ارتباط با ما در

علی بیگدلی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روحانی به آمریکا پیشنهاد مذاکره با پیش‌شرط بدهد

بیگدلی بیان کرد: در پیش گرفتن سیاست خنثی بسیار به ضرر ایران تمام‌شده و کشور را در تنگنایی قرار داده که به دست خودمان به وجود آمده است. پیشنهاد می‌کنم اگر قرار باشد این تنگنا را بشکنیم باید مطرح کرد که در شرایطی حاضر به انجام مذاکره هستیم. یعنی آقای روحانی به آمریکا پیشنهاد مذاکره با پیش شرط بدهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مسئله ایران را به یک پدیده بین‌المللی تبدیل سازند. هنوز هواپیمای آقای روحانی به زمین نشسته بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد برای مذاکره با ایران بسیار اصرار دارد و مایل است تا مشکلات را از این طریق برطرف شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از آمادگی رئیس‌جمهور این کشور برای انجام دیدار و مذاکره با رهبر معظم انقلاب خبر داد. این برای اولین بار نیست که دولتمردان آمریکایی از انجام مذاکره با ایران سخن می‌گویند. از زمانی که دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید شده، بارها این موضوع را مطرح کرده است.

پیش از بیان آمادگی برای انجام مذاکره با مقام رهبری، دونالد ترامپ از آمادگی خود برای انجام مذاکره بدون پیش‌شرط با حسن روحانی در هر زمان و هرکجا که ایران مایل باشد سخن گفته بود، او همچنین قبل از بیان این مسئله دریکی از اظهاراتش ابراز امیدواری کرده بود که روند امور بین ایران و آمریکا خوب پیش رود.

به نظر می‌رسد، درخواست‌های مکرر از سوی آمریکا برای انجام مذاکره با ایران گرچه به برجام ارتباط داده می‌شود، اما کمترین ربطی به این توافقنامه ندارد زیرا درصورتی‌که به این مسئله مرتبط بود تا این اندازه بیان مکرر آن ضرورت نداشت.

یکی از کارهایی که دونالد ترامپ پس از روی کار آمدن دولتش به ثمر رساند، انجام مذاکره با رهبر کره شمالی بود. این کار با هیاهو رسانه‌ای گسترده‌ای همراه شد، اما سؤال این است که درنهایت به کجا انجامید؟ گفته می‌شود که در این دیدار امتیازاتی رد و بدل شده که شاید سال‌ها بعد خبر آن انتشاریابد، اما آنچه فعلاً شاهد هستیم تنها نمایش رسانه‌ای بود که دو رهبر در فضای بین‌الملل به روی صحنه بردند و مردم بدون لمس هیچ تأثیری شادمان از این تصمیم شدند.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره چرایی درخواست‌های مکرر ترامپ برای مذاکره با ایران گفت: به نظر می‌رسد که اظهارنظر ترامپ در این خصوص قدری با حیله و تزویر همراه باشد زیرا آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که مسئله ایران را به یک پدیده بین‌المللی تبدیل سازند. هنوز هواپیما آقای روحانی به زمین نشسته بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مطرح کرد برای مذاکره با ایران بسیار اصرار دارد و مایل است مشکلات از این طریق برطرف شود.

وی در ادامه اضافه کرد: آمریکایی‌ها درصددند تا برنامه جدیدی علیه ایران به وجود آورند، البته تا حدودی هم موفق شدند که مسئله ایران را به یک پدیده بین‌المللی تبدیل کنند. در این رابطه تا حدودی هم در داخل مقصر هستیم زیرا تمام راه‌ها به‌طرف آمریکا را بسته‌ایم و هیچ کانالی برای بیان نظر و انتقادات وجود ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل دراین‌باره یادآور شد: بهتر آن است که این کانال‌ها باز باقی بماند تا نخبگان ایرانی و آمریکایی بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، هیچ‌گاه به سمتی نرفتیم که اعلام شرایط برای ملاقات با آمریکایی‌ها باشد و آن‌ها همواره در این خصوص پیش‌دستی کنند. ما باید در این زمینه قدم‌هایی برداریم.

بیگدلی در ادامه بیان کرد: در پیش گرفتن سیاست خنثی بسیار به ضرر ایران تمام‌شده و کشور را در تنگنایی قرار داده که به دست خودمان به وجود آمده است. پیشنهاد می‌کنم اگر قرار باشد این تنگنا را بشکنیم باید مطرح کرد که در شرایطی حاضر به انجام مذاکره هستیم. یعنی آقای روحانی به آمریکا پیشنهاد مذاکره با پیش شرط بدهد. بدین معنا که جمهوری اسلامی اعلام کند به درخواست های مکرر آمریکا برای انجام مذاکره در صورت تحقق پیش شرط‌هایی حاضر است پاسخ مثبت دهد.

وی در این رابطه افزود: نباید مطرح شود که از اساس با مذاکره مخالفت داریم زیرا درنتیجه آن‌طرف آمریکایی سود می‌برد زیرا آن‌ها مدام تأکید دارند که در تمام شرایط حاضر به انجام مذاکره هستند و ایران مایل نیست و از انجام آن فرار می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: عدم انجام مذاکره از سوی ایران نشان می‌دهد که از جهت خرد سیاسی به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

بیگدلی درباره شباهت سرنوشت مذاکره با ایران به‌مانند کره شمالی توضیح داد: ایران با کره شمالی تفاوت‌های اساسی دارد زیرا شرایط منطقه‌ای و ژئوپلیتیک آن متفاوت است. اگرچه کره شمالی بمب اتم دارد و می‌تواند آمریکا را مورد هدف قرار دهد، اما بازهم ایران از آن قوی‌تر و دارای موقعیت ژئوپلوتیک حساس‌تر و ویژه‌ای است.

وی در ادامه اضافه کرد: دلیل تمایل زیاد ترامپ برای مذاکره با ایران این است که اگر مشکلی را به هر صورتی حل کند، می‌تواند یک امتیاز برای انتخابات آینده کنگره در اختیار گیرد. نزدیکی آن باکره شمالی هم به همین دلیل بود، کره شمالی تا حدود زیادی تحت کنترل درآمد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: سیاستمداران در کشور ایران در انتظار عبور این کاروان از جلوی چشمان خود هستند. همان‌طور که در بالا اشاره کردم ما هم باید شرایطی را مطرح سازیم حتی این شرایط می‌تواند به‌قدری سخت باشد که محقق نشود، اما طرح آن بسیار مفیدتر خواهد بود.

بیگدلی دراین‌باره که تقاضاهای ایران برای مذاکره فراتر از مسئله برجام است، یادآور شد: خروج آمریکا از برجام بسیار کار اشتباهی بود ولی دلیل نمی‌شود بر نقطه صفر باقی بمانیم زیرا نشان ندادن عکس‌العمل نقطه‌ضعف ما خواهد بود. آن‌ها سیاست را از ما بهتر بلد هستند و بر همین اساس در مجمع سازمان ملل هم به‌طور حتم ترامپ به این قضیه پیشنهاد برای انجام مذاکره اشاره خواهد کرد که درنهایت تقصیرها به گردن ایران می‌افتد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.