ارتباط با ما در

جلال میرزایی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مجلس برای تصویب لوایح الحاق به FATF تسلیم فشارها نمی‌شود

میرزایی درباره بیان موافقت نظر رهبری در این زمینه از زبان برخی نماینده‌ها یادآور شد: بهتر آن است تا وارد این موضوع نشویم زیرا مقام معظم رهبری تاکیدشان بر کارهای کارشناسی بوده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- جلال میرزایی، عضو فراکسیون امید درباره پیش‌بینی خود از تصمیم مجلس درباره لایحه FATF گفت: پیش‌بینی سخت است ولی قرائن و شواهدی وجود دارد که بر اساس آن‌ها در مجلس عمدتاً تمرکز بر روی کارهای کارشناسی قرار دارد و تمرکز کمتری بر نظرات واردکننده‌های فشار به نماینده‌ها دیده می‌شود.

ایران برای پیوستن به FATF کمتر از  دو هفته دیگربه فرصت دارد، این در حالی است که مسئله فوق به تصمیم مجلس بستگی دارد و نمایندگان هم تازه از اول مهر بعد از دو هفته تعطیلی تابستانی بررسی طرح ها و لوایح عقب مانده را بررسی می‌کنند.

لوایح چهارگانه شفاف سازی ارایه شده از سوی دولت به عنوان پیش شرط الحاق به  FATF درصورتی‌که به هر دلیل مورد تایید نمایندگان قرار نگیرد نام ایران در لیست سیاه قرار خواهد گرفت و مبادلات مالی و بانکی ایران با جهان دیگر به سختی انجام خواهد گرفت. البته در سال ۸۸ برای اولین بار، نام ایران در کنار پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و کره شمالی وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF شد. در سال‌های بعدی نیز گزارش‌ها ادامه پیدا کرد و نام ایران در راس لیست سیاه به چشم می‌خورد، درحالی‌که FATF این حق را برای خودش محفوظ می‌دانست که در بررسی‌های تازه نام بعضی کشورها را از لیست حذف و نام کشورهای دیگری را به آن اضافه کند، ایران و کره شمالی دو کشوری بودند که در این لیست باقی ماندند و با توجه به اینکه کره شمالی نیز اخیراً از آن حذف‌شده است، بنابراین ایران تنها کشور حاضر در این لیست خواهد بود.

این لایحه دارای مخالفان و موافقانی است که منتقدان دولت از مخالفان آن به‌حساب می‌آیند و براین اعتقاد هستند که تصویب آن به نشانه خود تحریمی بانک‌های کشور است، اما موافقان با توجه به شرایط فعلی کشور آن را بسیار ضروری می‌دانند.

جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره سرانجام لایحه FATF گفت: لایحه FATF به چند شکل موردتوجه قرارگرفته است. یکی از آن‌ها بررسی این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس است و روند قانونی آن طی می‌شود.

وی درباره شکل دیگر اضافه کرد: مجمع تشخیص مصلحت به نام سیاست‌های کلی نظام با ورود غیر لازم و شبه ناک قانونی خود برای اولین بار پیش از مصوبه مجلس لایحه را رد تائید کرد که روند نادرستی هم بود، شکل دیگر قضیه فوق است و آخرین شیوه ارسال پیامک‌های کلیشه‌ای بی‌توجه به منافع ملی است. این گروه درصدد برآمدند تا وانمود کنند لایحه موردبحث به ضرر منافع کشور تمام می‌شود، بنابراین به نماینده‌ها فشار وارد کردند تا از تصمیم خود منصرف شوند. این افراد همان کسانی هستند که این روزها به فکر شفافیت آرا نمایندگان افتادند که بحث مجمع هم متأثر از همین جریان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره فرصت اندک اعضای خانه ملت اظهار داشت: مجلس به‌صورت کارشناسی وارد این بحث می‌شود، بدین معنا که مخالفان و موافقان نظرات خود را مطرح می‌کنند و درنهایت بر اساس آن‌ها تصمیم گرفته خواهد شد.

میرزایی درباره نظر موافقان و مخالفان ابراز کرد: موافقان براین اعتقادند که با توجه به رژیم‌های بین‌المللی و نقشی که سازمان‌های غیردولتی ایفا می‌کنند، باید به منافع توجه شود و برخورد سطحی با مسائل بین‌المللی صورت نگیرد، علاوه براین مسئله هزینه و فایده را مطرح می‌سازند، اما گروه مقابل این مسئله را با رویکرد امنیت ملی موردبحث می‌گذارد و آن را با امنیت ملی در مغایرت می‌بینند و دلیلشان هم افشا اسرار بانکی کشور است.

وی درباره این فرصت اندک افزود: یکی از دستور کارهای مجلس پس از تعطیلات بحث بررسی لوایح دولت در رابطه با FATF است و در لیست سیاه قرار گرفتن ایران از مسائلی است که با در نظر گرفتن منافع ملی موردتوجه قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس پیش‌بینی خود را از تصمیم مجلس درباره لایحه FATF چنین مطرح کرد: پیش‌بینی سخت است ولی قرائن و شواهدی وجود دارد که بر اساس آن‌ها در مجلس عمدتاً تمرکز بر روی کارهای کارشناسی قرار دارد و تمرکز کمتری بر نظرات واردکننده‌های فشار به نماینده‌ها دیده می‌شود و قطعا مجلس برای تصویب لوایح الحاق به FATF تسلیم فشارها نخواهد شد.

میرزایی درباره بیان موافقت نظر رهبری در این زمینه از زبان برخی نماینده‌ها یادآور شد: بهتر آن است تا وارد این موضوع نشویم زیرا مقام معظم رهبری تأکیدشان بر کارهای کارشناسی بوده است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.