ارتباط با ما در

باغجری، استاد اقتصاد دانشگاه تشریح کرد:

راز جهش دوباره قیمت ارز چیست؟

واقعیت این است که حالا این مسائل سیاسی هستند که به قیمت ارز جهت می‌دهند. بخشی از علل افزایش قیمت دلار که حالا از مرز ۱۵ هزار تومان هم عبور کرده است به خاطر مسائل روانی است.

منتشر شده

قیمت دلار

جامعه ایرانی- یک استاد دانشگاه با اشاره به جهش دوباره نرخ ارز به واکاوی علل موثر بر آن و همچنین قیمت واقعی دلار و یورو پرداخت.

محمود باغجری، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی،  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه علت جهش قیمت دلار از گستره مسائل اقتصادی بیرون است، گفت: واقعیت این است که حالا این مسائل سیاسی هستند که به قیمت ارز جهت می‌دهند. بخشی از علل افزایش قیمت دلار که حالا از مرز ۱۵ هزار تومان هم عبور کرده است به خاطر مسائل روانی است. در حالت عادی و تحت شرایط اقتصادی دلار نهایتا تا ۸ یا ۹ هزار تومان و یورو تا ۱۰ هزار تومان ارزش دارند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه ما در شرایط عدم اطمینان به سر می‌بریم، اظهار کرد: در شرایط عادی فعالان بازار نتایج را می‌دانند، ولی در بین انتخاب گزینه‌های مختلف مردد هستند؛ در حالیکه در شرایط عدم اطمینان فعالان اصلا نمی‌دانند چه چیزی قرار است اتفاق بیافتد. در چنین شرایطی این پارامترهای سیاسی هستند که تعیین کننده وقایع هستند. اینجا ما یکسری بازنده خواهیم داشت، یعنی در چنین شرایطی که ارزش کالاها بیشتر از اندازه واقعی آنها است ممکن است با بروز اتفاقاتی در دنیای سیاست قیمت‌ها به حالت عادی خود برگردند و کسانی که روی دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند دچار ضرر و زیان شوند.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اثر حجم بالای نقدینگی بر افزایش قیمت دلار بیان کرد: اگر مردم همه حجم نقدینگی که در دست دارند را بخواهند به بانک مرکزی بدهند و بانک مرکزی هم در قبال آن بخواهد ذخایر طلا و دلار خود را به آنها بدهد، باز هم در بدبینانه‌ترین حالت قیمت دلار باید در بازه ۱۴ هزار تومان ثابت بماند.

گفتنی است در روزهای گذشته شاهد افزایش مجدد نرخ ارزهای خارجی در بازار بوده‌ایم به نحوی که روز گشته دلار قیمت ۱۵ هزار تومان و یورو ۱۸ هزار تومان را رد کرد. برخی از کارشناسان این مساله را به خاطر تاثیر شرایط سیاسی بر فضای مسائل اقتصادی ارزیابی کرده‌اند.

2 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Alm

    سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۹

    افرین استا محمود راست گفتی روانی سیاسی دروغی چاخانی ولی هست چهل هزار که بشه قبول نکن

  2. کرامت سلیمی

    جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۷

    تا زمانی که ملت یک کشور درک درستی از سیاستها و روشهای دولت حاکم نداشته باشد و نداند که چطور عکس العمل مناسب نشان دهد ان ملت وضعیت و سرنوشت شومی خواهد داشت.

    نداشتن شعور سیاسی و اگاهییهای لازم در زمینه هایی مثل اقتصاد باعث ایجاد بحرانهای گوناگون در جامعه می شود ، و بستر لازم را برای زورگویی و هدایت جامعه به نفع عده ای خاص توسط دولتهای پنهان فراهم می کند.

    یک مثال ساده و قابل درک برای همه همین مسئله افزایش قیمت دلار است که متاسفانه هر بحران اقتصادی را به ان نسبت می دهند.

    همزمان که در کشور ما مردم به بانکها و صرافی ها هجوم بردند و با خرید دلار از انها قیمت دلار را بالا بردند در کشور ترکیه

    مردم برعکس مردم ایران عمل نمودند و با فروش دلار و طلا به بانکهای ترکیه از افزایش قیمت دلار و نتیجتا” بحران اقتصادی جلوگیری نمودند.

    ما انتظار داریم که رییس جمهور بتواند قیمت دلار را کنترل نماید اما واقعیت این است که رییس جمهور در مورد قیمت دلار عملا” هیچ اختیاراتی ندارد و قیمت دلار توسط دولت پنهان تعیین می شود. چیزی که هم روسای جمهور به ان اذعان دارند و هم جدیدا” ایت الله خامنه ای نهادهایی مثل بانکها را مخاطب قرار دادند و تلویحا” انها را عامل فساد و بحرانهای اقتصادی دانستند.

    متاسفانه مردم با عملکرد ناصحیحشان انطوری که بحران افرینان می خواهند عمل می کنند. با انتشار کوچکترین شایعه ای در مورد افزایش قیمت محصولی به سمت خرید زیاد و نامعقول ان محصول هجوم می برند و ان محصول در بازار نایاب و یا کمیاب شده و قیمت ان مطابق میل بحران افرینان افزایش یافته و بالا می رود و دیگر پایین نخواهد امد.

    در صورتی که مردم باید در مورد افرایش قیمتها کمپین تشکیل دهند و از خرید ان محصولات برای مدتی خودداری کنند تا به قیمت اولیه برگردد.

    افزایش اگاهی و نحوه عملکرد تنها راه مقابله با سیاستها و شگردهای دولت پنهان و اذناب و اقمار انها که همان بنگاههای اقتصادی هستند می باشد.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.