های مجلس در جریان این وزرا قرار نگرفتند، ولی بر اساس اطلاعاتی که به‌دست‌آمده است چهار گزینه به کمیسیون صنایع مجلس معرفی شدند. آقایان ویسه (معاون وزیر صنعت در دوران آقای جهانگیری) دکتر محمدرضا نجفی (نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع) رحمانی (معاون وزیر صنعت) و یک گزینه چهارم هم بود که کمیسیون درنهایت دو نفر را تائید و به ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

این نماینده مجلس درباره این دو نفر توضیح داد: دکتر نجفی و ویسه به ریاست‌جمهوری معرفی شدند که آقای ویسه به دلایلی  انصراف داد، بنابراین تنها گزینه باقی‌مانده و هماهنگ شده با کمیسیون صنایع مجلس که نظر مثبتی هم درباره او وجود دارد، دکتر نجفی است. البته اخباری شنیده شده که ممکن است تا روز یکشنبه رئیس جمهور به نظر قطعی درباره وزیر صمت نرسد.

هاشم زایی در رابطه با گزینه وزارت اقتصاد نیز تصریح کرد: قرار بر آن بود تا آقای دژپسند که معاون برنامه‌وبودجه بوده است به‌عنوان گزینه وزارت اقتصاد معرفی شود و برای وزارت راه هم فردی به نام حاج‌محمدی مدنظر قرارگرفته بود که هیچ‌یک از نمایندگان مجلس او را نمی‌شناختند.

وی دراین‌باره که هنوز وزیر راه و مسکن استعفا نداده است، یادآور شد: احتمالاً شفاهی با رئیس‌جمهور صحبت کرده است، درصورتی‌که مسائلشان با دولت حل شود نیاز به معرفی گزینه جدید نیست، ولی شنیده‌شده است که آقای آخوندی  قرار نیست در وزارتخانه باقی بماند، اما دولت با مجلس درباره گزینه وزارت راه هنوز صحبت جدی نکرده است.

این نماینده مجلس درباره منتفی شدن تفکیک وزارتخانه‌ها ابراز کرد: ازآنجاکه دو بار مجلس به این خواست رئیس‌جمهور نظر مثبت نداده، فعلاً منتفی است، ولی هنوز آقای روحانی درباره آن اصرار دارد.

هاشم زایی در خصوص خوش‌قولی رئیس‌جمهور در رابطه با معرفی وزرا برای هفته آینده یادآور شد: بعید نیست که رئیس‌جمهور معرفی گزینه‌های وزارتخانه‌ها را به آینده موکول کند زیرا یک‌بار بدقولی کرده است و این احتمال وجود دارد حداقل برای یکشنبه هر چهار وزارتخانه کامل معرفی نشوند زیرا با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و دخالت‌هایی که از دیگر حوزه‌های ریاست جمهوری انجام می‌گیرد به‌راحتی فردی حاضر به پذیرش مسئولیت وزارتخانه نمی‌شود.

وی در این رابطه اضافه کرد: دفتر و برخی از معاونت‌ها در کار وزرا دخالت می‌کنند و به نظر می‌رسد وزیری که شخصیت وزارت داشته باشد به دلیل آنکه در برابر مجلس مسئولیت دارد قطعاً نمی‌تواند به شکل مشروط، وزیر شود وبر همین اساس فکر نمی‌کنم که برای یکشنبه تمام گزینه‌ها آماده معرفی باشند.

این نماینده مجلس در توصیه‌ای به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور به نیروهای جوان متخصص و مجرب اعتماد کند و  از چرخه‌ای که در آن‌ها آدم‌های ناموفق حاضر هستند، بهره نبرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.