ارتباط با ما در

محمود صادقی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مخالفان قانون پول‌شویی یا فرار مالیاتی دارند یا در قاچاق مواد مخدر فعال هستند

صادقی درباره احتمال حضور ایران تا ۵ سال آینده در لیست سیاه FATF در صورت ورود عربستان و اسرائیل در هیئت‌رئیسه اظهار داشت: نکته مهم این است که نمایندگان دراین‌باره خیلی مطلع نیستند و باید به آن توجه داشته باشند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمود صادقی گفت: از زمان اجرا نیم‌بند قانون پول‌شویی دودسته ضرر کرده‌اند. دسته اول کسانی هستند که فرار مالیاتی گسترده دارند و دسته دیگر کسانی که با این پوشش مالی فعالیت‌های غیرقانونی ازجمله در حوزه قاچاق مواد مخدر دارند.

هفته اول مهرماه به دلیل آنکه مجلس بررسی لوایح چهارگانه برای پیوستن ایران به سازمان FATF که از سوی دولت تقدیم شده است را در دستور کار دارد، اهمیت فراوانی برای نمایندگان دارد زیرا نتیجه آن هر چه که باشد برای همیشه در تاریخ به نام مجلس دهم ثبت خواهد شد.

زمزمه لوایح فوق از یک سال پیش آغازشده بود و دلیل طرح آن‌هم تغییر وضعیت ایران در گروه اقدام مالی FATF است؛ همان سازمان غیردولتی که توسط گروه کشورها G7 برای مقابله با پول‌شویی تشکیل شد و بعد از حوادث یازده سپتامبر مسئله تأمین مالی تروریسم (CFT) به‌عنوان مسیری تازه برای این سازمان مطرح و این موضوع به‌عنوان یک مأموریت جدید به آن‌ها محول شد. در سال ۲۰۰۸، مسئله تأمین مالی فعالیت‌های اشاعه‌ای و تسلیحات کشتارجمعی شیمیایی واتمی به‌عنوان دیگر مأموریت‌های این گروه در فهرست کارشناسی‌های FATF قرار گرفت.

سال گذشته وقتی حسن روحانی درصدد برآمد لایحه بودجه ۹۷ را به مجلس ارائه کند در راستای این شفافیت مالی یک‌قدم عملی برداشت و آن‌هم ماجرای حذف جدول شماره ۱۷ بود؛ اما اقدامات دولت برای تغییر وضعیت خاکستری ایران در FATF به این‌یک گزینه ختم نشد و چهار لایحه، پالرمو یا همان «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته»، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «لایحه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» نیز برای اصلاح قوانین راهی مجلس شد. همان لوایحی که با تصویبش می‌تواند راهی برای ورود ایران به اقتصاد جهانی و مبادلات بانکی و خروج از فهرست سیاه FATF باشد.

بهمن ۹۶ بود که لایحه «پالرمو یا همان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته» پیش از سه لایحه دیگر در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد؛ هرچند همه فضاسازی‌های اصولگرایان مجلس دهم ۸۰ رأی مخالف را توانست پای این لایحه ثبت کند، اما باز آرای موافق بر مخالف چربید؛ اما این بار برای تبدیل‌شدن به قانون با مانع شورای نگهبان روبرو شد. شورای نگهبان ترجمه این لایحه را غیردقیق خواند و همین یک جمله کافی بود تا مخالفان در بهارستان آن را تبدیل به پیراهن عثمان کنند و دم از خیانت و فریب‌کاری بزنند. موضوعی که دولت به آن واکنش نشان داد و ادعای غیردقیق بودن را رد کرد.

