ارتباط با ما در

محمد کیانوش راد در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد

راهکار عبور از بحران‌های داخلی

کیانوش راد گفت: می‌توانیم جامعه ایرانی را به جایگاه و عظمت خود برگردانیم مشروط به آنکه منفعت کشور اولویت اصلی و اولیه مسئولان و دست‌اندرکاران سیاسی کشور قرار گیرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ کیانوش راد گفت: درصورتی‌که حاکمیت چرخش‌های اصولی و منطبق بر منافع ملی ایران را در پیش نگیرد، می‌توان در انتظار بحران‌های فزاینده‌ای در جامعه بود. بحران‌هایی که باتدبیر و شجاعت قابل‌پیشگیری است و توانایی گسترش فضای همدلی در جامعه ایران را دارد.

مردم این روزها صبح خود را با اخبار یاس آوری که بر نگرانی‌ها می‌افزاید و نشان از بحرانی شدن شرایط کشور دارد، آغاز می‌کنند. بدون شک این شرایط صدمات جبران‌ناپذیری را بر اعتماد آنان نسبت به تصمیم گیران سیاسی- اقتصادی کشور وارد خواهد ساخت که جبران آن به‌سختی صورت می‌گیرد.

بنابراین مهم‌ترین اولویت حاکمیت با در نظر گرفتن نیازها، باید احیا این اعتماد ازدست‌رفته باشد. مردم خواسته‌هایی در رابطه با مسائلی مانند بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی، رفاه، رونق گرفتن تولید و اشتغال، پایان دادن به چالش حجاب اجباری، برگزاری انتخابات آزاد، ورود زنان به ورزشگاه، عادی‌سازی روابط ایران با جهان و … دارند که موانعی قدرتمند، دستیابی به آن‌ها را مشکل کرده است.

به نظر می‌رسد اولین گام برای اعتمادسازی، حذف این موانع با در نظر گرفتن خواست مردم از طریق به رأی گذاشتن آن است. برفرض انجام این کار، باید به‌قدری از اعتبار برخوردار باشد که تأثیرگذاران بر سیاست‌های کشور نتوانند به شکل دیگری و بر اساس سلیقه‌های شخصی عمل کنند و نگاه مردم به آن مسکنی برای یک‌زمان مشخص نباشد.

بدون شک درصورتی‌که دولتمردان بدون توجه به نظر و خواست مردم به راه گذشته خود ادامه دهند، کشور با چالش‌هایی روبرو خواهد شد که شاید جبران آن به‌سادگی عمل به نظر مردم نباشد.

محمد کیانوش راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره ضرورت گام‌های اعتمادساز حاکمیت برای عبور از بحران گفت: اعتماد میان مردم، دولت، حکومت و ایجاد همبستگی اجتماعی همیشه می‌تواند در برابر با بحران‌های گوناگون حالت مقاومتی به‌نظام سیاسی و مردم القا کند.

ضرورت پذیرش حق حاکمیت مردم بر سرنوشت

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله اساسی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم و کراراً توسط جامعه شناسان، سیاسیون و سایر اقشار مردمی گوشزد شده است، عمل کردن حاکمیت به اصلی‌ترین اصل اعتمادسازی یعنی پذیرش تمام‌قد اصل حاکمیت مردم در سرنوشت خویش است. باید این احساس در میان مردم به جد ایجاد شود که حاکمیت به دنبال هرآن چیزی است که اکثریت مردم خواستار آن هستند.

این فعال سیاسی دراین‌باره یادآور شد: متأسفانه در این مسئله بحران ناکارآمدی جدی را تاکنون شاهد بوده‌ایم و درصورتی‌که روز گذشته یا با ارفاق امروز به آن توجه نشود، بدون تردید فردا بسیار دیر خواهد بود. اینکه مردم احساس می‌کنند تصمیم‌گیرندگان نظام راهی را می‌روند که بعضاً بدون در نظر گرفتن خواسته‌ها و نگاه آن‌ها صورت می‌گیرد خودبه‌خود منجر به بحران خواهد شد.

