ارتباط با ما در

محققان تأکید کردند

کلم بخورید تا سرطان نگیرید

دانشمندان دریافتند موش‌هایی که غذای حاوی مواد شیمیایی موجود در گیاهان خانواده کلم را مصرف کردند، دل‌وروده سالم‌تری دارند و احتمال بروز التهاب و سرطان روده بزرگ در آن‌ها کمتر است. این نوع بیماری، سومین نوع بیماری شایع در میان مردان و زنان است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– بر اساس مطالعاتی که روی موش‌ها صورت گرفته، سبزیجاتی مانند کلم، کلم پیچ و کلم بروکلی مملو از مواد شیمیایی هستند که می‌تواند مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، دانشمندان دریافتند موش‌هایی که غذای حاوی مواد شیمیایی موجود در گیاهان خانواده کلم را مصرف کردند، دل‌وروده سالم‌تری دارند و احتمال بروز التهاب و سرطان روده بزرگ در آن‌ها کمتر است. این نوع بیماری، سومین نوع بیماری شایع در میان مردان و زنان است.

زمانی که بدن سبزیجاتی از جنس کلم را هضم می‌کند، باعث تولید ایندول-۳-کاربینول (I3C) می‌شود. بر اساس یافته‌های این تحقیقات که در مجله امیونیتی منتشر شده، ایندول-۳-کاربینول دارای ظرفیت‌های جلوگیری از سرطان است چراکه پروتئینی به نام گیرنده آریل هیدروکربن (AHR) را فعال می‌کند.

این پروتئین سیگنال‌هایی را برای سلول‌های ایمنی و سلول‌های اپیتلیال (نخستین خط دفاعی در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌های مضر) که روده را احاطه کرده‌اند، ارسال می‌کند. این مسئله مانع از التهاب روده در زمان مواجهه با باکتری می‌شود که ساکن سیستم گوارش شده است.

دکتر امینه متیجی از موسسه فرانسیس کریک و نویسنده ارشد این تحقیقات تصریح کرد: «وقتی غذای مملو از ایندول-۳-کاربینول (I3C) را به موش‌ها خوراندیم، آن‌ها دچار التهاب یا سرطان نشدند.»

وی در ادامه افزود: «جالب اینکه، وقتی موش‌هایی که سرطانشان پیشرفته کرده بود را تحت رژیم ایندول-۳-کاربینول (I3C) قرار دادیم، تعداد تومورهای آن‌ها در نهایت بسیار کمتر و همچنین خوش‌خیم‌تر بودند.

این تیم برای دستیابی به نتیجه نهایی، موش‌ها را از نظر ژنتیکی اصلاح کردند تا گیرنده آریل هیدروکربن در بدنشان تولید یا فعال نشود. آن‌ها دریافتند که روده موش‌ها متورم شده و در نهایت دچار سرطان روده بزرگ شدند.

این تیم دریافتند گیرنده آریل هیدروکربن نقش کلیدی در بازسازی سلول‌های اپیتلیال آسیب دیده داشته و سلول‌های بنیادی بدون این پروتئین نمی‌توانستند تفاوت میان سلول‌های اپیتلیال خاصی که مخاط محافظ تولید می‌کند و سلول‌هایی که مواد مغذی را جذب می‌کنند را تشخیص دهند. در نتیجه بدون کنترل تقسیم می‌شدند که منجر به سرطان روده می‌شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.