ارتباط با ما در

نایب رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد

جزییات تازه از کوپن الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی

موسوی لارگانی تاکید کرد: کارت‌های الکترونیکی تامین کالاهای اساسی موقتی است و فعلا ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان شارژ می شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی – موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح انضباط اقتصادی را با موضوع کوپنی کردن کالاها اشتباه می‌گیرند و کوپنی کردن کالاها موجب به وجود آمدن بازار آزاد خواهد شد.

این روزها زمزمه کوپنی شدن کالاهای اساسی به گوش می‌رسد طرحی که از مرداد ماه در قالب کارت الکترونیکی مطرح شد که با توجه به نبود زیرساخت های لازم اگر بار دیگر ۳۰ سال بعد از اجرای اولیه این طرح توزیع کالا از طریق کوپن و صف انجام شود، فساد و رانت در اقتصاد بحران زده امروز چند برابر خواهد شد.

بحث کوپنی کردن اجناس، ابهامات زیادی را به وجود آورد زیرا در این شرایط نقش دولت در اقتصاد بیشتر و کارکرد بازار هر روز ضعیف تر خواهد شد. دولت زمانی که تعیین تکلیف برای بازار می‌کند بازارهای موازی شکل می‌گیرد و زمانی هم که رهاسازی کامل می‌کند مانند بازار ارز شاهد رشد افسار گسیخته قیمت خواهیم بود به هرحال مدیریت مالی صحیح می تواند تا حدودی مشکلات اقتصادی را حل کند وگرنه اقتصاد کشور از مسیر توسعه اندک خود باز خواهد ماند، چرا که در دوران جنگ جمعیت کشور در حدود ۳۰ میلیون نفر بود و سیستم کوپنی راحت‌تر هدایت می شد، اما اکنون با جمعیت۸۰ میلیون نفری اجرای چنین سیاستی وضع اقتصادی را پیچیده‌تر از امروز خواهد کرد.

ناصر موسوی لارگانی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تاکید اعطای کوپن الکترونیکی با هدف تامین کالاهای اساسی، گفت: متاسفانه طرحی که با عنوان کوپنی شدن کالاهای اساسی در مجلس مطرح شد رای نیاورد.

کوپن الکترونیکی فقط برای خرید کالاهای اساسی است

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان افزود: امروز دولت سقفی را پیرامون موضوع اعطای کوپن الکترونیکی مطرح می‌کند که خلاف قانون است زیرا دولت راسا نمی‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند و برای شروع این طرح حتما مصوبه مجلس لازم است یعنی باید مجلس تصویب کند که دولت بتواند به صورت کارت الکترونیک یا کوپن یا هر مورد دیگری که می‌خواهد تامین کالاهای اساسی را انجام دهد.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان ادامه داد: کالاهای اساسی نیاز روزمره هشت دهک افراد جامعه است و طرح اعطای کوپن الکترونیک برای تامین این دسته کالاها در دستور کار دولت قرار گرفت.کوپن الکترونیک شرایط خاص خود را دارد و به صورت نقدی به مردم پرداخت نمی‌شود بلکه این پول فقط به حساب افراد برای خرید کالاهای اساسی واریز می‌شود آن هم در قالب شارژ کارت الکترونیکی که واگذار شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: اگر این مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز شود مشکلات خاص خود را پدید می‌آورد به این دلیل که بعضی از خانواده‌ها سرپرست خانوارشان معتاد و بد سرپرست است که با عنایت به این نکته که شاید به بقیه اعضا مبلغی نرسد پس کار اشتباهی است.

وی افزود:بهزیستی و کمیته امداد قطعا آمار خانوارهای بدسرپرست و معتاد را در اختیار دارد و  برای اعطا و پرداخت کوپن الکترونیک به این خانواده‌ها باید طوری مدیریت شود که مبلغی به حساب سرپرست معتاد خانواده ریخته نشود که او این مبلغ را خرج اعتیاد خود کند و اصلا به اعضای خانواده چیزی ندهد.