لایحه مبارزه با پول‌شویی هم شرایطی بهتر از پالرمو نداشت و موج مخالفت نمایندگان اصولگرای مجلس با محتوایش آن‌چنان شدت گرفته بود که بر سر آن هیاهویی در مجلس به پا شد. درنهایت سرنوشت این لایحه و همین‌طور لایحه منع تأمین مالی تروریسم به فرجام رسید و نمایندگان کلیات این دو لایحه را تصویب کردند و بررسی جزئیات و تصویب نهایی به تصمیم هفته آینده اعضای خانه ملت بستگی دارد.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره تصویب لایح پیش نیاز برای عضویت در FATF  گفت: بر اساس FATF چهار لایحه در مجلس مطرح است که سه تا از آن‌ها مورد تصویب قرارگرفته و دو لایحه اصلاح قانون داخلی و یکی از آن‌ها کنوانسیون بوده که شورای نگهبان یکی را مورد تائید قرارداد و دو تا از آن‌ها با ایراد روبرو شد که به مجلس برگشته است. کنوانسیون CFT تنها باقی‌مانده‌ای است که مجلس آن را تا دو ماه مسکوت گذاشت و بنا است هفته آینده مطرح شود که هیچ ربطی هم به محور مقاومت (علیه اسرائیل) ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: ربط آن به مقاومت بهانه‌ای است که بی‎خود مطرح می‌شود، وگرنه مسائل فوق به حمایت ایران ارتباط پیدا نمی‌کند و بیان این مسائل توهماتی است که افراد مطرح کردند. تصویب سیستم شفافیت گردش بانکی در جهت منافع ملی قرار دارد.

صادقی درباره اینکه مخالفت‌ها به دلیل متضرر شدن گروهی از شفاف‌سازی و وجود مسائل پشت پرده است، گفت: برخی از مخالفان بدون اطلاع کافی دست به مخالفت می‌زنند و گرفتار جوسازی‌ها شدند و نگرانی‌های بی‌موردی پیدا کردند، اما بعضی درصدد هستند از این طریق به دولت فشار وارد سازند و به آن ضربه زنند گروهی هم از شفافیت مالی و بانکی ضرر خواهند کرد که در پشت پرده هم نیروی اصلی ایجاد مانع همین دسته سوم است.

وی در خصوص طرح شایعاتی مانند قاچاق موارد مخدر به عنوان موانع اصلی عضویت ایران در FATF گفت: از زمان اجرا نیم‌بند این قانون در مورد پول‌شویی دودسته ضرر کردند. دسته اول کسانی هستند که فرار مالیاتی گسترده دارند و با این شفافیت حداقل ظرف یکی دو سال گذشته بر اساس آمار موجود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی‌شده که از آن ممانعت به‌عمل‌آمده است. دسته دیگرکسانی هستند که با این پوشش مالی فعالیت‌های غیرقانونی ازجمله در حوزه قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهند که با اجرا شفافیت مالی از طریق شبکه بانکی آمارهای عجیب‌وغریبی به‌دست‌آمده که جلوی کار این گروه هم گرفته‌شده است.

این نماینده مجلس در این رابطه بیان کرد: این دو گروه خود را پشت برخی از مسائل مانند ایجاد محدودیت برای حزب‌الله وگروه های مقاومت پنهان می‌کنند.

صادقی درباره احتمال حضور ایران تا ۵ سال آینده در لیست سیاه FATF در صورت ورود عربستان و اسرائیل در هیئت‌رئیسه آینده این سازمان اظهار داشت: نکته مهم این است که نمایندگان دراین‌باره خیلی مطلع نیستند و باید به آن توجه داشته باشند.

وی پیش‌بینی خود را در رابطه با تصویب لوایح فوق چنین مطرح کرد: سه لایحه را مجلس مورد تصویب قرارداد است که نشان از رویکرد روشن خانه ملت در این زمینه دارد یک لایحه کنوانسیون CFT باقی‌مانده که پیش‌بینی می‌کنم در مجلس بارأی مثبت مواجه خواهد شد، منتها مرحله بعدی شورای نگهبان است که باید دید در آنجا چه تصمیمی گرفته می‌شود.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی صفاری

    شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۳

    ایا به نظر این نمایتده نحترم با تویب لوایح و شفافیت مالی امریکا و هودستانش مثل اسراییل و عربستان سنک دیگری جلوب پای ایرانیاین نگزارد

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.