ارتباط با ما در

گاردین به نقل از محققان گزارش داد

۶ راه پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری زنان

میوه قره قاط و آبمیوه آن از قدیم به‌عنوان گزینه مناسب برای درمان عفونت ادراری توصیه شده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– حدود یک پنجم زنان در طول زندگی خود دچار بیماری عفونت دستگاه ادراری می‌شوند و بسیاری از آن‌ها عفونت‌های مکرر را تجربه می‌کنند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از گاردین، در اینجا گام‌هایی برای کاهش ریسک ابتلا به این بیماری شایع در میان زنان مطرح‌شده است.

رفتن به مستراح

اطمینان خاطر بیابید که میزان کافی آب در طول روز را مصرف کرده‌اید، این مسئله خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد. به‌طور منظم به توالت بروید تا از خالی شدن مثانه‌تان اطمینان یابید. «نگه‌داشتن آن» باعث می‌شود باکتری‌ها فرصت تکثیر در مجاری ادراری را بیابند و همین مسئله خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

ادرار پس از رابطه جنسی

زنان باید ترغیب شوند که پس از رابطه جنسی مثانه خود را خالی کنند. باکتری می‌تواند در طول رابطه جنسی و مراحل قبل از رابطه وارد مجاری ادراری شود که پیش از تکثیر و منجر شدن به عفونت، هرچه سریع‌تر خارج شود. علاوه براین، حواستان باشد که از چه نوع وسیله‌ای برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید- برخی وسایل باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت می‌شود.

مراجعه به پزشک

اگر نشانه‌هایی از عفونت ادراری (برای مثال درد حین ادرار یا تکرر ادرار) مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. شاید نیازمند مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک یا سونوگرافی برای تشخیص دلیل اصلی این علائم باشید. برای مثال شاید این بیماری ناشی از یک اختلال آناتومیک یا ناتوانی در تخلیه کامل مثانه باشد. یک سیستم ایمنی تضعیف شده می‌تواند موجب تکرار عفونت‌ها شود.

تمیز بودن

پس از استفاده از توالت، خشک کردن از پشت به جلو می‌تواند خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد چراکه ممکن است باکتری‌های مدفوع را به سمت مجاری اداری سوق دهید. گرچه تمیز کردن بیش‌ازاندازه هم اقدام درستی نیست چراکه استفاده از محصولات مختلف می‌تواند فلور واژن را تغییر داده و خطر عفونت را افزایش دهد.

دقت ویژه پس از یائسگی

این باور وجود دارد که استروژن از طریق مکانیسم‌های مختلف، در برابر ابتلا به عفونت ادراری محافظت‌کننده است، یعنی زنان یائسه که با افت استروژن مواجه هستند احتمالاً آسیب‌پذیری بیشتری در این زمینه دارند. در تحلیل آماری تصادفی یک آزمایش کنترل‌شده مشخص شد که استروژن واژنی در کاهش این نوع عفونت در دوره پس از یائسگی مفید بوده است.

مصرف قره قاط

میوه قره قاط و آبمیوه آن از قدیم به‌عنوان گزینه مناسب برای درمان عفونت ادراری توصیه شده است. اما مطالعات نتایج دقیقی از موفقیت این دارو به دست نداده‌اند. قره قاط حاوی پروآنتوسیانیدین است که مانع از ماندن باکتری در ادرار می‌شود. اما آبمیوه قره قاط شاید تا آن اندازه مفید نباشد چراکه در پی آغشته شدن به شکر و سایر افزودنی‌ها، ممکن است به میزان لازم وارد بدن نشود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در صورت استفاده از این روش، از قره قاط خام استفاده کنید.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.