ارتباط با ما در

بلومبرگ:

هدف «به صفر رساندن فروش نفت ایران» دست نیافتنی است

کاهش روزانه ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران پیش‌بینی شده—کاهشی چشمگیر برای جمهوری اسلامی اما کمتر از آنچه ایالات‌متحده به عنوان هدف خود برای متوقف کردن صادرات نفتی ایران اعلام کرده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دولت ترامپ پیش‌بینی کرده که با اعمال مجدد تحریم‌های انرژی علیه ایران در اوایل نوامبر، کشورهای مختلف را ترغیب کاهش یک میلیون بشکه‌ای واردات نفت ایران خواهد کرد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، به گفته دو شخص آشنا با تلاش‌های دولت آمریکا برای کاهش فروش نفت تهران، کاهش روزانه ۷۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران پیش‌بینی شده—کاهشی چشمگیر برای جمهوری اسلامی اما کمتر از آنچه ایالات‌متحده به عنوان هدف خود برای متوقف کردن صادرات نفتی ایران اعلام کرده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط بلومبرگ، ایران سال گذشته میانگین حدود ۲.۱ میلیون بشکه نفت در روز صادارت داشت و هرگونه کاهش قابل توجه در این عرصه به اقتصاد آسیب دیده این کشور ضربه خواهد زد.

تحریم‌ها آمریکا پس از آن اجرایی می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه می خروج کشورش از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که تحریم‌های بسیاری را در ازای محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران لغو کرده بود را اعلام کرد. در ماه جولای، بریان هوک، مقامی که تلاش‌های دولت آمریکا برای ترغیب سایر کشورها توقف خرید نفت از ایران را ریاست می‌کند، گفت هدف اصلی «به صفر رساندن» درآمد ایران از فروش نفت است.

در عین حال، برآورد اعلام نشده دولت آمریکا در راستای پیش‌بینی تحلیل‌گران است. پیش از آنکه توافق هسته‌ای در دوره ریاست جمهوری اوباما امضا شود و زمانیکه تحریم‌ها با بیشترین قدرت اعمال می‌شدند، حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت ایران از بازار جهانی حذف شد.

اما این تحلیل‌گران متذکر می‌شوند که دولت اوباما در طول زمان توانست به این کاهش صادارتی دست یابد—و با حمایت متحدان اروپایی که مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها هستند. انتظار می‌رود در ضرب‌الاجل چهارم نوامبر آغاز یک فرآیند مذاکراتی طولانی‌تر است.

کوین بوک، مدیرکل «کلیر ویو انرژی پارتنرز» گفت: «واقعیت این معادله این است که نه آمریکا و نه سایر طرف‌ها نمی‌خواهند چیزی را از دست بدهند که می‌توانند به عنوان اهرم در دور بعدی بکار بگیرند.»

در حالیکه آمریکا متحدان خود از جمله کره‌جنوبی و ژاپن را ترغیب به کاهش واردات کرده، با کشورهایی مانند چین و هند که حدود ۵۰ درصد صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می‌دهند، به مشکل برخورده است. ماه گذشته مقامات چین به هیات نمایندگی وزارت‌خارجه آمریکا اعلام کردند که واردات نفت از ایران را کاهش نخواهند داد.

ممکن است پومپئو در اوایل ماه سپتامبر که به همراه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به هند می‌کند، شانس تاثیرگذاری مستقیم روی مقامات هندی برای کاهش خرید نفت از ایران را داشته باشد.

چالش دیگر کشورهای اتحادیه اروپا که حدود ۲۰ درصد صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می‌دهند، خواهد بود که تمایل چندانی به تابعیت از خواسته‌های ترامپ را ندارند. آنها خواستار حفظ توافق هسته‌ای علیرغم اقدامات آمریکا هستند.

سوال اینجا است که آیا شرکت‌های نفتی اروپایی با توجه به تحریم‌هایی که در صورت تجارت با ایران متوجه‌شان می‌شود، به خواسته دولت آمریکا تن می‌دهند یا خیر. در ماه جولای بود که پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرد کار در ایران برای شرکت‌هایی مانند توتال «غیرممکن» بوده است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.