ارتباط با ما در

پایگاه تحلیلی «استیتزمن» تشریح کرد

ضربه دیپلماتیک «تهران» به «ترامپ»

حسن روحانی در واکنشی فوق‌العاده محکم اعلام کرد که نقض توافق هسته‌ای بین‌المللی ۲۰۱۵ از سوی ترامپ «غیرقانونی» بوده و تهران به راحتی تسلیم کمپین تازه وی برای متوقف کردن صادرات حیاتی نفت ایران نخواهد شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– ایران فاصله زیادی با کره شمالیِ گمراه‌کننده دارد، و البته نه‌فقط به لحاظ بعد مسافت. این کشور با رد پیشنهاد «مذاکره بدون پیش‌شرط» دونالد ترامپ و بی‌ارزش دانستن و «یک رویا» خواندن آن از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که معتقد است حرف‌های ترامپ در تضاد با اقدامش در اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران است، به ایالات‌متحده ضربه زده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از پایگاه تحلیلی «استیتزمن»، کمتر از یک هفته پس از هشدار رئیس‌جمهور آمریکا به ایران مبنی بر اینکه «باید تاوانی که کشورهای اندکی در طول تاریخ داده‌اند را بپردازد» -آیا اشاره‌اش به صدام حسین عراق بود؟- تهران در معرض بررسی مجدد کاخ سفید قرار گرفت.

حسن روحانی در واکنشی فوق‌العاده محکم اعلام کرد که نقض توافق هسته‌ای بین‌المللی ۲۰۱۵ از سوی ترامپ «غیرقانونی» بوده و تهران به راحتی تسلیم کمپین تازه وی برای متوقف کردن صادرات حیاتی نفت ایران نخواهد شد.

در شرایط عادی، مذاکرات در سطح بالا به‌ندرت می‌تواند با چرخش پیچ‌های اقتصادی همراه شود. یک مورد در تضاد با مورد دیگر قرار می‌گیرد. بحران رو به تعمیق در معادله آمریکا با ایران –یک چالش جدی برای ترامپ در آستانه انتخابات مهم میان‌دوره کنگره- از زمان خروج  آمریکا از توافق چندجانبه هسته‌ای که به عقیده ترامپ یک‌طرفه و به سود ایران بوده، تشدید شده است.

مسلماً اقدام یک‌جانبه ترامپ که با مخالفت شدید اروپا روبرو شد، تاحدودی ناشی از این واقعیت بود که این توافق توسط باراک اوباما، سلف ترامپ به نتیجه رسید.

این اقدام نه‌تنها ایران را منزوی نکرده، بلکه سایر امضاکنندگان این توافق هم منزوی نشده‌اند. واشنگتن تنها باید خودش را سرزنش کند که با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، به مذاکرات با تهران پایان داد.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با تهران در تضاد با اقدامات تلافی‌جویانه‌اش قرار دارد –واشنگتن تحریم‌های سخنگیرانه ای را علیه ایران اعمال کرده و سایر کشورها را تحت فشار قرار داده که از انجام تجارت با جمهوری اسلامی اجتناب کنند.

تحریم‌ها و فشارها در تضاد با مذاکره هستند، چه با پیش‌شرط، چه بدون پیش‌شرط. و حال حسن روحانی در معرض تضاد ذاتی برنامه ترامپ برای مواجهه با ایران قرار گرفته است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تضاد آشکار در سیاست‌های ترامپ علیه ایران واکنش نشان داده با رد پیشنهاد آزمایشی ترامپ تأکید کرد که ایران، کره شمالی نیست.

وی گفت: «آقای ترامپ! ایران کره شمالی نیست که پیشنهاد شما برای مذاکره را بپذیرد. حتی رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا هم چنین روزی را نخواهد دید.»

پیشنهاد مذاکره ترامپ نه تنها باعث کاهش اختلافات در تهران شده، بلکه بخش‌های تندرو و قدرتمند را کنار هم قرار داده است. در حال حاضر اقدام ترامپ برای مجبور کردن تهران برای ورود به مذاکرات جدید، باعث اتحاد مجدد تندروهایی که مخالف توافق هسته‌ای بودند با عمل‌گرایانی مانند روحانی که از این توافق برای بهبود بحران اقتصادی و پایان دادن به روابط سرد با قدرت‌های غربی شده است. آمریکا یک ضربه دیپلماتیک از ایران خورده است.

