ارتباط با ما در

آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصل بحران اقتصادی ۱۳ آبان شروع می‌شود

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر تاکید کرد:متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای حل بحران اقتصادی وجود ندارد که به مردم ارائه شود تا مردم هم تکلیف خود را بدانند و با این تصمیم همراه شوند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:عوامل داخلی که هفتاد درصد سهم در بحران اقتصادی اخیر دارند باعث فلج شدن تولید، تجارت و اقتصاد در کشور شده است.

با شرایط فعلی که بازار ارز و سکه به نظر می رسد که عملا مدیریت بازار از دست دولت خارج شده است و تصمیمات نادرستی که هم گرفته می شود مزید بر علت شده تا بحران اقتصادی تشدید شود. بر این اساس تصمیماتی از قبیل متوقف کردن فروش و پیش فروش سکه‌های آتی که سبب بالاتر رفتن قیمت سکه در بازار آزاد شد و یا ناموسی خواندن ارائه ارز توسط بانک مرکزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی؛ نوسانات بازار سکه و ارز را شدیدتر کرد.

با شرایط به وجود آمده عملا شاهد آزادسازی قیمت ها توسط دولت نیستیم بلکه بازار ارز و سکه به حال خود رها شده و دیگر مدیریت نمی‌شوند.

معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی عدم مدیریت را سبب به وجود آمدن بحران اقتصادی اخیر دانست و گفت: امروز با چند بحران دست به گریبان هستیم که برای حل این بحران‌ها باید از طرف سه قوه با مدیریت مقام معظم رهبری یک برنامه‌ریزی صورت پذیرد.

عنان کار از دست دولت و اقتصاد و بانک مرکزی خارج شده است

نماینده مردم شبستر ادامه داد: دیگر عنان کار از دست دولت و اقتصاد و بانک مرکزی خارج است.پیش‌بینی می‌شود که اگر تصمیم مشترک روسای سه قوه و مقام رهبری گرفته نشود، همچنان روند افزایش قیمت دلار و سکه تا ۳۰ شهریور خواهیم داشت و اصل بحران اقتصادی در ۱۳ آبان همزمان با آغاز دور بعدی تحریم‌های آمریکا شروع خواهد شد و حتی اگر مدیریت بر روی بازار نشود بدترین اتفاق در اسفند ماه که موقع سررسید اوراق مشارکت و سپرده است، به وقوع خواهد پیوست.

دلار و سکه از هواپیمای امن اقتصادی خارج شده

این عضو اصلاح‌طلب کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به شاخص‌های موجود اقتصادی افزایش قیمت‌ها تا سی ام شهریور ماه ادامه خواهد یافت. امروز متاسفانه دلار و سکه از هواپیمای امن اقتصادی خارج شده است و با چتر خود سقوط می‌کند ولی باید برنامه‌ریزی کرد که این سقوط کمترین آسیب را داشته باشد. باید سه قوه با همراهی مقام معظم رهبری یک تصمیم کلی، جامع و قاطع در رابطه با اقتصاد کشور بگیرند.

هفتاد درصد از مشکلات اقتصادی اخیر بر عهده عوامل داخلی است

آقاپور علیشاهی ادامه داد: در مجموع عوامل داخلی و خارجی بسیاری برای به وجود آمدن این بحران اثر گذار دخیل بوده است به طوری که هفتاد درصد از مشکلات اقتصادی اخیر بر عهده عوامل داخلی است. این نماینده مجلس اضافه کرد: عدم مدیریت صحیح وکارآمد، سختگیری‌های محیط کسب و کار و مهم تر از همه بی‌اعتمادی که در بین مردم شکل گرفته است؛ شاخص‌ترین عوامل داخلی تاثیرگذار روی آشفتگی و نابسامانی اخیر بازار هستند.

وی افزود: عوامل داخلی که هفتاد درصد سهم در بحران اقتصاد یا خیر دارند باعث فلج شدن تولید، تجارت و اقتصاد در کشور شده است.

آقاپورعلیشاهی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: از بیستم فروردین ماه تا به امروز دولت ۳۳  بخش‌نامه برای واردات و صادرات و تجارت و قیمت ارز و… صادر کرده است که باعث سردرگمی تاجران و تولیدکنندگان و… شده است.

دولت سلیقه‌ای به موضوعات کشور رسیدگی می‌کند

نماینده مردم شبستر گفت: کارشناسان اقتصادی از تمامی این سیاست‌ها انتقاد کردند و مجلس هم بارها تذکرات ویژه به دولت داده است که عملا بی‌فایده بوده و دولت سلیقه‌ای به موضوعات کشور رسیدگی می‌کند.

وی اضافه کرد: دراین شرایط آشفته اقتصادی کدام آدم عاقلی کار می‌کند. مسلم است که همه فعالان بازار به سمت سفته بازی و دلالی گری دلار و ارز خواهند رفت.

حاکم شدن رکود اقتصادی بی سابقه در کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از طرف دیگر عوامل خارجی با سهم سی درصدی مسبب به وجود آمدن بحران اقتصادی اخیر هستند. شرایط سیاسی کشور در تجارت بین الملل و خروج ترامپ از برجام و تحریم‌های غیر عادلانه دست به دست هم دادند تا رکود اقتصادی بی‌سابقه در کشور حاکم شود.

آقاپورعلیشاهی افزود: متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای حل بحران اقتصادی وجود ندارد که به مردم ارائه شود تا مردم هم تکلیف خود را بدانند و با این تصمیم همراه شوند.چرا دولت با مردم در رابطه با برنامه های آتی حرف نمی‌زند؟

نماینده شبستر ادامه داد: زمانی که دلار به ۸۵۰۰ تومان رسید باعث امیدواری مردم شد و باعث شد که مردم با دولت همراهی کنند چرا که فکر می‌کردند بازار ثانویه برای شفاف‌سازی به وجود آمده است اما متاسفانه این امید هم از بین رفت.

همتی نمی‌تواند معجزه کند

این نماینده اصلاح‌طلب مطرح کرد: همتی نمی‌تواند معجزه کند؛ دیگر کاری از مدیران میانی هرم نظام بر نمی‌آید. باید تا دیر نشده راس هرم نظام با روسای سه قوه و همه کسانی که در تصمیم گیری کشور دست دارند، تصمیم نهایی را اخذ کنند.

وی اضافه کرد: باید تمامی دست‌اندرکاران نظام به مردم اعلام نمایند که با همین شرایط فعلی پیش خواهیم رفت و چیزی به نام دلار نداریم و در شعب ابی طالب به سر می‌بریم؛ راحت زندگی کنید یا اینکه نه با شرایط خاص و شاخص‌های منظم می‌خواهیم در آینده ادامه دهیم و برنامه‌ای پیاده خواهیم کرد که همه مقید به اجرای آن باشند وگرنه دود این بحران به چشم همه خواهد رفت.

معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با بیان اینکه کنترل قیمت دلار از دست دولت خارج شده است،گفت: دلار دیگر سوار هواپیما اقتصادی نیست و با هر نسیمی به این سو و آن سو حرکت می‌کند. تا شش ماه گذشته می‌توانستیم دست‌های پشت پرده و دولت پنهان را عامل اصلی بحران ارزی کشور به حساب بیاوریم اما امروز دیگر مدیریت این بحران در دست هیچ کس نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.