ارتباط با ما در

علی صوفی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اعتراضات امروز نتیجه بی‌توجهی به وقایع دی‌ماه است/ به‌صورت اهانت‌آمیزی مردم دچار بی‌اعتنایی شده‌اند

علی صوفی توضیح داد: از سوی دولتی‌ها و اعضای خانه ملت فرافکنی صورت می‌گیرد و مقصر اصلی را هم ترامپ معرفی می‌کنند، درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد و این قضیه نوسانات ارزی و تنش‌های اقتصادی پیش از سال ۹۷ بود و سرخوردگی و ناامیدی مردم هم در سال ۹۶ رخ‌داده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اعتراضات امروز دقیقا نتیجه بی‌توجهی مفرط به وقایع دی‌ماه است.

پس از روی دادن اعتراضاتی در دی ماه سال گذشته، کارشناسان بسیار مطرح کردند که نباید ساده از کنار آن عبور کرد و در صورت نادیده گرفته شدن خواست مردم مجدد تکرار خواهد شد.

شرایط اقتصادی این روزها مجدد مردم را به کف خیابان کشانده است و به‌جرات می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از معترضین دارای مشکلات جدی معیشتی هستند که در کنار آن اعتماد و امید خود را برای بهبود شرایط مالی از دست‌ داده‌اند. در چنین وضعیتی درصورتی‌که به‌مانند دی‌ماه سال گذشته رفتار شود، بدون شک مجدد در آینده از این شکل اعتراضات را شاهد خواهیم بود.

اعتراضاتی که نه‌تنها نتیجه‌ای از آن برای مردم رقم نخواهد خورد بلکه تنها سبب هیجانی شدن فضا و ناامیدتر شدن آنان می‌شود، اما درصورتی‌که فضا برای شنیدن حرف اعتراض‌کنندگان فراهم باشد و سرکوب نشوند با کوچک‌ترین حمایتی آرام می‌گیرند که کمترین اثر آن برگشت اعتماد و امیدی است که بسیار رنگ‌باخته است.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه بااینکه آیا اعتراضات امروز نتیجه بی‌توجهی به وقایع دی‌ماه است، گفت: اعتراضات امروز دقیقا نتیجه بی‌توجهی مفرط به وقایع دی‌ماه است. بعضی‌ها اصلاحات اقتصادی که با تورم زاد بودن فشار بیشتری را بر مردم وارد می‌کند و اوضاع را شکننده و بحرانی‌تر می‌سازد را پس از دی‌ماه در پیش گرفتند که واقعاً مایه تعجب است.

وی در ادامه اضافه کرد: چنین برمی‌آید که برای انجام این کارها عمدی در کار است تا مردم را از سر لجبازی به خیابان‌ها بکشانند و نظام را دچار چالش کنند زیرا اصلاً قابل‌قبول نیست که بلافاصله پس از تظاهرات و اعتراضات خیابانی مردم به آن شکل گسترده، به‌جای آنکه حاکمیت و دولت آن را هشداری جدی برای خود تلقی کند، مشاهده می‌شود که اصلاح نظام ارزی را آغاز می‌کنند که درنتیجه آن نرخ ارز بالا می‌رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص طرح نقش عامل خارجی در اعتراضات اخیر یادآور شد: عامل خارجی نقشی در این زمینه ندارد و تمام شواهد و قرائن نشان‌دهنده آن است که مسائل اخیر نتیجه بخشی از برنامه دولت بوده است. یک طیفی در دولت مترصد این فرصت بودند که آن را در دولت هاشمی رفسنجانی تحت عنوان تعدیل اقتصادی پیاده کنند که اجازه ادامه کار در سال ۷۴ به آن‌ها داده نشد.

صوفی در ادامه اظهار داشت: بسیار عجیب است درحالی‌که کشور در چنین شرایطی به آرامش نیاز دارد، جریانی دست به آتش‌افروزی می‌زند. به نظر می‌رسد کشور فاقد دولت است. وقتی شبکه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنید هیچ خبری از دولت در این زمینه نیست. از آن‌طرف هم مجلس می‌خواهد از رئیس‌جمهور سؤال کند. انفعال مسئولان و بی‌اعتنایی آن‌ها نسبت به مردم تا این اندازه در پس از انقلاب بی‌سابقه بوده و به‌صورت اهانت‌آمیزی به مردم بی‌اعتنایی شده است.

وی درباره راهکاری برای عدم تکرار اعتراضات خیابانی تصریح کرد: فشاری که روی مردم وارد می‌شود درنتیجه بی‌ثباتی در تصمیمات اقتصادی است، همین مسئله سبب خواهد شد تا اعتراضات مجدد به تکرار درآید. متأسفانه به نظر می‌رسد دولتمردان کشور و مجلسی‌ها دغدغه‌ای در این موارد ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه توضیح داد: از سوی دولتی‌ها و اعضای خانه ملت فرافکنی صورت می‌گیرد و مقصر اصلی را هم ترامپ معرفی می‌کنند، درحالی‌که رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد و این قضیه نوسانات ارزی و تنش‌های اقتصادی پیش از سال ۹۷ بود و سرخوردگی و ناامیدی مردم هم در سال ۹۶ رخ‌داده است.

صوفی در ادامه ابراز کرد: بر این تصور هستم که اگر کشور ایران از دولت و مجلس فعلی برخوردار نبود چه اتفاقی بیش از اینکه روی‌داده، می‌توانست به وقع بپیوندد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.