ارتباط با ما در

فوربس:

ترامپ نمی‌تواند صادرات نفت ایران را متوقف کند

دولت ترامپ باید نگران حجمی از نفت ایران باشد که هنوز در بازار جهانی است و پس از آغاز تحریم‌های چهارم نوامبر همچنان در بازار معامله خواهد شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دولت ترامپ نگران افزایش قیمت نفت و بنزین در نتیجه دور تازه تحریم‌هایی است که قرار است دقیقا دو روز پیش از انتخابات میان دوره کنگره بر صنعت نفت و گاز ایران اعمال شود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فوربس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دلایل خوبی برای نگرانی درمورد برداشت‌های سیاسی دارد. او برای مقابله با افزایش قیمت نفت  در توییتر و سخنرانی‌هایش به اوپک حمله کرده تا این کارتل نفتی را مجاب به افزایش تولیدات کند.

قیمت بین‌المللی نفت برنت طی یک سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته و قیمت بنزین در برخی نقاط آمریکا به چهار دلار در هر گالن نزدیک شده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت نفت در سال جدید میلادی به ۱۰۰ دلار خواهد رسید اما اخیرا دولت ترامپ اعلام کرده که چشم‌پوشی از تحریم‌ها در مورد برخی واردکنندگان اصلی نفت ایران را مدنظر قرار خواهد داد. این چشم‌پوشی احتمالا شامل کشورهایی می‌شود که حسن نیت خود برای پایبندی به تحریم‌ها را نشان داده‌اند اما شاید بیش از آن به نفت ایران وابسته هستند که بتوانند تمام واردات خود را پایان دهند.

فوربس در ادامه مدعی شد: اما اشتباه است که سیاست‌گذاران آمریکا در این مرحله این چشم‌پوشی‌ها را مدنظر قرار دهند چراکه شواهد جدید نشان می‌دهد بخش قابل‌توجهی از نفت ایران هنوز مسیر خود برای ورود به این کشورها را می‌یابد –اغلب از طریق ابزارهای مخفی.

دولت ترامپ باید نگران حجمی از نفت ایران باشد که هنوز در بازار جهانی است و پس از آغاز تحریم‌های چهارم نوامبر همچنان در بازار معامله خواهد شد. علیرغم گزارش‌های معتبری که حاکی از کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای صادرات روزانه نفت ایران و کاهش یا پایان واردات نفت ایران از سوی مشتریان اصلی آن –چین، هند، ترکیه، امارات و ژاپن- آمار و اطلاعات جدید درمورد حمل و نقل نفتی ایران از ماه سپتامبر تصویری از صنعت نفت ایران را نمایش می‌دهد که هنوز قوی و مستحکم است.

بر اساس گزارش «تانکر ترکرز» در واقع نفت بیشتری از سوی ایران به مقاصد بسیار بیشتری نسبت به آنچه به ما قبولانده شده، صادر شده است. تانکر ترکرز یک سرویس آنلاین است که تانکرهای نفتری در سراسر جهان را معمولا از طریق ماهواره تحت نظر قرار می دهد و از سال ۲۰۱۵ است که ذخایر و صادرات نفت ایران را پیگیری می کند. گزارش تازه این سرویس در هفتم اکتبر، یکی از جامع ترین محاسبات درباره نقل و انتقالات نفت ایران است.

برای مثال هند درخواست چشم پوشی از تحریم آمریکا برای ادامه واردات نفت ایران پس از آغاز تحریم ها را بر این اساس که وادرات خود را به شدت کاهش داده، مطرح کرده است. ارقام اما داستان دیگری می گویند. بر اساس گزارش تانکر ترکرز، واردات نفت هند از ایران در واقع در خلال ماه های اوت تا سپتامبر هیچ تغییری نکرده است. این کشور دومین مشتری بزرگ نفت ایران است. تانکر ترکرز تاکید می کند که این کشور هم در ماه اوت و هم سپتامبر، ۱۴.۹۷ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. این رقم را با ۱۷.۸۹ بشکه ماه جولای مقایسه کنید. صرف نظر از ادعای هند، شواهی وجود ندارد که نشان دهد این کشور کاهش قابل توجهی در واردات خود انجام داده باشد.

ضمن اینکه سیاست مداران آمریکایی باید نسبت به راه هایی که تانکرهای نفتی ایران می توانند مبدا و مقصد ود را پنهان کنند، آگاه باشند. در حال حاضر تقلب های زیادی در این زمینه صورت می گیرد و تحریم ها هنوز آغاز نشده است. همین حالا هم حجم و مقصد تجارت نفتی ایران پنهان می شود. دولت آمریکا بجای اعطای چشم پوشی رسمی باید دریابد که نمی تواند تمام این تجارت پنهان را متوقف کند. ضمن اینکه دولت ترامپ باید بررسی دقیق تری درمورد حمل و نقل پنهان نفتی که به سمت ۱۰۰ دلاری شدن می رود، داشته باشد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.