ارتباط با ما در

ابهری آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

ریشه افزایش آمار خودکشی در ایران کجاست؟

ابهری رفتارشناس اجتماعی تاکید کرد:مشکلات اقتصادی،آلودگی صوتی و تنفسی و فضای ناامید کننده جامعه می‌توانند از دلایل اصلی ایجاد و تشدید علل خودکشی در کشور باشند.

منتشر شده

جامعه ایرانی ابهری جامعه شناس گفت: ۷۰ درصد از خودکشی‌ها به خاطر ترساندن و تهدید اطرافیان است اما ۳۰ درصد از آن‌ها واقعی و حقیقی است و منجر به نتیجه می‌شود.

آمار خودکشی در کشور روزبه روز در حال افزایش است که این خودکشی‌ها به اشکال مختلف مانند خودسوزی مرد میانسال در مقابل ساختمان شهرداری تهران، صورت می‌پذیرد.

در این سال‌ها علی الخصوص چند ماه اخیر خودکشی‌ها به خاطر وضعیت آشفته اقتصادی روز به روز در حال افزایش است. اخیرا شاهد این بودیم که یک زوج جوان ایلامی به خاطر تنگناهای اقتصادی با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی کردند که متاسفانه جان خود را از دست دادند.

به هرحال خیلی از عوامل دست به دست هم می‌دهند تا فرد به این نتیجه برسد که خودکشی را به عنوان آخرین راه ممکن برای پایان دادن به سختی ها و مسائل اجتماعی و اقتصادی نابسامان،انتخاب کند.

دکتر مجید ابهری، جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید افزایش خودکشی در چند ماه اخیر به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی گفت: در بررسی خودکشی به عنوان مرگ اختیاری با ۲ گروه عوامل روبرو هستیم که از نگاه آسیب شناسی رفتاری می‌توان این ۲ گروه را این گونه تقسیم بندی کرد؛گروه اول دلایل محیطی هستند مانند گرانی، تورم، تاخیر در ازدواج، تحقیر، تبعیض، کمبود نشاط و سرگرمی اجتماعی، بیکاری و احتیاط.گروه دوم دلایل رفتاری است یعنی ناکامی و شکست در زندگی، ازدواج دیر هنگام و یا کمبود توانایی مالی.

انتخاب وسیله خودکشی نشان دهنده وضعیت روانی فرد است

ابهری  آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی افزود: انتخاب وسیله خودکشی نشان دهنده وضعیت روانی فرد قبل از اقدام به خودکشی است.

این آسیب‌شناس اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: هرچه وسیله خودکشی فجیع‌تر باشد. فرد دچار آشفتگی روحی و ذهنی بیشتری است که از نظر گروه‌بندی عبارتند از :خودسوزی، حلق آویز کردن، پرتاب کردن از بلندی، پرتاب در آب، خودکشی به وسیله دارو و موادمخدر و سایر شکل‌های خودکشی که در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند.

این رفتار شناس اجتماعی اظهار کرد: از نظر روانی خودکشی معمولا در ۲ گروه دسته‌بندی می‌شوند، یکی خودکشی‌های انتقامی ویا تهدیدی و دیگری خودکشی‌های واقعی.

تنها ۳۰ درصد ازاقدام به خودکشی منجر به نتیجه می‌گردد

ابهری ضمن تاکید بر این نکته که تمام اقدام به خودکشی منجر به مرگ نمی‌شود، گفت: ۷۰ درصد از خودکشی‌ها به خاطر ترساندن و تهدید اطرافیان است اما ۳۰ درصد از آن‌ها واقعی و حقیقی است و منجر به نتیجه می‌گردد.

خودکشی ناموفق بین زنان ۳ برابر مردان است

این آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری همچنین افزود: البته ناگفته نماند خودکشی در بین مردان و زنان متفاوت است؛ خودکشی ناموفق بین زنان ۳ برابر مردان است که خودکشی موفق بین مردان ۲ برابر زنان است یعنی بانوان بیشتر به خاطر ناراحتی‌های موقت و زودگذر یا بدرفتاری‌های عاطفی و شکست‌های عشقی دست به خودکشی می‌زنند که به خاطر مسائل زودگذر است و بلافاصله نیز پشیمان شده به اطرافیان می‌فهمانند که آن‌ها خودکشی نمودند.

مشکلات اقتصادی و فضای ناامید کننده جامعه دلیل اصلی افزایش خودکشی در کشور

وی با تاکید بر حاد شدن افزایش آمار خودکشی در کشور عوامل اصلی این افزایش را برشمرد و گفت: مشکلات اقتصادی، آلودگی صوتی و تنفسی و فضای ناامید کننده جامعه می‌توانند از دلایل اصلی ایجاد و تشدید خودکشی در کشور باشند.

این جامعه شناس از راهکارهای کاهش اقدام به خودکشی و جلوگیری از آن سخن به میان آورد و گفت: به عنوان کسی که ۴۰ سال در زمینه آسیب شناسی اجتماعی، فعالیت‌های نظری و میدانی نموده‌ام پیشنهاد می‌کنم که با بالا بردن سطح نشاط و شادی در جامعه، کارآفرینی و اشتغال زایی و ایجاد نشاط در رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما می‌توان فضا را تلطیف نموده به سمت شادی برد.

ابهری در پایان خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند اخبار ناامید کننده، اضطراب‌های خبری نیز در این زمینه بی‌تقصیر نیستند. برای تلطیف فضا و نشاط انگیز نمودن آن از انواع مسابقات و وسایل خوشحال کننده استفاده کرد که در کنار آن اشتغال، کار آفرینی، ایجاد امکانات ازدواج مانند مسکن و شغل می‌تواند به طرز چشمگیری آمار خودکشی در کشور را کاهش دهد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.