ارتباط با ما در

داوود محمدی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت و گو با جامعه ایرانی:

نماینده باید حق آزادی بیان داشته باشد/ نباید با آبروی نمایندگانی که از حقوق مردم دفاع می‌کنند بازی کرد

محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد :تا امروز مطلبی مبنی بر شکایت علیه خانم سلحشوری و آقای حیدری به اعضا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان انعکاس داده نشده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – داوود محمدی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: نماینده باید حق آزادی بیان داشته باشد و در ارتباط با مسائل مختلف اظهار نظر کند

در روز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه نطق انتقادی میان دستور سه نماینده مجلس برای دوتن از آن‌ها دردسر ساز شد و بعضی از نمایندگان تهدید به شکایت کردند و مدعی شدند که به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایات خود را ارائه خواهند کرد اما در این بین نماینده اصولگرای منتقد مصون از این تهدیدات و اعتراضات ماند.

پروانه سلحشوری، غلامرضا حیدری نمایندگان اصلاح طلب و هاجر چنارانی نماینده اصولگرا در نطق‌های میان دستور مجلس،انتقاداتی را نسبت به برخی رویه‌ها و ساختارها مطرح کردند.

سلحشوری از ضرورت حذف نظارت استصوابی سخن به میان آورد و خواهان برگزاری رفراندوم و همچنین آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر آقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد شد شد.

غلامرضا حیدری نیز از نگاه منفی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب نسبت به دنیا انتقاد کرد و گفت: به هوش باشیم که باندهای مافیایی پشت صحنه موسسات مالی، قاچاق کالا، بدهکاران بزرگ مالی، بازار ارز و سکه، خفه کردن در استخر، ناگهان کلیت نظام را به خفگی نکشاند.

مواضع شدید تندروها نسبت به نطق نمایندگان اصلاح طلب

تمامی این سخنان بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و همین موضوع باعث شد تا برخی تندروها مواضع تندی را نسبت به این موضوع داشته باشند و حتی پارا فراتر گذاشته و این نماینگان اصلاح‌طلب را ضد انقلاب معرفی کردند. در همین راستا کریمی‌قدوسی نطق حیدری و سلحشوری را کپی‌برداری از متون اتاق فکر استکبار جهانی دانست و گفت:‌ نطق خانم سلحشوری و آقای حیدری کپی‌برداری از متون تهیه شده توسط اتاق فکر استکبار جهانی است و البته این نمایندگان با هدف فرار از پاسخگویی به مردم وطرح مسائل حاشیه‌ای این مطالب را بیان می‌کنند.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مدعی شد:‌ واقعیت امر این است که استکبار جهانی به ویژه در کشورهای اروپایی (هلند، فرانسه، انگلیس) سه مرکز شبانه‌روزی تأسیس کرده است که برای مبارزه با جمهوری اسلامی تولید محتوا می‌کند و من نطق آقای غلامرضا حیدری و خانم پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران را بررسی کردم و با تولیدات این سه مرکز اروپایی تطبیق داده‌ام این یقین برای من حاصل شد که این نطق‌ها پیش از آنکه توسط این نمایندگان تنظیم و نوشته شده باشد، کپی‌برداری از متونی است که در این مراکز تهیه می‌شود.

در مقابل هم، بودند نمایندگان و سیاستمدارانی که از نطق‌های نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس حمایت کردند و این نطق‌ها را وظیفه اصلی نماینده مردم دانستند. محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در این باره نوشته است: فقط به پروانه سلحشوری و غلامرضا حیدری معترض شده‌اند. نماینده اصول‌گرایان که همه را به خیانت متهم کرده مصون مانده.

