ارتباط با ما در

محققان مطرح کردند

سلول‌های «زامبی» مغز؛ کلید مقابله با آلزایمر

این تحقیق می‌تواند تأثیر به سزایی بر روند درمان بیماری‌هایی داشته باشد که با بالا رفتن سن بروز می‌کنند، از جمله آلزایمر که هر روز بر تعداد مبتلایانش افزوده می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– بر اساس مطالعاتی که روی موش‌ها صورت گرفته، هدف قرار دادن سلول‌های به‌اصطلاح «زامبی» می‌تواند کلید درمان بیماری‌های ناشی از افزایش سن از جمله بیماری آلزایمر باشد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، این واحدها که به سلول‌های پیری هم معروف هستند، نه بودنشان مزیتی دارد و نه مرده محسوب می‌شوند و نمی‌توانند ویژگی‌های متمایز را تکثیر کنند یا توسعه دهند. دانشمندان بر این باورند که سلول‌های زامبی به‌گونه‌ای با هم در یک گروه قرار می‌گیرند که می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون و همچنین دردهای مزمن فیزیکی مانند آرتروز و آترواسکلروز یا تصلب شرایین شوند.

این محققان در کلینیک مایو موش‌ها را از نظر ژنتیکی اصلاح کردند تا در مغزشان دارای گره‌های پروتئین تاو –که گفته می‌شود به بیماری آلزایمر مرتبط است- باشند. آن‌ها همچنین به‌گونه‌ای اصلاح شدند که بتوان سلول‌های پیری را هدف قرار داد.

این تیم تحقیقاتی متوجه تجمع سلول‌های پیری در مناطق مشخصی از مغز پیش از ابتلای موش به افت شناختی شدند. درعین‌حال، ممانعت از تجمع آن‌ها مانع از جمع شدن پروتئین تاو می‌شد و مرگ نورون‌ها و از دست رفتن حافظه را کاهش می‌داد.

دارن بیکر، زیست‌شناس مولکولی در کلینیک مایو به نیوزویک گفت: «با استفاده از ترکیب مدل‌های موش منحصربه‌فرد و ابزار دارویی برای از بین بردن این سلول‌ها، دریافتیم که وجود آن‌ها در سیستم عصبی مرکزی باعث پیشرفت تغییرات آسیب‌شناختی، از جمله تجمع توده‌های سمی پروتئین تاو می‌شود. علاوه بر این، ما نشان دادیم که سلول‌های پیری باعث تخریب عصبی و کاهش سطح شناختی در موش‌ها می‌شود.

این تحقیق می‌تواند تأثیر به سزایی بر روند درمان بیماری‌هایی داشته باشد که با بالا رفتن سن بروز می‌کنند، از جمله آلزایمر که هر روز بر تعداد مبتلایانش افزوده می‌شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.