ارتباط با ما در

وال‌استریت ژورنال مطرح کرد

مواجهه ترامپ با شکاف اروپایی بر سر ایران در سازمان ملل

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند در روز دوشنبه جلسه‌ای با همتایان ایرانی و چینی و روسی خود داشته باشند و ضمن این دیدار تهران را متقاعد کنند که علیرغم اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در ماه نوامبر و تداوم خروج شرکت‌های خارجی، به توافق پایبند بماند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– طی هفته جاری نخستین گردهمایی مجمع عمومی از زمانی که ترامپ توافق هسته‌ای ایران را ترک کرد، برگزار می‌شود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از وال‌استریت ژورنال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و همتایان اروپایی‌اش طی هفته جاری مسائل کلیدی سیاسی که باعث شکاف میان این متحدان قدیمی شده را مطرح خواهند کرد: سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و چگونگی محدود کردن بلندپروازی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی.

هفته ماراتون دیپلماتیک در نیویورک نخستین بار خواهد بود که سران آمریکا، اروپا و ایران پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در ماه می، در مجمع عمومی گرد هم می‌آیند و شکاف میان آمریکا و اروپا به نمایش جهانی گذاشته می‌شود.

ترامپ و مقامات ارشد دولتش قصد دارند از گردهمایی سازمان ملل – شامل سخنرانی ترامپ در روز سه‌شنبه برای رهبران جهان، جلسه شورای امنیت به ریاست وی و مجموعه‌ای از نشست‌ها- برای محکوم کردن ایران و بسیج حمایت بین‌المللی برای منزوی کردن این کشور از طریق تحریم‌های فلج‌کننده، استفاده کند. یکی از مسائل اصلی شکایت آن‌ها ادعای مداخله ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن و حمایت مداوم آن از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله و حماس خواهد بود.
اما سران اروپایی قصد دارند با موضع آمریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای شکست خورده و اینکه تحریم‌های جدید باید اعمال شوند، مقابله کنند. کشورهای اروپایی سعی کرده‌اند که در دور زدن تحریم‌ها، شامل مبادلات بانکی به ایران کمک کنند، تا به‌واسطه ارائه امتیازهای اقتصادی ایران را متعهد به توافق نگه دارند، اما توانایی آن‌ها در حفظ روابط اقتصادی با تهران محدود است و شرکت‌های این قاره به سرعت در حال ترک ایران هستند.

ایران نیز به نوبه خود تلاش خواهد کرد که شکاف میان آمریکا و اروپا را با نشان دادن پایبندی خود به تعهداتش درحالی‌که آمریکا توافق‌های بین‌المللی را نادیده می‌گیرد،  گسترش دهد.

دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند در روز دوشنبه جلسه‌ای با همتایان ایرانی و چینی و روسی خود داشته باشند و ضمن این دیدار تهران را متقاعد کنند که علیرغم اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در ماه نوامبر و تداوم خروج شرکت‌های خارجی، به توافق پایبند بماند.

انتظار می‌رود طرف‌های باقی‌مانده در توافق ۲۰۱۵ پس از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بیانیه‌ای را در حمایت از برجام صادر کنند.

دیدگاه‌های کاملاً متضاد طرف‌ها، واشنگتن و اروپا را در دو مسیر متفاوت در عرصه جهانی قرار خواهد داد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در بررسی اولویت‌های دولت ترامپ گفت: «گفتگو درباره ایران، گفتگو درباره نیروهای نیابتی آن‌ها و سایر اقداماتی که آن‌ها در خاورمیانه برای بی‌ثباتی انجام می‌دهند، مسلماً یکی از موضوعات خواهد بود.»

فرانسه و انگلیس نگرانی خود درباره نقش ایران در منطقه و برنامه موشکی این کشور بیان کرده‌اند اما دیپلمات‌های هر دو کشور تأکید کرده‌اند که در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ سخنرانی محکمی در حمایت از برجام خواهند داشت.

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت گفت که اروپایی‌ها این توافق را «یکی از ستون‌های اصلی ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌دانند». امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد پیشنهاد «مثبت برجام» خود را یک‌بار دیگر مطرح کند؛ برنامه‌ای که از آمریکا خواست که به توافق پایبند بماند تا قدرت‌های جهان در مورد چگونگی محدود کردن برنامه موشکی ایران و تحت‌فشار قرار دادن سیاست‌های منطقه‌ای تهران به توافق برسند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.