ارتباط با ما در

تیتر عجیب روزنامه تندرو

بازی کیهان با خون شهدای حادثه تروریستی اهواز

انتظار می‌رفت به احترام شهدای که پیکر پاک و مطهر آنها هنوز به خاک سپرده نشده و در جهت ایجاد آرامش برای خانواده‌های آنها حداقل به این سرعت این شهدا را وارد بازی های سیاسی و جناحی نکنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- هنوز پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی اهواز به خاک سپرده نشده است که روزنامه کیهان در راستای منافع سیاسی و جناحی خود بازی با خود این شهدا را آغاز کرد.

روزنامه کیهان تیتر نخست امروز خود را به موضوع تصویب احتمالی لوایح چهارگانه برای الحاق به FATF در مجلس ذیل عنوان عجیب «تصویب FATF خیانت به خون شهدای اهواز» اختصاص داد و ذیل این گزارش نوشت: «رئیس‌مجلس و وزرای خارجه و اطلاعات به همراه برخی از نمایندگان مجلس همزمان با اقدام تروریستی اهواز، جلسه ویژه‌ای با موضوع FATF برگزار کردند. تصویب FATF خیانت به خون شهدای اهواز است. لازم و ضروری است که نمایندگان مجلس به‌جای برگزاری نشست ویژه برای تسریع در تصویب لوایح مرتبط با FATF، در اعتراض به جنایت مزدوران دولت‌های صحنه‌گردان FATF لوایح مرتبط را از دستور خارج کنند.»

اول اکتبر ۲۰۱۸ یعنی ۸ روز دیگر مهلت FATF به ایران برای تصویب لوایح چهارگانه و به دنبال آن خروج از لیست خاکستری و ورود به منطقه سبز ایمن مبادلات مالی و بانکی پایان می یابد. این در حالی است که کمتر از دو ماه دیگر تا آغاز تحریم‌های جدید بانکی و نفتی آمریکا باقی مانده است و عدم عضویت ایران در FATF معنا و مفهومی جز تشدید تحریم‌ها علیه ایران ندارد؛ تحریم‌هایی که البته بخشی از آن با عدم عضویت در این سازمان بین المللی خودخواسته محسوب می‌شود.

بر این اساس همه نگاه ها به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا تکلیف لوایح چهارگانه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان پیش نیاز برای عضویت در FATF را مشخص کند.

از این رو هفته جاری به دلیل آنکه مجلس بررسی لوایح چهارگانه برای پیوستن ایران به سازمان FATF که از سوی دولت تقدیم شده است را در دستور کار دارد، اهمیت فراوانی برای نمایندگان دارد زیرا نتیجه آن هر چه که باشد برای همیشه در تاریخ به نام مجلس دهم ثبت خواهد شد.

این در حالی است که کیهان و کیهانیان مدتی است علم مخالف با الحاق ایران به FATF را به بهانه‌های مختلف بلند کرده‌اند. پیش‌تر این جریان فکری عضویت ایران در این سازمان بین دولتی «گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) که هدفی جز ایجاد شفافیت در مبادلات مالی و بانکی بین دولتی ندارد را مقابله با گروه مقاومت می دانستند.

این در حالی است که محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تاکید کرده بود که «ربط FATF به مقاومت بهانه‌ای است که بی‎خود مطرح می‌شود، وگرنه مسائل فوق به حمایت ایران ارتباط پیدا نمی‌کند و بیان این مسائل توهماتی است که افراد مطرح کردند. تصویب سیستم شفافیت گردش بانکی در جهت منافع ملی قرار دارد.»

حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره گفته بود: «کشورهایی همچون لبنان نیز این کنوانسیون‌ها و شرایط FATF را پذیرفته‌اند. ما درباره برخی گروه‌ها در لبنان نگرانی داریم حال این‌که خود لبنانFATF را پذیرفته. بخش اعظمی از کشورهای اسلامی نیز درباره موضوع مقاومت یکسری حق شرط‌ها تعیین کرده‌اند، البته برخی کشورهای اروپایی نیز در ذیل این حق شرط‌ها جمله‌ای گذاشته‌اند مبنی بر این‌که این شروط را نمی‌پذیرد در چنین شرایطی رابطه کاری و مبادله اطلاعاتی و همکاری بین آن کشورها صورت نمی‌گیرد. آنچه مهم است با حق شرط‌های قوی می‌توان بهانه‌زدایی کرد و کار صیانتی را انجام داد همچنین براساس قوانین کشور مقتضیات امنیتی و تصمیم‌گیری‌های خاص خود به خصوص درباره‌ی مصادیق تروریسم را لحاظ کرد.»

پیش از این نیز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در صحن علنی مجلس این اطمینان را داده بود که FATF گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله لبنان  را تروریست  نمی‌شناسد.

او در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در دفاع از این لایحه تاکید کرده بود: «تروریسم بین المللی شامل تروریسم تکفیری و دیگر گروه های مشابه می شود، همچنین کشورهای غربی از مفهوم تروریسم در جهت تروریسم جلوه دادن جنبش های مقاومت به ویژه جنبش های صورت گرفته علیه اسرائیل استفاده کرده و آنها را تحت الشعاع قرار می دهند، لذا ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، هر چند از نظر جامعه بین المللی ۴ گروه القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش به عنوان تروریسم معرفی و شناخته شده اند.»

با این وجود مرغ دلواپسان همچنان یک پا دارد و تا به امروز بهانه مخالفت خود با الحاق ایران به FATF را ایجاد محدویت برای کمک‌های مالی به گروه های مقاومت اعلام کردند.

اما امروز کیهان به بهانه جدیدی دست انداخته و در شرایطی که مردم ایران داغ‌دار و جریه‌دار از حادثه تروریستی اهواز است مدعی شد عضویت ایران در FATF خیانت به خون این شهدا است تا به نوعی این شهدا را برای افکار بعضا ضد منافع ملی خود مصادره به مطلوب کند. هر چند بازی با خون شهدا و مصادره آنها برای منافع زودگذر سیاسی و جناحی از جانب تندروها مسبوق به سابقه است.

اما انتظار می‌رفت به احترام شهدای که پیکر پاک و مطهر آنها هنوز به خاک سپرده نشده و در جهت ایجاد آرامش برای خانواده‌های آنها حداقل به این سرعت این شهدا را وارد بازی های سیاسی و جناحی نکنند. هر چند برای جریانی که کمتر به اخلاقیات پایبند است این انتظار هم چندان به جا به نظر نمی‌رسد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.