ارتباط با ما در

علی صوفی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

رفتار امروز اصلاح‌طلبان محافظه‌کارانه است/عملکرد روحانی سبب یاس و ناامیدی مردم شد

صوفی گفت: عملکرد جدید آقای روحانی سبب ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم شد، از طرف دیگر فراکسیون امید هم در مجلس در یک سال گذشته کاری انجام نداد، درنتیجه مردم احساس کردند نتیجه کار آنان این شده، عده‌ای از اصلاح‌طلبان را در قدرت سهیم کنند که درنتیجه آن هیچ اصلاح و گشایشی در زندگی آن‌ها به وجود نمی‌آید و اوضاع بدتر هم می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- صوفی گفت: حضور امروز اصلاح‌طلبان در قدرت با حضور آنان در سال‌های گذشته کاملاً متفاوت شده است، بطوریکه در رفتار امروز آنان نوعی محافظه‌کاری دیده می‌شود.

اصلاح‌طلبانی که امروز در قالب فراکسیون و لیست امید به مجلس و شورای شهر راه یافتند به‌غیراز تعداد اندکی با اصلاح‌طلبانی که در خرداد ۷۶ تحت عنوان این طیف سیاسی وارد قدرت شدند، بسیار متفاوت هستند.

دغدغه آن روزهای اصلاح‌طلبی مبارزه با خشونت و برپایی دموکراسی در کشور بود، اما این روزها به نظر می‌رسد آنچه برای آنان بیش از هر چیز دیگر موردتوجه است حضور در قدرت و حفظ آن حتی به قیمت از دست دادن سبد رأیشان توسط مردم است.

آنان نقدهای محافظه‌کارانه را جایگزین نظرات آوانگارد خود در آن سال‌ها کردند و این کار تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد که آن‌هم چیزی جز حفظ حضور در حاکمیت نیست.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با تغییر روش اصلاح‌طلبان گفت: زمانی که شعارهای دموکراسی و… مطرح شد اصلاح‌طلبی به شکل امروز نبود، جریان چپ وجود داشت که این جریان توسط راست با نظارت استصوابی کنار گذاشته‌شده بود و مردم هم از این مسئله ناراضی نبودند.

وی دلیل رضایت مردم بابت کنار رفتن جریان چپ را چنین توضیح داد: مردم جریان چپ را در تعاملات بین‌المللی تند می‌دانستند که این شیوه تفکر در معیشت و زندگی روزمره آنان که تازه جنگ را به پایان رسانده بودند، تأثیر می‌گذاشت. مردم انتظار داشتند با نوع تفکر آقای هاشمی که چهره معتدلی محسوب می‌شد و خواهان روابط با دنیا بود و رفتار لیبرالی از خود نشان می‌داد، شرایط زندگی‌شان رو به بهبود رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: عامل پیروزی آقای خاتمی پس از هاشمی نوع برخورد و منش او بود. زیرا بسیار متفکرانه و جذاب در مناظره‌ها حاضر شد، البته در کنار این مسئله جریان حاکم هم به سمت تمامیت‌خواهی پیش می‌رفت و در حال از دست دادن محبوبیت خود بود، از سوی دیگر جریان چپ هم در مجلس پنجم به‌عنوان یک اقلیت قوی ظهور پیداکرده بود.

صوفی دراین‌باره بیان کرد: در مقطع مورداشاره جریان چپ شعار دموکراسی نمی‌داد، اما در برابر تمامیت خواهان تمام‌قد ایستاد و مردم به آزاداندیشی آن‌ها رأی دادند، اما پس از شکست اصلاح‌طلبان مشی‌شان بی‌عملی و بی‌تحرکی شد که نام آن را سکوت فعال گذاشتند. به‌تدریج این گروه به‌ویژه جوان‌هایی که در مجلس ششم بودند از رفتارشان بابت اینکه باید به‌جای تقابل از تعامل بهره می‌بردند، ابراز ندامت کردند.

وی در ادامه توضیح داد: اصلاح‌طلبان بعد از سال ۸۸ برای اینکه دوباره به قدرت بازگردند در نگرش سیاسی خود تجدیدنظر داشتند و تلاش کردند هراسی که در حاکمیت نسبت به آن‌ها به‌ویژه از مجلس ششم به وجود آمده را برطرف سازند و خود را اهل تعامل نشان دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص تأکید کرد: مسئله فوق در سال ۹۲ علیرغم آنکه کاندیداهای اصلی آن‌ها مجال حضور به هر دلیل پیدا نکردند به سمت آقای روحانی که اصلاح‌طلب نبود، رفتند. باید توجه داشت این گروه از اصلاح‌طلبان زمانی «عبور از خاتمی» یا «خروج از حاکمیت» را مطرح کرده بودند.

صوفی در ادامه افزود: آقای روحانی اصلاح‌طلب نبود و اصلاح‌طلبان ‌هم از او انتظاری نداشتند، بنابراین همین مسئله نشان می‌دهد که حضور این طیف سیاسی در قدرت با حضور آنان در سال‌های گذشته کاملاً متفاوت شده است، بطوریکه در رفتار امروز اصلاح‌طلبان نوعی محافظه‌کاری دیده می‌شود.

وی دراین‌باره که اصلاح‌طلبان با شیوه‌ای که در پیش گرفتند آرا خود را برای انتخابات آینده از دست خواهند داد، تصریح کرد: تفاوت اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته منجر به این شد که مردم در دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی با برجام احساس آسایش کنند و به رفاه بیشتری دست یابند و در کنار آن فضای امنیتی برداشته شود، مسئله فوق وجهه روحانی را هم بالا برد و به دنبال آن اصلاح‌طلبان حامی او نیز احساس پیروزی کردند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: آقای روحانی در این مقطع در کنار عملکرد موفق در برخی از مواضع خود نسبت به اصلاح‌طلبان از آن‌هم جلوتر بود و در انتخابات سال ۹۶ اصلاح‌طلبان توانستند یک فراکسیون قوی در مجلس به وجود آورند این پیروزی تا دوره دوم روحانی ادامه داشت که پس‌ازآن آقای روحانی رفتارش را تغییر داد و عملکرد متفاوتی به نمایش گذاشت.

صوفی اضافه کرد: عملکرد روحانی سبب ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم شد، از طرف دیگر فراکسیون امید هم در مجلس در یک سال گذشته کاری انجام نداد، درنتیجه مردم احساس کردند نتیجه کار آنان این شده، عده‌ای از اصلاح‌طلبان را در قدرت سهیم کنند که درنتیجه آن هیچ اصلاح و گشایشی در زندگی آن‌ها به وجود نمی‌آید و اوضاع بدتر هم می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: این یاس و ناامیدی همراه با حس بی‌اعتنایی و احساس انجام اهانت نسبت به آن‌ها با بی‌توجهی به رأی‌شان بود که به‌تدریج تبدیل به خشم شد. این مسئله در دی‌ماه خود را نشان داد و یک زنگ خطری بود که آقای روحانی مشی خود را تغییر دهد ولی تحولی در روش او محقق نشد و اوضاع بدتر از گذشته شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره خاطرنشان کرد: تحلیل‌ها امروز مایوس کننده و هشدار دهنده است و حتی یک کودتا را هشدار می‌دهد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.