ارتباط با ما در

علی خرم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

به جای تسلیم و یا مقاومت با آمریکا وارد مذاکره شویم

نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: پیشنهاد می کنم به جای تسلیم و یا مقاومت با آمریکا وارد مذاکره شویم، البته نه درباره برجام زیرا دستاورد آن برای آمریکا خواهد بود بلکه در مورد روابط دو جانبه با آن که مورد حمایت تمام کشورها هم خواهد بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: پیشنهاد می‌کنم به جای تسلیم و یا مقاومت با آمریکا وارد مذاکره شویم، البته نه درباره برجام زیرا دستاورد آن برای آمریکا خواهد بود بلکه در مورد روابط دو جانبه با آن که مورد حمایت تمام کشورها هم خواهد بود.

یکی از وعده‌های دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی برای کسب مقام ریاست‌جمهوری آمریکا خروج از برجام بود که در اردیبهشت ماه سال جاری آن را محقق ساخت، البته در پاسخ به این تصمیم ایالات‌متحده، سران سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک بیان کردند که با افزایش احتمال اعلام نقض توافقنامه از سوی آمریکا توسط شورای امنیت، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر تأیید این توافقنامه هسته‌ای همچنان به عنوان «چارچوب قانونی بین‌المللی برای حل اختلاف» باقی خواهد ماند.

با این وجود عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با یورونیوز گفته است که«انتظار ایران بسر آمده و احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد. نمی‌توانم بگویم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و می‌تواند ما را به دستیابی یک بسته مشترک برای حفظ برجام رهنمون کند. ما همچنان منتظریم و امیدوار تا بسته پیشنهادی اروپایی‌ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.»

بدون شک با خروج ایران از برجام مواضع اروپا به سمت آمریکا خواهد چرخید و کارها در این رابطه به شکلی پیش می‌رود که این کشور خواهان آن است. به عبارتی دیگر تلاش‌های ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای از بین می‌رود و احتمالا پرونده هسته‌ای مجدد به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده خواهد شد.

علی خرم، نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره منافع ایران در صورت خروج از برجام در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: صحبت‌های آقای عراقچی حتما مبتنی بر برنامه‌ای در کشور است که از پیشینه آن بی اطلاع هستیم.

وی درخصوص معنای این تصمیم بیان کرد: شاید اگر در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت صورت گیرد و حتی با شرایط تحریمی جنگیده شود، امکاناتی به صورت اولیه برای ایران به وجود آید که بتوان با همان کشور را اداره کرد. بنابراین در صورت قطعی شدن چنین تصمیمی ایران به دلیل آنکه شرایط برجام فراهم نشده و امکاناتش در کشور ورود پیدا نکرده است با خارج شدن از آن فعالیت‌های هسته‌ای خود را مجدد از سرخواهد گرفت که حتما عواقب آن پیش‌بینی شده است.

نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل دراین باره که عملی شدن چنین تصمیمی خواست ترامپ است، افزود: زمانی که ایران از توافق هسته‌ای خارج شود اروپایی‌ها در کنار آمریکا قرار می‌گیرند و این امر تنها به اروپایی‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه روسیه، چین، ژاپن، کره و هند هم به همین منوال رفتار خواهند کرد. البته روسیه همیشه از پشت خنجر می‌زند، اما در چنین وضعیتی راحت‌تر این کار را انجام خواهد داد.

خرم در ادامه اظهار داشت: توضیحات فوق بدین معنا است که اجماع علیه آمریکا به سمت ایران می‌آید و علیه کشور ما شکل خواهد گرفت، اما اظهار نظر آقای عراقچی نشان می‌دهد که مسئولان دارای آمادگی لازم برای پذیرش تمام این مسائل هستند.

وی درباره ارسال مجدد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل در صورت خروج ایران از برجام تاکید کرد: امکان چنین مسئله‌ای بسیار زیاد وجود دارد و این امر برگشت به عقب محسوب می‌شود، اما تصمیم‌گیران فکر می‌کنند یا باید دست به یک تصمیم بزرگ زنند یا اینکه مماشات پیشه سازند.

نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل پیشنهاد خود برای حل این مشکل را چنین بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم به جای تسلیم و یا مقاومت با آمریکا وارد مذاکره شویم، البته نه درباره برجام زیرا دستاورد آن برای آمریکا خواهد بود بلکه در مورد روابط دو جانبه با آن که مورد حمایت تمام کشورها هم خواهد بود.

4 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. ایرانی

    شنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۷ در ۱۶:۱۶

    آخه کودن مگه میشه با آمریکا مذاکره کرد؟ مگه نمی بینی چه بلایی سر اوروپا درآورد؟ البته با اون همه خدمتی که اوروپا به آمریکا کرده. نمی بینی در مورد کره شمالی چی میگه؟ به خدا کودن هستید اگه با آمریکا مذاکره کنید

  2. Reza

    شنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۷ در ۱۷:۲۵

    completely agree , why Iran gov. do not like to have a face to face meeting ? may be they can find a way to prevent this huge economic deterioration

  3. م ر

    شنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۷ در ۲۳:۴۱

    به این میگن حقیر،دولت وعده‌ها هم طرز تفکرش همینه که ۵ ساله کشور رو معطل نگه داشته،یعنی واقعا چقدر باید از آمریکا ضربه بخوریم تا بفهمید آمریکا و شرکاش غمخوار ایران و ایرانی نیستن،شما ها در مورد ملت چی فکر میکنید،کی میخوان قبول کنید مشکل ما داخلیه،مدیر اشرافی و کار نا بلد و نماینده لابی باز دو روی یه سکه هستن،دست از خیانت بردارید.

  4. اراكي

    یکشنبه ۰۳ تیر ۱۳۹۷ در ۱۴:۲۶

    اولین حرف حسابی از اول انقلاب تا بحال

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.