ارتباط با ما در

جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا دولت نباید اکنون دستمزد کارگران و کارمندان را افزایش دهد؟

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه تأکید کرد: با افزایش درآمد دولت هزینه‌ کردش در سایر موارد افزایش پیدا کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به پیشنهاد افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان همزمان با افزایش درآمدهای دولت در پی آزادسازی قیمت دلار گفت: ابتدا باید اقتصاد ترمیم شود و نرخ‌ها به روال عادی و شرایط قبلی خود برگردد تا بتوان تصمیمات تازه‌ای برای اداره کشور گرفت. با افزایش حقوق هیچ اتفاق عجیبی نخواهد افتاد، ما باید خون به رگ‌ها تزریق کنیم نه تعداد رگ‌ها را افزایش دهیم.

طی پنج ماه اخیر شاهد بی‌تدبیری از سوی مسئولان دولتی بودیم؛ این بی‌تدبیری از دلار ۴۲۰۰ گرفته تا رانت عظیم ارزی و توزیع نامناسب آن، عدم شفافیت در توزیع آن و بده بستان با پتروشیمی‌ها و مسائل پشت پرده و پافشاری بر این سیاست‌های اشتباه و ابلاغیه‌ها و مقرراتی که مکرراً تغییر می‌کرد به هرج‌ومرج دامن زد که این آشفته بازار اقتصادی ارزش پول ملی را ۱۵۰ درصد کاهش داد.

کاهش ۱۵۰ درصدی ارزش پول ملی به کاهش قدرت خرید مردم منجر شد. این در حالی است که میانگین حقوق و دستمزد در ایران ۲ میلیون تومان بوده و در همین مدت قیمت کالا هم بین ۳۰ تا ۱۲۵ درصد افزایش یافته است؛ که تبعات این اتفاق در ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد به‌طوری‌که بازار کار، کالا و پول ما قفل خواهد شد.

در چنین وضعیتی دولت مجبور است یا با افزایش حقوق کارمندان و کارگران موافقت کند و یا نظام یارانه‌ای را برای برخی از کالاها ایجاد و یا افزایش دهد؛ اگرچه تصمیم دولت بر واردات ۲۵ کالا با ارز یارانه‌ای است اما در شرایط قفل شدن ممکن است دولت این ۲۵ کالا را در مقاطعی افزایش دهد تا بازار کالا و کار را موقتی از قفل شدن خارج کند.

باید این نکته را لحاظ کرد که نرخی که در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور برای دلار تعیین شده، ۳۵۰۰ تومان بود ولی امروز نرخ دلار به بیش از ۸۰۰۰ تومان رسیده که این خود نشان از افزایش منابع ریالی دولت دارد درصورتی‌که قدرت خرید مردم ۴۸ درصد کاهش داشته است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تأیید افزایش منابع ریالی دولت گفت: دو عدد تسعیر در بودجه دیده شده است و برای دولت دو سناریو طراحی کردیم. اول اگر درآمد دولت ۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد باید چه کارهایی انجام شود و دوم اگر ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند چه می‌شود.

نیازی نیست دولت بودجه متمم تحویل مجلس دهد

جعفرزاده افزود: خانه ملت تمامی این سناریوها را برای همین روزها طراحی کرده است بنابراین دیگر نیازی نیست دولت بودجه متمم تحویل مجلس دهد، دولت مجاز است مازاد درآمد خود را در پنج ردیف که از سوی مجلس پیش‌بینی شده هزینه کند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در ادامه گفت: برای افزایش درآمد دولت، ردیف‌های هزینه پیش‌بینی شده است. خانه ملت پنج ردیف هزینه برای افزایش درآمد پیش‌بینی کرد که شامل آب و فاضلاب و مباحث رودخانه‌ها و… بود که دولت موظف است مازاد درآمد خود را در آنجا هزینه کند.

هزینه‌های دولت در سایر موارد افزایش پیدا کرد

نماینده رشت درباره افزایش منابع ریالی دولت گفت: طبیعتاً هزینه‌های دولت در سایر موارد افزایش پیدا کرده است. اگر یک کاری را با ۷۰ واحد می‌توانست انجام دهد امروز آن کار را باید ۹۰ واحد تمام کند. بنابراین هزینه‌های اولیه یا قیمت تمام‌شده خدمات برای دولت هم افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش حقوق کارمندان و کارگران در این شرایط منطقی است، گفت: با افزایش حقوق فقط می‌توان کمی به قدرت خرید مردم کمک کرد ولی باید تورم را مهار کرد. با افزایش حقوق هیچ اتفاق عجیبی در کشور رخ نخواهد داد حتی به‌عنوان نمونه ما کشورهایی داریم مانند ونزوئلا که یک دفعه ده برابر حقوق کارمندان و کارگران خود را افزایش داد ولی در قبال تورم ۶ هزار تا ۸ هزار درصد نتوانست کاری کند؛ پس این موضوع نشان می‌دهد فقط افزایش درآمد نمی‌تواند مشکل را حل کند باید بلافاصله تورم را کنترل کرد تا بتواند راه‌حلی برای درمان موقت و افزایش قدرت خرید مردم باشد.

ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه ضمن انتقاد از پیشنهاد برخی کارشناسان برای افزایش یارانه دولتی گفت: افزایش یارانه و افزایش درآمد یکی هستند، کلاً خلق پول نباید انجام شود بلکه باید قدرت پول افزایش پیدا کند. پول حلال مشکلات نیست باید رکود مهار شود و قدرت را افزایش داد بعدازآن حتی اگر هدفمندی یارانه نصف شود دیگر فشاری به مردم هم وارد نخواهد شد.

ارزش پول باید افزایش پیدا کند نه خود پول و خلق آن

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: ارزش پول باید افزایش پیدا کند نه خود پول و خلق آن. هر زمان ارزش پول افزایش پیدا کرد بعدازآن باید حجم پول افزایش پیدا کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در پایان در مورد افزایش حقوق کارگران گفت: افزایش حقوق کارگران امری نیست که بخواهیم کم یا زیاد شود؛ باید دید مطالبه کارگران چیست و چقدر افزایش حقوق مدنظر دارند. ابتدا باید اقتصاد ترمیم شود و نرخ‌ها به روال عادی و شرایط قبلی خود برگردد تا بتوان تصمیمات تازه‌ای برای اداره کشور گرفت. با افزایش حقوق هیچ اتفاق عجیبی نخواهد افتاد، ما باید خون به رگ‌ها تزریق کنیم نه تعداد رگ‌ها را افزایش دهیم.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. كارمند

    شنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۳

    آقای جعفر زاده -جنابعالی که مشکلی نداری ماهی فقط 40میلیون حقوق میگیری -چه خبر داری از کارمند بدبختی که نهایتا2میلیون ونیم حقوق داره -واگذار خودتون وخانواده تون به خدا برای اون تصمیماتی که برای این ملت میگیرید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.