ارتباط با ما در

تایم بررسی کرد

شفافیت پرداخت؛ راه‌حلی برای پر کردن شکاف حقوق زنان و مردان؟

طرفداران حقوق زنان شرکت‌ها را ترغیب می‌کنند که سیاست‌های شفافیت پرداخت را به‌طور کامل اجرایی کنند –یعنی کارمندان بدانند که همکارانشان چه میزان حقوق دریافت می‌کنند- تا این مسئله ابزاری برای کاهش شکاف پرداخت شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– با توجه بیشتر به جنسیتی و نژادی دستمزد در محل کار، برخی شرکت‌ها با این سؤال روبرو هستند که آیا شفافیت پرداخت می‌تواند کمکی به ایجاد برابری پرداخت کند یا منجر به شکاف هرچه بیشتر در محل کار می‌شود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تایم، طرفداران حقوق زنان شرکت‌ها را ترغیب می‌کنند که سیاست‌های شفافیت پرداخت را به‌طور کامل اجرایی کنند –یعنی کارمندان بدانند که همکارانشان چه میزان حقوق دریافت می‌کنند- تا این مسئله ابزاری برای کاهش شکاف پرداخت شود.

برای مثال در کشوری مانند آمریکا، گزارش ۲۰۱۸ انجمن زنان دانشگاهی نشان داد میانگین درآمد زنان سفیدپوست ۷۹ درصد آن چیزی است که مردان دریافت می‌کنند، این رقم در مورد زنان سیاه‌پوست در برابر مردان سفیدپوست ۶۳ درصد است.

اما برخی نگرانند که شفافیت پرداخت باعث ایجاد حس حسادت در میان کارمند شود و تعداد نیروهایی که یک شرکت می‌تواند استخدام کند را کاهش دهد. شفافیت پرداخت هنوز هم در بخش‌های خصوصی امر بسیار نادری است. اما آیا شفافیت پرداخت واقعاً برای کارمندان و کارفرمایان مفید است؟ در اینجا موضع کارشناسان مطرح شده است.

مزایای شفافیت پرداخت چیست؟

ممکن است کارمندان شادتر شوند

تحقیقات جامعی درمورد اینکه تلاش‌ها در راستای شفافیت پرداخت چه تأثیری روی کارمندان داشته، صورت نگرفته زیرا شرکت‌های اندکی این سیاست را در پیش گرفته‌اند. اما همان شواهد اندک هم نشان می‌دهد که شفافیت پرداخت می‌تواند باعث رضایت و خلاقیت هرچه بیشتر کارمندان شود.

هیلی گریفیس، مدیر روابط عمومی شرکت بوفر که این سیاست را در پیش گرفته، گفت: درخواست کار در بوفر از زمانی که این شرکت اطلاعات مزد و پاداش را عمومی کرده، افزایش یافته است.

شرکت‌ها می‌توانند شکاف پرداختی را ببندند

مسلماً کارمندان تنها زمانی خوشحال می‌شوند که منصفانه حقوق بگیرند و آگاهی از حقوق همکاران امکان مبارزه برای کاهش این شکاف را می‌دهد. برای مثال زمانی که یک کارمند از میزان حقوق سایرین آگاه است می‌تواند برای دریافت حقوق بیشتر با کارفرما وارد مذاکره شود.

معایب شفافیت پرداخت چیست؟

ممکن است تعداد استخدامی شرکت‌ها کاهش بیابد

شاید شرکت‌ها تمایلی به شفافیت پرداخت نداشته باشند زیرا این مسئله استخدام افراد بااستعداد با هزینه‌های کمتر را دشوار می‌کند. این یعنی شرکت‌ها با بودجه محدود، قادر به استخدام تعداد افراد کمتری خواهند بود.

شرکت‌ها می‌خواهند توانایی استخدام ستاره‌های بیشتر با هزینه‌های کمتر را برای خود حفظ کنند. اگر آن‌ها بتوانند زنان را استخدام کنند و پول کمتری بپردازند، چرا اینکار را نکنند؟

شفافیت می‌تواند کارمندان را مقابل هم قرار دهد

در شرایطی که برخی استدلال می‌کنند که شفافیت پرداخت می‌تواند کیفیت عملکرد کارمندان را افزایش دهد، سایرین می‌گویند شفافیت کامل می‌تواند تأثیر منفی روی کارمندان داشته باشد. این شفافیت فرآیندی از مقایسه‌های را به دنبال دارد و حتی می‌تواند موجب ایجاد حسادت میان کسانی شود که کمترین میزان درآمد را در یک شرکت دارند.

شاید تفاوت پرداخت‌ها قابل توضیح نباشد

بسیاری از شرکت‌ها دلایل مکتوبی برای میزان حقوقی که پرداخت می‌کنند، ندارند. آن‌ها به‌طور مشخص نمی‌توانند بگویند که چرا برخی کارمندان بیشتر یا کمتر از سایرین حقوق دریافت می‌کنند.

در صورت شفاف‌سازی، شرکت باید بتواند توضیح دهد که چرا کارمندان متفاوت، حقوق متفاوت دریافت می‌کنند. در غیر این صورت، باید شاهد برداشت‌های مختلف هر کارمند درباره این بی‌انصافی‌ها باشد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.