ارتباط با ما در

سولانا، دیپلمات حامی توافق هسته‌ای:

اروپا در نهایت علیه ایران با آمریکا متحد می‌شود

سولانا در پاسخ به این سؤال که اگر اروپایی‌ها اقدامی برای دور زدن تحریم‌ها انجام دهند، موفق خواهند شد یا خیر، گفت: «کاش می‌توانستم بگویم، بله».

منتشر شده

جامعه ایرانی– به گفته خاویر سولانا، دبیر کل اسبق ناتو و مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از نخستین حامیان توافقی بود که از سوی دونالد ترامپ رها شد، معتقد است اروپا هیچ انتخابی جز پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد داشت.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، سولانا که مدت‌ها به‌عنوان نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جهت بهبود دیپلماسی با ایران فعالیت می‌کرد، گفت که نفوذ مالی بین‌المللی آمریکا بدان معنا است که تلاش‌های اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌ها محکوم به شکست است.

سولانا در پاسخ به این سؤال که اگر اروپایی‌ها اقدامی برای دور زدن تحریم‌ها انجام دهند، موفق خواهند شد یا خیر، گفت: «کاش می‌توانستم بگویم، بله». وی در ادامه افزود که توانایی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم مبادلات مبتنی بر دلار، برنامه‌های اروپا را به شکی مؤثر نابود خواهد کرد.

سولانای ۷۶ ساله که در حال حاضر رئیس مرکز اقتصاد جهانی و ژئوپلیتیک در مدرسه اقتصاد ESADE است، گفت: «قدرت امروز آمریکا نظامی نیست، دلار است. آن‌ها می‌توانند شما را له کنند.»

فرانسه و آلمان در حال بررسی راه‌هایی برای گریز از اقدامات تنبیهی آمریکا هستند و برونو لومر، وزیر دارایی و اقتصاد فرانسه نیز ماه گذشته به کار روی «یک ابزار مالی مستقل اروپایی یا فرانسوی-آلمانی» برای امتناع از درگیر شدن با اقدامات تنبیهی آمریکا اشاره کرد.

فشارها روی اروپا برای اجرایی کردن اقدامی در جهت حفظ توافق هسته‌ای رو به افزایش است و این در حالی است که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران چهارم نوامبر اجرایی می‌شود و ایران از طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای خواسته که راه‌هایی را برای جبران تأثیرات اقتصادی آن ارائه کنند.

سولانا تصمیم توتال، غول نفتی فرانسه برای خروج از پروژه میدان گازی پارس جنوبی پس از آنکه نتوانست معافیت از تحریم‌ها را تضمین کند را مدرکی دال بر قدرت آمریکا در اجرایی کردن اقدامات فراسرازمینی دانسته و گفت: «شما باید روابطتان را با آمریکا قطع کنید؛ چرا که او اجازه استفاده شما از دلار را نخواهد داد.»

وی با اشاره به اینکه توتال تلاش بسیاری داشت تا بتواند پس از لغو تحریم‌ها در ایران باشد، گفت: «بنابراین اگر توتال ایران را ترک می‌کند، تصور کنید شرایط بازیگران کوچک‌تر چطور است.»

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.