3 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. محمود توتونچی

    شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۶:۰۷

    البته به نظر من ، یک امدیشمند عاقل رو بفرستند که با ترامپ بشینه ببینه حرف حسابش چیه
    ایران چه هیزم تری بهش فروخته ، صدام چه خیری از همراهی مجاهدین خلق دید که ترامپ دومیش باشه
    مگه غربیها نفت آسان و با قیمت مناسب نمی خوان وتازه ایران گاز هم داره و گفته حاضرم بدون مشکل خودم سلامت مسیر نفت رو تامین کنم
    مگه ایران بد کرد که تو سوریه جلوی داعش وحشی رو به قیمت کلی شهید گرفت؟ گروهی که سونامی قتل را ه انداخته بودن
    مکه ایران سالانه دهها شهید بابت سد کردن راه مواد مخدر از افغانستان نمی ده که اگه باهشون تبانی کنه کل اروپا رو مواد پر می کنه
    برن تو کله پوک اونها فرو کنن مگه ایران بابت راحتی خیال اونها از بابت بمب اتمی این همه شروط سخت برجام رو نپذیرفت ، دیگه چی از جون ایرانیها می خوان .برید با منطق صحیح حرف ایران رو به گوششون برسونید
    به نظر من هر هفته باید دانشمندان ایرانی برن تو دانشگاههای امریکا پیام بی گناهی و معصومیت ایرانیها و تبعات ناجوانمردانه تحریمها رو به گوش افکار عمومی امریکا برسونن
    به خدا تو ی اونها هم آدم با وجدان هست.
    نذارن دور دست مجاهدین خلق بیفته دوره اغتادن و هر جا می رن بر علیه ایران تبلیغ می کنن و این همه تحریم یه دلیلش تبلیغات اونهاست
    ما این همه دانشمند زبان دان و این همه ایرانی سرمایه دار ایران دوست اون ور داریم بریم باهاشون صحبت کنیم نذاریم دور دست رضا پهلوی قالتاق مفت خور بیلمز بیفته نوه رضا قلدر
    مگه جمهوری اسلامی چی می گه ، حجاب که لباس سنتی ایرانیهاست و دعوت به عفت و پاکی و اخلاق الهی هم مورد پسندهمه همه وجدانهاست. امور چار دیواری افراد هم به خودشون مزبوطه.

  2. محمد

    شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۷:۲۵

    این اشی که امریکا برامون از 40سال پیش درست کرد حالا حالا ها ادامه داره

  3. ع ر محمودیان

    شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۷:۲۶

    اگر مسئولین ایرانی کمی حواسشان را جمع کنند ؟ می بینند که امریکایی ها به زمین وزمان التماس می کنند که از ایران نفت نخرید ؟ایران را تحریم کنید ؟ایا تابحال از زمان جنگ جهانی اول این قدر امریکا را ذلیل وزبون دیده اید ؟چقدر خوب است که مسئولین سیاسی کشور اعتماد به نفس خودشان را بازتولید کنند / دونالد ترامپ اگر هزار تا حسن داشته باشد 10 هزارتا عیب دارد و مسئولین زیرک ما باید بروند دنبال ان 10 هزارتا عیب ؟یکی از عیوب اصلی ترامپ این است که مشورت پذیر نیست ؟احساسی وباری به هر جهت عمل می کند ؟من هم بادعوت ترامپ به تهران موافقم ؟چه عیبی دارد مسئولین ما یک شوت بزنند به سمت کاخ سفید ؟یا حداقل بگویند ما با ترامپ ملاقات می کنیم اما ؟ یا در مسکو یا در پکن یادر تهران ؟
    البته به نظر این حقیر بعنوان یک دانشجوی علوم سیاسی در اختیار داشتن سفارت امریکا دیگر بازده سیاسی برای ما ندارد /چقدر خوب است که مسئولین سفارت را تخلیه کنند ؟ اما به کسی هم تحویل ندهند ولی به سفارت سوئیس اطلاع دهند /حداقل یک مقدار از بار تسخیر سفارت کم می شود ؟

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.