ارتباط با ما در

اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

اصلاح طلبان با «نظارت استصوابی» چه می‎کنند؟

گرامی مقدم تأکید کرد: به نفع حاکمیت است که دست از این رد صلاحیت‌های گسترده بردارد و به قانون تمکین و حقوق تمام شهروندان را رعایت کند. شورای نگهبان در اثر یکسونگری لطمات زیادی به باورهای مردم و منافع ملی وارد کرده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- سخنگوی حزب اعتماد ملی تأکید کرد: به نفع حاکمیت است که دست از رد صلاحیت‌های گسترده بردارد و به قانون تمکین و حقوق تمام شهروندان را رعایت کند. شورای نگهبان در اثر یکسونگری لطمات زیادی به باورهای مردم و منافع ملی وارد کرده است.

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اواخر سال ۹۸ اولین انتخابات پیش‌رو خواهد بود، به همین دلیل اظهارنظرها درباره انتخابات آتی به‌تدریج در حال مطرح‌شدن است.

محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق حزب مشارکت در قالب پیشنهادی گفته است: «برای انتخابات آینده با چهره‌های اصیل وارد میدان شویم و اگر حذف شدند هم که هیچ این وظیفه از ما ساقط می‌شود.»

در همین ارتباط مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز مطرح کرده است: «سال ۹۸ به فهرستی شبیه سال ۹۴ رأی نمی‌دهیم چراکه این مجموعه پاسخگوی مشکلات فعلی کشور و مردم نیست.»

فراکسیون امید که حاصل تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۴ بود، موفق نشد انتظارات رأی‌دهندگان را برآورده سازد و از همان روزهای اول انتقادات فراوانی نسبت به آن وارد بود. گزینه‌های معرفی‌شده در این فراکسیون که از فهرستی تحت همین نام موفق شدند به مجلس ورود پیدا کنند الزاماً اصلاح‌طلب نبودند و پس از موفقیت در کسب آرا موردنیاز بلافاصله راه خود را جدا کردند و به فراکسیون رقیب پیوستند.

تصمیم گیران در اصلاحات دلیل این مسئله را نظارت استصوابی و زدن مهر عدم تائید بر چهره‌های اصیل اصلاحات دانستند و توضیح دادند که چاره‌ای جز این کار نداشتند.

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات آینده گفت: نظر واحدی تا امروز بین اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ۹۸ وجود نداشته است. جمعیتی بر این اعتقادند درصورتی‌که انتخابات بازهم توسط تیغ شورای نگهبان منجر به رد صلاحیت گسترده شود در آن شرکت نمی‌کنیم و فهرستی معرفی نخواهیم کرد. بخش دیگری از اصلاح‌طلبان مانند آقای عارف نیز معتقد هستند با هر میزانی که بتوانیم در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: منافع ملی را در منافع اصلاح‌طلبان نباید دید، منافع ملی می‌تواند راهبرد انتخاباتی این طیف سیاسی را تعیین کند. سقف مطالبه اصلاح‌طلبان حتماً چنین خواهد بود که شورای نگهبان و حاکمیت به‌گونه‌ای عمل کند تا قانون رد صلاحیت‌های استصوابی که ظلم بسیار زیادی بر منافع ملی و مردم وارد کرده است، به نحوی از بین برود.

سخنگو حزب اعتماد ملی دراین‌باره تصریح کرد: درصورتی‌که چنین نشود، بر روی ۱۰۰ نباید ایستاد و حرکت بین صفر و ۱۰۰ را مدنظر داشت و تا زمانی که می‌توانیم منافع ملی را حفاظت کنیم، باید در انتخابات حضورداشته باشیم. نباید فراموش کرد که در انتخابات ۹۴ لیست اصلاح‌طلبان که به امضا آقای خاتمی رسید و آقایان موسوی و کروبی و تمام افراد دارای نقش در اصلاحات از آن حمایت به عمل آوردند، سبب شد نیروهای تندرو و کسانی که درگذشته باعث چالش اساسی بودند و برخلاف منافع ملی حرکت می‌کردند از خانه ملت خارج شوند و از ادامه برنامه‌های خود که ضد منافع ملی بود بازبمانند.

این فعال سیاسی درباره سود حضور فراکسیونی مانند امید در مجلس برای اصلاح‌طلبان اظهار داشت: لیست امید دچار اشکال و ایراد بود و در رابطه با آن هنوز توجیه نیستم که به کدام دلیل دو فردی که حتماً اصولگرا بودند در این لیست حضورپبدا کردند. درزمانی که اصلاح‌طلبان با محدودیت روبرو هستند باید باقدرت اجتماعی خود مانع حرکت جناح اصولگرایی شوند که خلاف مطالبات مردم حرکت می‌کنند.

گرامی مقدم در این خصوص تأکید کرد: به نفع حاکمیت است که دست از این رد صلاحیت‌های گسترده بردارد و به قانون تمکین و حقوق تمام شهروندان را رعایت کند. شورای نگهبان در اثر یکسونگری لطمات زیادی به باورهای مردم و منافع ملی وارد کرده است.

وی دراین‌باره افزود: اصلاح‌طلبان هم باید برنامه‌ای را تدوین کنند که بر اساس آن افراد باصلاحیت را به شناسایی درآورند و درصورتی‌که نتوانستند تمام افراد خود را در لیست جای دهند، کسانی را به مجلس بفرستند که توانایی اخذ مطالبات مردم را داشته باشند، بر همین اساس لیست قبلی دچار ایراد و اشکال بود و حتماً باید نواقص آن برطرف شود.

نماینده سابق در مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات لیست امید بیان کرد: شورای نگهبان لطمه سنگینی به اصلاح‌طلبان می‌زند زیرا آنان با ظرفیت‌های کامل خود و تمام قابلیت‌ها نمی‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند و از روی ناچاری به سراغ نامزدهایی می‌روند که نسبت به باورهای آن‌ها کامل نیستند، درنتیجه مجلسی که روی کار می‌آید باوجود قابلیت‌های فراوان عملکرد ضعیفی خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به دلیل رد صلاحیت‌ها توضیح داد: این کار خطای راهبری است، نباید اسیر بازی شورای نگهبان شویم زیرا برنامه‌شان این است که بارد صلاحیت اصلاح‌طلبان را به انزوا بکشانند تا حضور نداشته باشند. اتفاقاً در سال ۹۴ باوجود ایرادات، قدرت اجتماعی خود را به رخ رقیب کشاندیم و موفق شدیم ۳۰ کرسی را از آن جریان اصلاح‌طلب کنیم و اجازه ندهیم تندروها وارد مجلس شوند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.