ارتباط با ما در

رادیوی سراسری ان پی آر آمریکا مطرح کرد

واکنش احتمالی اروپا به اظهارات ضدایرانی ترامپ در سازمان ملل

ایلان گلدنبرگ، عضو مرکز امنیت نوین آمریکا گفت: «اگر ترامپ ایران را مرکز سخنرانی خود قرار دهد، اروپایی‌ها مجبور به پاسخگویی خواهند شد.»

منتشر شده

جامعه ایرانی– زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را قرائت کند، دیگر شاهد یک مسئله نخواهیم بود: مرد راکتی.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از  رادیوی سراسری ان پی آر آمریکا، تغییرات زیادی از زمانی که ترامپ در سخنرانی سال گذشته خود در سازمان ملل از آن نام مستعار توهین‌آمیز برای کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی استفاده کرد، رخ داده- او در آن سخنرانی همچنین تأکید کرده بود که اگر لازم باشد ایالات‌متحده کره شمالی را «به‌طور کامل نابود خواهد کرد.»

از زمان مطرح شدن آن اظهارات، با برگزاری نشست چهره به چهره میان  ترامپ و کیم، تنش میان آن‌ها کاهش یافته است. برت شافر از بنیاد هریتیج گفت: «سال گذشته همه این اظهارات ترامپ را پیش‌درآمد یک جنگ تفسیر کردند.»

بخشی از مأموریت ترامپ در نشست امسال سازمان ملل گسترش روابط گرم خود با کره شمالی به عنوان یک موفقیت در حوزه سیاست خارجی و درعین‌حال ترغیب سایر کشورها به حفظ فشارها علیه پیونگ‌یانگ از طریق تحریم‌ها خواهد بود.

با وجودی از شدت تنش میان دو کشور کاسته شده اما هنوز این سؤال مطرح است که کره شمالی تا کجا حاضر است دست به انهدام هسته‌ای بزند. ترامپ سفر ماه اوت مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی را لغو کرد و دلیل آن را «عدم پیشرفت» در برچیدن برنامه هسته‌ای این کشور خواند.

بازگشت به مسئله ایران

درحالی‌که ممکن است ترامپ دیگر از کلمات استهزاآمیز علیه کره شمالی استفاده نکند، از زمان خود در مجمع عمومی برای مطرح کردن یک تهدید بالقوه هسته‌ای دیگر استفاده خواهد کرد.

پومپئو در جلسه استماع روز دوشنبه گفت: «می‌توانید مطمئن باشید که رئیس‌جمهور کلمات محکمی در مورد رژیم ایران استفاده خواهد کرد.»

وی تصریح کرد که ترامپ از تمام کشورها خواهد خواست که برای منزوی کردن ایران به ایالات‌متحده بپیوندند. سال گذشته که ترامپ در سازمان ملل سخنرانی کرد، آمریکا هنوز در توافق هسته یا ایران که توسط دولت اوباما نهایی شده بود، حضور داشت. ترامپ این توافق را «خجالت‌آور» خوانده بود.

او در ماه می علیرغم مخالفت متحدان اروپایی آمریکا، از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) خارج شد. از آن زمان وی بر شدت لفاظی ها و تحریم‌ها علیه ایران افزوده است.

او در ماه جولای طی توییتی در حساب کاربردی خود حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را تهدید کرده و گفت اگر این کشور به تهدید آمریکا ادامه دهد، دچار رنجی خواهد شد که معدود کشورهایی در طول تاریخ متحمل شده‌اند.

دولت ترامپ تصریح کرده که اعمال فشار بر ایران را ادامه خواهد داد تا مانع از توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای آن شود، روند تولید موشک‌های بالستیک را متوقف کند و به حمایت از اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه پایان دهد.

شافر گفت: «این یک پیام بسیار مستحکم و شاید پیام غالبی خواهد بود که ملت‌ها از سخنرانی مجمع عمومی به همراه خواهند برد.»

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفت، حسن روحانی نیز روز سه‌شنبه در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد و این فرصت را دارد که به اظهارات ترامپ پاسخ دهد.

ایلان گلدنبرگ، عضو مرکز امنیت نوین آمریکا گفت: «اگر ترامپ ایران را مرکز سخنرانی خود قرار دهد، اروپایی‌ها مجبور به پاسخگویی خواهند شد.»

وی در ادامه افزود: «آن‌ها تا جای ممکن مؤدب می‌مانند و از تحریک او اجتناب خواهند کرد … اما تأکید خواهند کرد که در مورد توافق ایران با ترامپ موافق نیستند.»

گلدنبرگ تصریح کرد: «بسیار بد است که ایالات‌متحده در میان متحدانش منزوی به نظر برسد. ترامپی که با ایران دشمنی داشته باشد، بهتر از ترامپی است که با فرانسه دشمنی داشته باشد.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.