کمبود کالا نداریم

لارگانی رییس نمایندگان اصفهان تاکید کرد: اگر این طرح اجرایی شود به این دلیل نیست که در کشور کمبود کالایی وجود دارد و از طریق اعطای کوپن الکترونیک می‌خواهد جبران شود.امروز در کشور کمبود کالا نداریم بلکه در قالب کوپن الکترونیک عرضه کالا می‌خواهد مدیریت شود.

وی بیان داشت: کالاهای اساسی از این طریق با قیمت تضمین شده‌ و معینی در اختیار ۸ دهک جامعه قرار می‌گیرد تا همه افراد جامعه از مزیت‌های این کارت بهره‌مند شوند زیرا یک عده از نظر تمکن مالی وضعیت خوبی ندارند و قدرت خرید پایین دارند که می‌توانند از این طریق نیاز خود را برطرف نمایند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی گفت: در جامعه عده‌ای هستند که وضعیت مالی بسیار خوبی دارند و برایشان فرقی نمی‌کند گوشت کیلویی ۷۰ هزار تومان شود منتهی بحثی افرادی هستند که اصلا درآمدی ندارند. امروز در کشور تعداد زیادی از مردم فقط با یارانه زندگی خود را می‌گذرانند. تعداد زیادی از افراد جامعه حداقل دستمزد را ندارند و از روی اجباری که برای تامین معاش داشته ناچار شده در جایی کار کند که دستمزدش زیر حداقل نرخ دستمزد وزارت کار باشد یعنی با ۵۰۰ هزار تومان یا ۶۰۰ هزار تومان و یا حتی کمتر از این مبالغ حقوق دریافت کند. مسلما این افراد واقعا توان و قدرت خرید خیلی پایینی دارند که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند.

نماینده فلاورجان افزود: با مبالغی که برای شارژ کارت الکترونیک تامین کالاهای اساسی که از سوی دولت در نظر گرفته شده جوابگوی هزینه‌هایی که امروز برای مردم پیش آمده نیست. امروز بعضی از کالاها بیش از ۲۰۰ درصد و بعضی دیگر ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است حالا کسی که ۵۰۰ هزار تومان و یا ۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند و یا با یارانه‌ای که ۴۵ هزار تومان است گذران زندکی می‌کند، توان خرید دارد؟

وی ادامه داد: وقتی دلار ۱۲۲۶ تومان قیمت داشت در زمان خود چه ارزشی داشت امروز که بالای ۱۳ هزارتومان است؛چه ارزشی دارد.قطعا قدرت خریدی که امروز افراد با یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی دارند خیلی پایین تر است.

کارتهای الکترونیکی برای همیشه مثل یارانه پرداخت نمی‌شود

موسوی لارگانی در پایان با اشاره به موقتی بودن کارت الکترونیک تامین کالای اساسی گفت: موضوعی که وجود دارد این کارت‎های الکترونیکی برای همیشه مثل یارانه پرداخت نمی‌شود بلکه برای عبور از وضعیتی که امروز به وجود آمده در نظر گرفته شده است که قطعا نمی‌تواند جوابگوی نیاز مردم باشد؛ باید چاره‌ای اساسی‌ اندیشیده شود. کارت‌های الکترونیکی تامین کالاهای اساسی موقتی است و فعلا ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان شارژ می‌شود اما برای همیشه در نظر گرفته نشده است و بیشتر برای گذر از وضعیت اقتصادی بوجود آمده است.

3 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. افروز نجفی

    شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۶

    نحوه ثبت نام چگونه است؟ زمان واریزی کی می باشد؟آیا کسی که دختر مجردی هست و پدر و مادر او فوت کرده اند نباید تحت پوشش مرکز خاصی باشد چون شاغل است؟ مگر در این روزگار می توان شاغل نبود؟ چطور می توانم از این کارت استفاده کنم و پاسخی برای سوالهایم از شما بگیرم

  2. gowgani

    شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۳:۰۵

    داداش این کارت هارو از کجا باید تهیه کنیم اینم بگو قوربونت؟

    • مهسا

      پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۶:۲۹

      اینا هر چی بگن شما همون کار و انجام خواهین داد کوپن و می خوایم چیکار اخه هزار جور بدبختی داریم مشکل ما با کوپن حل نمیشه

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.