ارتباط با ما در

محمودی شاه‌نشین در گفت‌وگو با جامعه ایرانی واکنش احتمالی نمایندگان پس از جلسه طرح سوال را تشریح کرد:

روحانی استیضاح می‌شود؟

محمودی شاه‌نشین در خصوص طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور توضیح داد: احتمال طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور با توجه به گزارش‌هایی که طی این چند هفته داخل فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها تهیه‌شده، بسیار ضعیف است و تعامل بین دولت و مجلس احتمال بیشتری دارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- محمد محمودی شاه‌نشین درباره رفتار مجلس در صورت قانع نشدن از پاسخ‌های رئیس‌جمهور در جلسه طرح سوال گفت: قانون در این رابطه صراحت دارد و دارای راه‌حل خروج از بن‌بست است. نمایندگان درصورتی‌که هیچ راهی برای تعامل و گفت‌وگو نداشته نباشد به وظیفه قانونی خود عمل خواهند کرد و ازابزاری که قانون اساسی در اختیار آن‌ها قرار داده، استفاده خواهند کرد.

هم‌زمان با بروز بحران‌های اقتصادی و خروج رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و فعال شدن مجدد تحریم‌هایی که به تعلیق درآمده بود، تعدادی از نمایندگان مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور در پنج محور عمدتاً اقتصادی در خانه ملت را کلید زدند. طرح سؤال از رئیس‌جمهور برای اولین بار نیست که مطرح می‌شود، در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، او نیز برای پاسخ به سؤال نمایندگان به صحن علنی آمد و جلسه طرح سؤال را به نفع خود پایان داد.

حسن روحانی هم در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی دراین‌باره نوشته است «برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی انشاء الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سؤالات پاسخ‌خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آن‌ها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آراء آن‌ها است.»

به نظر می‌رسد طراحان سؤال از رئیس‌جمهور برای این بخش غیرقابل‌پیش‌بینی نیز در حال آماده کردن خود هستند و علاوه بر اینکه محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده شهریار و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره پاسخ‌های رئیس‌جمهور تأکید کرده است: «اگر آقای روحانی جواب‌های قانع‌کننده‌ای نداشته باشد، قطعاً مجلس عکس‌العمل نشان می‌دهد.» حسینعلی حاجی دلیگانی از نمایندگانی بود که پیش از او از تهیه طرحی با ۱۰ محور برای استیضاح روحانی خبر داده بود.

محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره عکس‌العمل نمایندگان در صورت قانع نشدن از پاسخ‌های رئیس‌جمهور در جلسه طرح سوال گفت: مباحثی که قرار است در روز سؤال از رئیس‌جمهور موردتوجه قرار گیرد یک مورد خاص نیست که پاسخ آن بله یا خیر باشد.

وی دراین‌باره اضافه کرد: پنج سؤال قرار است مطرح شود که بخشی از آن‌ها به‌طور مستقیم عملکرد شخص رئیس‌جمهور را موردتوجه قرار داده است و قسمت‌های دیگر هم به رفتار هیئت دولت و نظام اداری کل کشور برمی‌گردد که هر یک از این‌ها تدابیر خاص خود را دارد. نمایندگان بیشتر از اینکه به دنبال جنبه برخورد قهری باشند، برای شنیده شدن سخنانشان توسط رئیس‌جمهور دست به این کار زدند.

این نماینده مجلس در ادامه توضیح داد: نمایندگان حتی در مواقعی از هیئت‌رئیسه درخواست می‌کنند که جلسات غیرعلنی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود تا بتوانند به‌صورت شفاف و روشن مباحثی که به منافع ملی کشور ربط پیدا می‌کند را طرح و نظرات خود را صریح بیان کنند.

محمودی شاه‌نشین در این خصوص تأکید کرد: بسیاری از دوستانی که سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کردند به این دلیل دست به این کار زدند که آقای رئیس‌جمهور از نزدیک با سخنان سؤال‌کنندگان و دیدگاه نمایندگان مجلس آشنا شود و خود نیز پاسخ‌های او را بشنوند.

وی درباره چگونگی خاتمه یافتن جلسه سؤال از رئیس‌جمهور اظهار داشت: آخر جلسه سؤال از رئیس‌جمهور با تعامل و اتخاذ راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از برخی مسائل اقتصادی به پایان خواهد رسید. دولت باید بپذیرد که در بخشی از عملکردها و برنامه‌های اقتصادی دچار ضعف بوده و نیاز به تجدیدنظر دارد، مجلس هم باید حمایت از دولت با تمام قوا را قبول کند واو را در مسیر ارائه برنامه‌های خروج از بحران یاری رساند.

این نماینده مجلس درباره رفتار مجلس در صورت قانع نشدن از پاسخ‌های رئیس‌جمهور در جلسه طرح سوال گفت: قانون در این رابطه صراحت دارد و دارای راه‌حل خروج از بن‌بست است. نمایندگان درصورتی‌که هیچ راهی برای تعامل و گفت‌وگو نداشته نباشد به وظیفه قانونی خود عمل خواهند کرد و ابزاری که قانون اساسی در اختیار آن‌ها قرار داده را استفاده خواهند کرد.

محمودی شاه‌نشین در خصوص طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور توضیح داد: احتمال طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهور با توجه به گزارش‌هایی که طی این چند هفته داخل فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها تهیه‌شده، بسیار ضعیف است و تعامل بین دولت و مجلس احتمال بیشتری دارد.

وی درباره احتمال تکرار چگونگی جلسه استیضاح وزیر کار در روز سؤال از رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بسیار بعید است که جلسه روز استیضاح به تکرار درآید زیرا قدم در این مسیر نفع مملکت، رئیس‌جمهور و مجلس را به دنبال ندارد. درواقع در یک فضای گفتمان سازنده باید مباحث مطرح شود.

این نماینده مجلس در ادامه اضافه کرد: جلسه استیضاح متأسفانه با رفتار غیراخلاقی بعضی از دوستان در مجلس و برخی از گفتمان‌های مشکل دارو زیر همراه شد و درمجموع طرفین پایبند به مباحث اخلاقی و رفتاری و قوانین بازی گفتمانی نبودند و هر دو طرف هم درنتیجه آن آسیب دیدند که درنتیجه آن تعدادی از نمایندگان موردانتقاد مردم قرار گرفتند و وزیر هم اعتماد برخی از دوستان خود را از دست داد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.