ارتباط با ما در

آذر منصوری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

روحانی تهدید جلسه طرح سوال را به فرصت تبدیل کند

منصوری گفت: رئیس‌جمهور با توجه به اشاره‌ای که در گفت‌وگو تلویزیونی خود مبنی بر اینکه در مجلس مسائل بیشتری را مطرح خواهد کرد، داشت این انتظار از او وجود دارد که فرصت فوق را نسوزاند و از آن بهره ببرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی-  عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: رئیس‌جمهور باید در این دوره توجه بیشتری به نهاد قانون‌گذاری کشور داشته باشد و با حضور مؤثرتر خود و وزرا در مجلس تعامل بیشتری با نمایندگان برقرار کند. این روش در کنار طرح واقعیت‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند.

حسن روحانی در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم که با تاخیر بسیار نیز انجام گرفت، برخلاف انتظارات افکار عمومی هیچ اشاره‌ای به منشأ مشکلات کنونی جامعه نکرد، بلکه درباره شرایط حاکم بر کشور به‌گونه‌ای صحبت کرد که مخاطبان او مطرح کردند رئیس‌جمهور در ظاهر در کشور دیگری غیر از ایران زندگی می‌کند.

روحانی درواقع درباره مسائل کشور به‌خصوص شرایط اقتصادی حاکم بر آن سخن تازه‌ای مطرح نکرد و در حالی برای حفظ آرامش واقعیت‌ها را بر زبان نیاورد که شاهد اعتراضاتی در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی هستیم. بدون شک رئیس‌جمهور باید برای آرامش بخشیدن به جامعه همت کند، اما اشاره نکردن به مسائلی که مردم هرروزه آن را لمس می‌کنند نه‌تنها سبب این امر نمی‌شود، بلکه ناراضیان را دلخورتر می‌سازد.

البته حسن روحانی در همان گفت‌وگوی تلویزیونی وعده داد که در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سؤال نمایندگان صریح‌تر سخن می‌گوید، اما سؤال این است که با توجه به رویکرد او در صداوسیما می‌توان از او انتظار داشت که در مجلس صریح‌تر سخن گوید؟

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با انتظار از حسن روحانی در مجلس گفت: گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی دارای نقاط مثبت و منفی بود. بخشی که می‌توان به آن نقدهایی را وارد دانست عدم اشاره رئیس‌جمهور اتفاقاتی که از فروردین سال جاری آغاز شد و ریشه آن به دی‌ماه برمی‌گردد و مواجهه‌ای که دولت ناگزیر شد با مؤسسات مالی داشته باشد، است.

وی در ادامه اضافه کرد: انتظارمی رفت که رئیس‌جمهور در این موارد صریح‌تر صحبت کند؛ به عبارت دیگر اتفاقاتی که در بازار ارز روی داد و ریشه مسائلی که در خصوص استفاده رانت‌های مختلف در این بازار محقق شد، فسادها و سوءاستفاده‌هایی که شکل‌گرفته بود، نیاز به توضیحات بیشتری از سوی روحانی داشت و رئیس‌جمهور باید ریشه‌ها و ابعاد آن را برای مردم بازگو می‌کرد.

این فعال سیاسی درباره نقاط مثبت صحبت‌های رئیس‌جمهور یادآور شد: از نقاط مثبت صحبت‌های رئیس‌جمهور در گفت‌وگو تلویزیونی اظهارنظر درباره سیاست خارجی و مذاکره و حفظ برجام و نیز اشاره بر اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی بود. درمجموع به نظرم این گفتگو در مقایسه با گفتگوی قبلی رئیس‌جمهور که بافاصله انجام شد بهتر بود.

منصوری در خصوص حضور رئیس‌جمهور در مجلس بیان کرد: طیفی از نمایندگان جریان مخالف دولت درصدد استفاده از این امکان و ظرفیت قانونی مجلس هستند و می‌خواهند در روز طرح سؤال از رئیس‌جمهور نوعی از این ابزار و ظرفیت قانونی برای اعمال فشار بیشتر بر او بهره ببرند.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز جامعه ایران فقدان مجلسی است که باید در رأس امور باشد. نوع مواجهه شورای نگهبان و اعمال یک‌سویه نظارت استصوابی باعث شده که مجلس از شأن و جایگاه خود برخوردار نباشد و نزدیک‌ترین نمونه هم همان موضوع استیضاح وزرا است که به اشکال مختلف به محلی برای بده بستان و معاملاتی که متأسفانه ناقض شأن و سوگند نمایندگانی که باید پاسدار قانون اساسی و مدافع حقوق ملت و کشور باشند، تبدیل‌شده است.

این فعال سیاسی در این رابطه ابراز کرد: حضور در مجلس برای رئیس‌جمهور فرصت مغتنمی است تا از این تریبون بتواند پاسخ‌های دقیق و روشنی به سؤالاتی که نمایندگان مطرح می‌کنند، دهد.

منصوری در ادامه توضیح داد: هدف طراحان سؤال از رئیس‌جمهور این است که از این ظرفیت به‌عنوان یک تهدید استفاده کنند که رئیس‌جمهور باید این تهدید را به فرصت تبدیل کند. فرصتی که از آن می‌تواند برای طرح مسائل و آگاه کردن جامعه از ریشه مشکلاتی که امروز کشور با آن مواجه است، بهره ببرد.

وی دراین‌باره اضافه کرد: رئیس‌جمهور با توجه به اشاره‌ای که در گفت‌وگو تلویزیونی خود مبنی بر اینکه در مجلس مسائل بیشتری را مطرح خواهد کرد، داشت این انتظار از او وجود دارد که فرصت فوق برای بیان واقعیات را نسوزاند و از آن بهره ببرد.

این فعال سیاسی گفت: نکته‌ای که به آن کم‌توجه می‌شود، این است که در تمام کشورهای دنیا نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور جایگاه خود را دارد و پارلمان هم در جایگاه خود قرارگرفته است و به‌عنوان دو نهاد قدرت مؤثر ایفای نقش می‌کنند. در این کشورها حضور رئیس دولت در مجلس به یک مسئله کاملاً عادی تبدیل‌شده است واو از این تریبون به‌طور مستقیم با مردم و نماینده‌ای ملت صحبت می‌کند، اما چون در کشور ما این مسئله جناحی قلمداد می‌شود، بنابراین به‌منزله یک تهدید از آن صحبت می‌کنند.

منصوری در ادامه خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید در این دوره توجه بیشتری به نهاد قانون‌گذاری کشور داشته باشد و با حضور مؤثرتر خود و وزرا در مجلس تعامل بیشتری با نمایندگان برقرار کند. این روش در کنار طرح واقعیت‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.