ارتباط با ما در

مطهرنیا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روحانی در سازمان ملل خواستار تشکیل شورای صلح جهانی شود

مطهرنیا اظهار داشت: شورای جهانی صلح در سازمان ملل متحد ویژگی‌ها و بافت مشخصی دارد که در آن بحران‌های گوناگون بین‌المللی با حضور اعضای و ترکیب معین شبیه شورای امنیت سازمان ملل متحد دیده می‌شود و این گروه می‌تواند در اشاعه صلح وارد عمل شوند تا زمینه پرورش ایجاد فضای مناسب برای صلح جهانی به وجود آید.

منتشر شده

جامعه جهانی-  مطهرنیا گفت: ایران باید از زبان رئیس‌جمهور ملت ایران خواهان تشکیل شورای صلح جهانی همانند شورای امنیت سازمان ملل متحد در سازمان ملل باشد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان برای سخنرانی در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، امروز به نیویورک سفرکرده است، او طبق در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی دیگری نیز در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

حسن روحانی سال‌های گذشته هم در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت و سخنرانی کرد، اما از سخنرانی او در این سال‌ها آنچه بیرون آمد حرف‌های آرمانی و فلسفی بود که به‌جای ایجاد کنجکاوی و اشتیاق سایرین خسته‌کننده و کلی به نظر رسید.

با توجه به تهدیدات این روزها رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان به نظر می‌رسد در این دوره از اجلاس مجمع سازمان ملل لازم است تا رئیس‌جمهور از ژست همیشگی در محافل بین‌المللی خارج شود و با ایراد سخنرانی خود موثرواقع شود.

مهدی مطهر نیا، استاد دانشگاه و کارشناس سیاست خارجی، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در این خصوص که روحانی چه نکاتی را در سخنرانی خود باید موردتوجه قرار دهد گفت: با توجه به آنچه ازنظر بافت موقعیتی در نظام بین‌الملل و نظم منطقه در درون مرزهای ملی ما می‌گذرد چند سالی است بر گفتمان سلام و صلح تأکید می‌شود، بنابراین شایسته است رئیس‌جمهور در این زمینه ورود پیدا کند.

وی در ادامه اضافه کرد: رئیس‌جمهور ملت ایران به‌عنوان نماینده مستقیم آرای یک ملت و رئیس دولت از ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران نه‌فقط رئیس‌جمهور یک نظام است بلکه رئیس‌جمهور ملتی به‌حساب می‌آید که میراث دار تاریخ هزاره ساله هستند.

این استاد دانشگاه دراین‌باره یادآور شد: رئیس‌جمهور باید خود را در یک مقام و منزلت بالا یعنی از دیرزمان زیست (سیاست) کهن خویش حامل پیام مهمی در این وضعیت نابسامان جهانی قرار دهد، بنابراین بر این باور هستم که ایران باید از زبان رئیس‌جمهور ملت ایران خواهان تشکیل شورا صلح جهانی همانند شورای امنیت سازمان ملل متحد در سازمان ملل شود.

مطهرنیا در این خصوص تصریح کرد: بر این باور هستم که بر اساس مواد مندرج در منشور سازمان ملل متحد، به‌ویژه فصل هفتم که در آن به مقوله تهدید امنیت بین‌المللی، تهدید صلح جهانی و حقوق بشر به‌عنوان مستندات اساسی برای مداخله در امور داخلی یک کشور توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد اشاره‌شده، همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به‌عنوان یک شورای عالی صلح موردتوجه قرارگرفته است، شورا صلح جهانی به‌عنوان ماحصل اساسی این معنا متکی بر گفتمان سلام در درون سازمان‌ها و نهادهای موجود در بافت‌های گوناگون و صلح مثبت به یکدیگر در ارتباط برونی آن‌ها در سازمان ملل هم‌وزن با شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاد شود و در آن کشورهایی که دارنده سابقه جهانی تمدنی و کوشا در صلح جهانی بودند و سابقه جنگی بسیار کم و خشونت بسیار معدود دارند مانند شورای امنیت دارای حق وتو باشند.

وی در این خصوص اظهار داشت: شورای جهانی صلح در سازمان ملل متحد ویژگی‌ها و بافت مشخصی دارد که در آن بحران‌های گوناگون بین‌المللی با حضور اعضای و ترکیب معین شبیه شورای امنیت سازمان ملل متحد دیده می‌شود و این گروه می‌تواند در اشاعه صلح وارد عمل شوند تا زمینه پرورش ایجاد فضای مناسب برای صلح جهانی به وجود آید.

این استاد دانشگاه دراین‌باره تأکید کرد: آنچه امروز درست دانسته می‌شود، گسترش صلح برای تضمین آزادی و عدالت در لایه‌های گوناگون حیات بشری است. آزادی، عدالت و صلح به همت بلند انسان‌هایی نیاز دارد که در قالب ساخت‌ها، بافت‌ها و سازمان‌دهی مشخص به این اهداف بیندیشند و آن‌ها را ایجاد کنند تا بشر بتواند به آرامش و آسایشی که لازمه توسعه و پیشرفت در آینده است، دست پیدا کند.

مطهرنیا در ادامه افزود: ممکن است این مسئله یک نگرش آرمانی تلقی شود، اما برای مدیریت بحران‌های موجود و گذر از واقعیت‌های گزنده‌ای که امروز بشر را آزار می‌دهد به آرمان‌هایی نیاز داریم که چشم‌اندازهایی را روشن کند تا بر اساس آن نقشه راه بیافریند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با شیوه سخنرانی رئیس‌جمهور ابراز کرد: رئیس‌جمهور باید بیش از آنکه اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران را بیان کند، سخنگو یک جامعه با تمدن و فرهنگ بالا باشد.

وی در ادامه توضیح داد: بر این اعتقاد هستم پیشنهادی روشن، موجد، شفاف بابیان مختصات تألیف نظری عملیاتی و ابعاد گوناگون آن موردتوجه قرار گیرد تا بشر و جامعه جهانی در سازمان ملل متحد مانند گفتگو تمدن‌ها حداقل یک دستاورد تاریخی را با نشانه‌های معین از پیام جاودانه برای خود فراهم سازد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.