اظهاراتی در چارچوب وظایف نمایندگی 

بر اساس خبرهای تایید نشده، پس از نطق های حیدری و سلحشوری، ۲۰ تن از نمایندگان مجلس از این دو نماینده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده‌اند. موضوعی که در صورت صحت یقینا باعث محدودیت نمایندگان می‌شود. این در حالی است که بر اساس قانون اساسی نمایندگان مجاز هستند در حیطه وظایف نمایندگی به اظهارنظر بپردازند. نمایندگی هم که مشکلات کنونی کشور را دخالت نهادهای موازی در امور دولت، برخی سیاست های تندروانه به ویژه در حوزه سیاست خارجی، تداوم حبس و حصرها و نظارت استصوابی تشخیص داده قطعا در چارچوب وظایف نمایندگی خود به اظهارنظر پرداخته‌اند. بر این اساس شکایت از این دو خلاف قانون اساسی محسوب می شود.

داوود محمدی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از عدم وصول شکایت از حیدری و سلحشوری به خاطر نطق هایشان در مجلس سخن به میان آورد و گفت: این شکایت به دست هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نرسیده است و دبیرخانه هیات تا امروز مطلبی به اعضا انعکاس نداده است. وقتی مطلبی در جلسه هیات نظارت مطرح نشده است پس نمی‌توان به حدس و گمان ها استناد کرد.

نمایندگان بایستی مراقبت از گفتار داشته باشند و نباید نشر اکاذیب کنند

محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: البته وقتی شکایتی به دست هیات نظارت نرسیده بدین معنی نیست که شکایت نشده است. اگر این شکایات صحت داشته باشد باید در بین اعضای هیات نظارت مطرح شود و نقطه نظرات و دیدگاه‌های اعضا بررسی می‌شود که قطعا بحث مربوط بر مصونیت نماینده را در نظر گرفته خواهد شد.

نماینده قزوین، آبیک و البرز تاکید کرد: البته نمایندگان بایستی مراقبت از گفتار داشته باشند و نباید نشر اکاذیب کنند و یا تهمت و افترا به کسی زنند؛ علی ایحال در هیات نظارت تمامی جوانب مثبت و منفی نطق ها و سخنان نمایندگان بررسی خواهد شد.

شاید تا اول مهر هم صرافت این اعتراضات و تهدیدات از نمایندگان منتقد بیفتد

این نماینده مجلس مطرح کرد: وقتی سخن از نشر اکاذیب به میان می‌آوریم منظور این است که فرد یا نماینده، دروغی را به کسی نسبت دهد و یا تهمتی را نسبت به کسی بیان کند. یعنی در قالب نطق و سخنرانی یک جرمی را مرتکب شود. به طور مثال اگر نماینده فحاشی کند قانون گذار آن را جرم تلقی می‌کند و برایش مجازاتی در نظر می‌گیرد.

محمدی گفت: به هرحال نمایندگان از ۱۴ شهریور تا اول مهر دومین دور تعطیلات تابستانی‌شان را سپری می‌کنند. شاید تا اول مهر هم صرافت این اعتراضات و تهدیدات از نمایندگان منتقد بیفتد. معمولا این موارد به ندرت در دستور کار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار می‌گیرد و اگر هم قرار گرفت به سرعت اعلام نظر می‌شود.

نباید با آبروی نمایندگانی که از حقوق مردم دفاع می‌کنند بازی کرد

وی ادامه داد: اعضای هیات نظارت نمی‌توانند مانند برخی‌ها که حکم را قبل از بررسی هیات نظارت صادر کرده‌اند؛ اظهار نظر کنند. نباید با آبروی نمایندگانی که از حقوق مردم دفاع می‌کنند بازی کرد. اگر جرمی اتفاق افتاده باشد به قوه قضاییه ارجاع داده خواهد شد وگرنه مشی هیات نظارت بر این است که صیانت و حمایت از حقوق نماینده شود؛حقوقی که در قانون اساسی هم به آن تاکید شده است.

محمدی در پایان با تاکید بر حمایت از حقوق نمایندگان،گفت: نماینده باید حق آزادی بیان داشته باشد و در ارتباط با مسائل مختلف اظهار نظر کند و نباید این نکته را فراموش کرد که مراعات مصالح نظام هم از واجبات است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.