ارتباط با ما در

محققان هشدار دادند

نور صفحه موبایل و لپ‌تاپ باعث کوری می‌شود

قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی می‌تواند واکنش سلول‌های حساس چشم به نور را به دنبال داشته باشد و روند آسیب‌دیدگی از دژنراسیون ماکولا (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن) که عموماً در سنین بالا رخ می‌دهد را تسریع کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– بر اساس تحقیقات تازه نور آبی که از صفحه تلفن همراه یا کامپیوتر منعکس می‌شود می‌تواند روند کوری را تسریع کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، قرار گرفتن مداوم در معرض این نور می‌تواند واکنش سلول‌های حساس چشم به نور را به دنبال داشته باشد و روند آسیب‌دیدگی از دژنراسیون ماکولا (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن) که عموماً در سنین بالا رخ می‌دهد را تسریع کند.

آجیت کاروناراتن، استادیار شیمی و بیوشیمی در دانشگاه تولدو دراین‌باره گفت: «ما به‌طور مداوم در معرض نور آبی هستیم، و قرنیه و عدسی چشم نمی‌توانند مانع آن شوند یا آن را بازتاب دهند.»

بر کسی پوشیده نیست که نور آبی به‌واسطه آسیبی که به شبکیه چشم می‌زند، روی بینایی تأثیر می‌گذارد اما این آزمایش توضیح می‌دهد که چنین اتفاقی چگونه رخ می‌دهد. کاروناراتن می‌گوید امیدوار است که درک بهتری از مکانیسمی که در پس این آسیب‌دیدگی وجود دارد، به دست بیاورد.

دژنراسیون ماکولا، به‌واسطه مرگ سلول‌های فتوگرامتر شبکیه چشم رخ می‌دهد. این فرآیند معمولاً در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال رخ می‌دهد و دلیل اصلی کاهش بینایی در آمریکا محسوب می‌شود. با ابتلا به این بیماری، اقداماتی مانند خواندن روزنامه یا رانندگی برای افراد چالش‌برانگیز و غیرممکن می‌شود.

بر اساس آزمایش‌های کاروناراتن اگر نور آبی به شبکیه چشم بتابد، فعل و انفعالی رخ می‌دهد که مولکول‌های شیمیایی سمی تولید می‌کند که می‌تواند باعث مرگ سلول‌های فتوگرامتر شود. نه نور آبی و نه شبکیه، به‌تنهایی نمی‌توانستند به سلول‌های چشمی آسیب برسانند.

اما محققان همچنین کشف کردند که آلفا توکوفرول که یک مولکول مشتق شده از ویتامین E است، می‌تواند از مرگ این سلول‌ها جلوگیری کند. آن‌ها امیدوار هستند که تحقیقاتشان منجر به درمان این مشکلات شود و بتوانند دژنراسیون ماکولا را کنترل کرده و یا سرعت آن را کاهش دهند.

کاروناراتن  تأکید کرد: «با درک بیشتر از مکانیسم‌های نابینایی که از تابش‌های نور آبی تأثیر می‌گیرند، در جستجوی یک روش برای از بین بردن واکنش‌های سمی ناشی از ترکیب نور آبی و شبکیه هستیم و امیدواریم راهی برای محافظت از چشم کودکانی که از سنین پایین در معرض تابش نور آبی قرار دارند، پیدا کنیم.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.