ارتباط با ما در

محققان مطرح کردند

روغن زیتون و خواب مناسب عامل کاهش خطر حمله قلبی

پس از هر وعده غذایی، پلاکت‌ها برانگیخته می‌شوند، یعنی می‌توانند به‌راحتی به هم بچسبند. زمانی که آپولیپوپروتئین A-IV پس از خوردن چربی اشباع‌نشده در جریان خون بالا می‌رود، می‌تواند با تغییر شکل از جریان خون بالا حمایت کند و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته نیز کاهش می‌یابد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– روغن زیتون به عنوان ترکیب اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای وقتی با خواب مناسب همراه شود، می‌تواند به ممانعت از حملات قلبی و سکته کمک کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، محققان مرکز تحقیق کینان در بیمارستان مایکل در تورنتو دریافتند که سطح یک پروتئین مهم بدن پس از خوردن غذاهایی با چربی اشباع‌نشده مانند روغن زیتون، افزایش می‌یابد. این مطالعات نشان داد که آن پروتئین می‌تواند عامل کلیدی خونریزی و بیماری‌های قبلی و عروقی را مهار کند.

 پروتئین پلاسمایی که به‌واسطه غذاهایی با چربی‌های اشباع‌نشده بالا می‌رود، آپولیپوپروتئین A-IV نام دارد. هر چه میزان آپولیپوپروتئین A-IV بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پائین می‌آید. آپولیپوپروتئین A-IV می‌تواند سطح پلاکت گلیکوپروتئین GPIIbIIIa را مسدود کند. این گیرنده پلاکت به پلاکت‌های موجود در خون کمک می‌کند که به هم بچسبند و این تجمع پلاکت خوانده می‌شود. همین مسئله می‌تواند انسداد جریان خون که منجر به لخته خون می‌شود را به دنبال داشته باشد.

دکتر هیو نی در مرکز تحقیقات بیماری‌های هماتولوژی و سرطان کینان دراین‌باره گفت: «تجمع پلاکت می‌تواند جان انسان را نجات دهد چون خونریزی در عروق آسیب‌دیده را متوقف می‌کند. اما ما معمولاً نمی‌خواهیم که پلاکت‌ها جریان خود در رگ را مسدود کند. این لخته خون است، و اگر در قلب یا مغز اتفاق بیفتد می‌تواند باعث حمله قلبی، سکته یا مرگ شود.

پس از هر وعده غذایی، پلاکت‌ها برانگیخته می‌شوند، یعنی می‌توانند به‌راحتی به هم بچسبند. زمانی که آپولیپوپروتئین A-IV پس از خوردن چربی اشباع‌نشده در جریان خون بالا می‌رود، می‌تواند با تغییر شکل از جریان خون بالا حمایت کند و در نتیجه خطر حمله قلبی و سکته نیز کاهش می‌یابد.

دکتر نی گفت: «این نخستین مطالبه روی آپولیپوپروتئین A-IV با پلاکت‌ها و لخته خون است. با این کار ما توضیح دادیم که چرا سطح بالای آپولیپوپروتئین A-IV می‌تواند ایجاد پلاک در رگ‌های خونی را کاهش دهد، چراکه این فرآیند به عملکرد پلاکت هم ربط دارد.»

وی در ادامه افزود: «طبیعت انسان این است که به قدر کافی بخوابد. بنابراین ما در هنگام خواب به‌واسطه این پروتئین حفاظت می‌شوم و به احتمال زیاد صبح که بیدار می‌شویم یک رویداد قلبی و عروقی را تجربه می‌کنیم.»

یعنی وقتی شخص غذاهایی با چربی اشباع‌نشده بالا، مانند روغن زیتون مصرف می‌کند، و از الگوهای خواب مناسب پیروی می‌کند، آپولیپوپروتئین A-IV می‌تواند در برابر حملات قلبی و مغزی از او حفاظت کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.