ارتباط با ما در

کرمی راد، عضو جمنا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصولگرایان با «نو اصولگرایی» قالیباف همراه نمی‌شوند

کرمی راد گفت: آقای قالیباف زمانی خود را به‌عنوان تکنوکرات معرفی کرد و در وقت دیگری اصولگرا اصلاح‌طلب دانست. با توجه به این موارد شاید آقای قالیباف در تشکیلات حزبی درصدد برآمده تا به یک کار مستقل دست زند و این مسئله از علاقه‌مندی‌های او است.

منتشر شده

جامعه ایرانی-   عضو جبهه مردمی انقلاب اسلامی (جمنا) در خصوص پذیرش نظر قالیباف از سوی اصولگرایانی همچون جامعه روحانیت مبارز و دبیر کل آن موحدی کرمانی، گفت: دلیلی برای عدم پذیرش وجود ندارد، اصولگرایان قالیباف را خارج از دایره اصولگرایی نمی‌بینند. البته قرار نیست که اصولگرایان بر اساس مانیفست نو اصولگرایی قالیباف قدم بردارند، بنا است که قدم‌ها را با یکدیگر همسو و هم‌جهت سازند.

انتخابات ۹۶ برای اصولگرایان دلخوری محمدباقر قالیباف و انتقادات او از عملکرد اصولگرایان را به همراه داشت. پس از آنکه قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی از ادامه مبارزه انتخاباتی کنار رفت، فعالان ستاد تبلیغاتیش مطرح کردند که آرای او بیش از ابراهیم رئیسی بود و می‌توانست موفق‌تر از کاندیدای که اصولگرایان سر آن به اجماع رسیدند در انتخابات ظاهر شود.

محمدباقر قالیباف نیز باوجود آنکه کنار رفتن از انتخابات به نفع کاندیدای دیگر اصولگرایان را خودخواسته خواند، اما نشان داد که بابت این مسئله از دوستان قدیم خود دلخور است بر همین اساس پس از پایان انتخابات ضمن بیان انتقاداتی نسبت به اصولگرایان از نو اصولگرایی صحبت به میان آورد؛ مفهوم جدیدی که طیف سیاسی اصولگرایی از آن استقبال نکرده اند.

محمد صالح مفتاح عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در گفت‌وگویی از تدوین مانیفست «نو اصولگرایی» در دو سرفصل «مردم‌باوری» و «رجوع به مبانی انقلاب» خبر داد و مطرح کرد که در متن اولیه آن نسبت جریان اصولگرایی با عدالت، نهادهای حاکمیتی، سبک زندگی جدید مردم به‌خصوص طبقه متوسط شهری، جوانان و پیشکسوتان و همچنین لزوم مردمی‌ کردن امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، توجه شده است.

محمد کرمی راد، نماینده سابق مجلس و از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا)، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با دلیل تدوین مانیفست نو اصولگرایی قالیباف گفت: آقای قالیباف زمانی خود را به‌عنوان تکنوکرات معرفی کرد و در دوره‌ای دیگر خود را اصولگرای اصلاح‌طلب خواند. با توجه به این موارد شاید آقای قالیباف در تشکیلات حزبی درصدد برآمده تا به یک کار مستقل دست زند و این مسئله از علاقه‌مندی‌های او است.

وی در ادامه گفت: ازآنجاکه وعده اصولگرایان به قالیباف در انتخابات به اجرا درنیامد و او را مورد پشتیبانی قرار ندادند، قالیباف احساس خلأ کرد که در نتیجه آن اکنون علاقه‌مند به تشکیل یک جریان سیاسی با نام جدید شده است تا از این طریق افرادی را هم به‌سوی خود جلب کند، البته آقای باهنر و علی لاریجانی هم به داشتن حزبی مستقل تمایل دارند.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه توضیح داد: درباره احزاب ابتدا باید فرهنگ تحزب و حزب‌گرایی در کشور فراهم و نهادینه شود. مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۰ در کرمانشاه اشاراتی به بحث تحزب داشتند و فرمودند: «انتخابات ریاست جمهوری به‌صورت پارلمانی انجام شود ولی نه در کوتاه‌مدت بلکه درازمدت این کار صورت گیرد» اکنون‌که ۷ سال از آن زمان می‌گذرد هنوز به آن سمت حرکتی صورت نگرفته و احزاب نتوانستند کانال‌کشی خوبی بین جامعه و مردم (به‌خصوص جوانان) ایجاد کنند تا رویکرد مردم به سمت احزاب قدرتمند باشد و آنان در مجلس تعیین تکلیف کنند.

کرمی راد دراین‌باره که پیشنهاد قالیباف نمی‌تواند ضلع جدید از اصولگرایی باشد، اظهار داشت: نو اصولگرایی یعنی همان گفتمان آقای قالیباف. نظر او قابل‌احترام است. به‌طور حتم درباره آن اندیشیده شده و از فحوای اسم و عنوان آن چنین برمی‌آید که جدا از اصولگرایی نیست و نوعی تفکر اصولگرایی جدید است.

وی در خصوص پذیرش نظر قالیباف از سوی اصولگرایانی همچون جامعه روحانیت مبارز و دبیر کل آن موحدی کرمانی، گفت: دلیلی برای عدم پذیرش وجود ندارد، اصولگرایان قالیباف را خارج از دایره اصولگرایی نمی‌بینند. البته قرار نیست که اصولگرایان بر اساس مانیفست نو اصولگرایی قالیباف قدم بردارند، بنا است که قدم‌ها را با یکدیگر همسو و هم‌جهت سازند. در بین اصلاح‌طلبان هم‌چنین است و آنان هم از چند طیف تندرو و میانه‌رو تشکیل‌شده‌اند.

این نماینده سابق مجلس دراین‌باره که اصولگرایان به قالیباف در جریان انتخابات اعتماد نکردند، افزود: اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری به این نتیجه رسیدند که بر سر یک فرد واحد به اجماع برسند و تصور این بود که اگر آقای جهانگیری و هاشمی‌طبا تا آخر درصحنه بمانند، آقای قالیباف هم حذف نشود. به‌هرحال ممکن است که آقای قالیباف دارای نگرانی‌هایی باشد که طبیعی هم به نظر می‌رسد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.