ارتباط با ما در

میر لوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

راهکارهای خاتمی مقدمه‌ای برای حل مشکلات کشور است

میرلوحی تصریح کرد: هرکسی وظیفه‌ای بر دوش دارد و بر اساس همان حرکت می‌کند. زمانی که جریان اصلاحات شکل گرفت عده‌ای احزاب مختلف را برنمی‌تافتند و در شعارها مخالفان را دشمن پیغمبر می‌دانستند. امروز هم خاتمی اعلام می‌کند باید بر اساس مطالبات مردم پیش رفت زیرا صاحبان کشور آن‌ها هستند وظیفه خود را انجام می‌دهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- میر لوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: راهکارهای خاتمی می‌تواند مقدمه‌ای برحل دیگر مسائلی که در کشور وجود دارد، باشد.

سید محمد خاتمی یکشنبه گذشته در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس به‌عنوان یک شهروند به دلیل نقص‌ها و کمبودها، ضمن عذرخواهی از مردم، ۱۵ راهکار برای برون‌رفت از وضعیت کنونی ارائه کرد.

ایجاد و تقویت فضای همبستگی ملی، وحدت ملی، تغییر نگاه رسانه‌های ملی، ایجاد فضای باز و امن و آزاد سیاسی، محدود کردن دایره غیرخودی، برداشتن حصر، آزادی تمام زندانیان سیاسی، اعلام عفو عمومی، رفع محدودیت‌های بیجا، پایان دادن افراط و تندروی، کارآمدی بیشتر قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی، شنیدن اعتراض مردم، پاسخگویی دولت، زنده نگه‌داشتن اعتماد مردم به مجلس و تشکیل دادگاه‌ها با هیئت‌منصفه مردمی ازجمله راهکارهای آقای خاتمی است که البته برای اولین بار هم نیست مطرح می‌شود.

آنچه در راهکارها سیدمحمد خاتمی مشترک است، بدون نتیجه باقی ماندن آن است زیرا طرف مقابل این سخنان حاضر نشده تا با او به صحبت بنشیند و مشخص نیست که این بار به کدام دلیل مجدد تصمیم گرفته تا راهکارهای خود را به تکرار درآورد.

محمود میر لوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص دلایل ارائه راهکارهای سید محمد خاتمی برای برون‌رفت از شرایط فعلی کشور در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: آقای خاتمی به‌عنوان چهره‌ای که جامعه از او انتظارات زیادی دارد، بطوریکه در سال‌های اخیر با یک جمله او مردم در صف‌های طولانی ساعت‌ها ایستادند و رأی دادند، بر اساس احساس وظیفه راهکارهایی را برای برون‌رفت از شرایط فعلی مطرح کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز تمام ارکان حاکمیت بر اینکه با چالش‌های بزرگی در کشور روبرو هستیم، اتفاق‌نظر وجود دارد. در حوزه‌های اقتصاد، اشتغال، ارز و بین‌الملل و… این چالش‌ها دیده می‌شود، ولی باکمال تأسف تلاشی برای رفع و یا تخفیف در آن صورت نمی‌گیرد و هرروز بیشتر می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: آقای خاتمی در این روزها که جریان‌های خارجی و براندازها احساس می‌کنند تا مادامی‌که او و اصلاحات درصحنه هستند به اهداف خود دست پیدا نمی‌کنند و اصولگراها هم براین تصورند که این طیف فکری فاقد پایگاه در جامعه است و به‌طور مرتب به او حمله می‌کنند، وظیفه خود می‌داند که برای برون‌رفت از این شرایط راهکار معرفی کند.

میر لوحی در ادامه تصریح کرد: در جریان حوادث دی‌ماه مقامات و مسئولان مختلف اعلام کردند سخن مردم را شنیدند و مقام معظم رهبری هم گفتند که خطاب معترضان همه هستند و خود را هم شامل دانستند ولی اتفاقات مورد انتظار در رسانه ملی، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، دولت و… روی نداد و تقریباً همه مجدد احساس کردند که آن حوادث فیصله پیداکرده و به سبک و سیاق گذشته بازگشتند.

وی دراین‌باره اظهار داشت: خاتمی در آن مقطع هم اعلام‌خطر کرد حوادث دی‌ماه می‌تواند آتش زیر خاکستر برای محقق شدن حوادث ناخواسته باشد که این روزها مرتب زمزمه می‌شود.

این فعال سیاسی در رابطه با نتیجه پیگیری‌های خاتمی تا به امروز ابراز کرد: آهنگ تحولات مورد رضایت جامعه نیست و به‌شدت اعتماد عمومی فروریخته و امیدی که در اردیبهشت ۹۶ شکل گرفت خیلی زود کاهش یافت. شاهد هستیم به‌طور مرتب به‌خصوص در فضای مجازی تمام قوا موردانتقاد قرار می‌گیرند ولی آقای خاتمی احساس می‌کند هم باید به جامعه و بدنه آن بگوید که همنوایی با براندازان نداشته باشند و عاقبت آن بسیار خطرناک است و هم به مقامات گوشزد کند که به سمت مردم قدم بردارند.

میر لوحی در خصوص این مسئله توضیح داد: مشخص نیست که چه نتیجه‌ای از حصر و زندانی کردن دانشجویان و جماعت روشنفکری متصور هستند که بر آن اصرار می‌ورزند، باید پذیرفت که این افراد هم شهروندان همین کشور محسوب می‌شوند و ممکن است به برخی نهادها انتقاداتی داشته باشند؛ بنابراین آقای خاتمی سعی کرد با این راهکارها فضا جامعه را تلطیف تر کند.

وی درباره توجه طرف مقابل محمد خاتمی درباره راهکارهای او تصریح کرد: هرکسی وظیفه‌ای بر دوش دارد و بر اساس همان حرکت می‌کند. زمانی که جریان اصلاحات شکل گرفت عده‌ای احزاب مختلف را برنمی‌تافتند و در شعارها مخالفان را دشمن پیغمبر می‌دانستند. امروز هم خاتمی اعلام می‌کند باید بر اساس مطالبات مردم پیش رفت زیرا صاحبان کشور آن‌ها هستند وظیفه خود را انجام می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه یادآور شد: راه‌حل‌های خاتمی می‌تواند مقدمه‌ای برحل دیگر مسائلی که در کشور وجود دارد، باشد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.