حل بحران‌ها به دست تقدیر سپرده شده است

کیانوش راد تأکید کرد: متأسفانه در بحران‌های روزمره ازجمله افزایش سرسام‌آور قیمت دلار و طلا نیز حرکت برنامه‌ریزی‌شده و جدی از سوی دولت و مجموعه نظام را شاهد نیستیم و مردم به نحوی احساس می‌کنند که ظاهراً این امر به دست تقدیر سپرده‌شده و رها است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: ضرورت دارد که دولت با هماهنگی مجموعه ارکان نظام به این مسئله توجه بیشتری داشته باشد زیرا توقع تنها از دولت در نظام سیاسی ایران هیچ‌گاه درست و منطبق بر واقعیت نبوده و نخواهد بود و حتی در مواقعی مردم را به اخذ رأی به دولت‌هایی که می‌دانستیم با چه محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اند، تشویق کردیم از باب آسیب‌رسانی کمتر به منافع ملی ایران بوده است، اما همواره دانسته‌ایم که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند حلال تمامی مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد.

وی در این خصوص اظهار داشت: درهرحال دولت و حاکمیت می‌تواند با نشان دادن علائمی از قصدی که احتمالاً برای بازگشت همه امور به مردم دارد با انجام حرکت‌های نمادینی مانند آشتی ملی، رفع حصر، کاهش فشار بر فعالان سیاسی، اجتماعی و محیط زیستی و تسهیل و تساهل بیشتر در امر سبک زندگی مردم زمینه‌هایی را ایجاد می‌کند که اگر نمی‌تواند در اقتصاد آن‌چنان گشایشی را در شرایط پیچیده بین‌المللی برای مردم به وجود آورد، اما نسبت به امور اجتماعی کمتر دخالت می‌کند.

نظام سیاست دخالت کمتر در سبک زندگی مردم در پیش بگیرد

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: دولت و نظام باید سیاست دخالت کمتر در سبک زندگی مردم و روابط اجتماعی آن‌ها را در چارچوب‌هایی که قانون مشخص کرده و خواهد کرد در پیش بگیرد و حداقل فشارهای روحی و روانی که امروز بر مردم وارد می‌شود را کاهش دهد.

خواست مردم به رفراندوم گذاشته شود

کیانوش راد دراین‌باره که خواست مردم به رفراندوم گذارده شود، توضیح داد: رفراندوم یکی از راه‌هایی است که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، اما هنگامی باید چنین شود که در برخی از موارد اطلاعات روشنی نداشته باشیم و یا بخواهیم به تصمیمی لباس قانونی و مشروعیت بپوشانیم.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز بر اساس بسیاری از نظرسنجی‌های علمی می‌توان مشخص کرد که اکثریت مردم چگونه می‌اندیشند، بنابراین نیازی نیست که لزوماً برای هر مسئله‌ای دست به برگزاری رفراندوم زد. می‌توان با بررسی‌ها و نظرسنجی‌ها در سطح نخبگان فکری جامعه و نظرسنجی‌های عمومی‌تر به استنباط‌های نزدیک به واقعیت دست‌یافت.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: امروز چه کسی است که نداند اکثریت جامعه ایران از ماهواره استفاده می‌کند، اما همچنان عنوان محدودیت از آن وجود دارد. امروز چه کسی است که نداند استفاده بانوان از مشاهده رقابت‌های ورزشی در بسیاری از رشته‌ها در جامعه ایران یک امر عرفی شده است، اما همچنان عده‌ای بر طبل مخالفت با آن می‌کوبند. امروز چه کسی است که نداند در بسیاری از حوزه‌های سیاست خارجی مردم ایران اگرچه مقاوم هستند، اما نسبت به تغییر سیاست‌ها به‌صورت جدی نظر دارند و به دنبال بهبود روابط هستند، اما موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

این فعال سیاسی بیان کرد: ایران به لحاظ سیاست خارجی در شرایطی قرارگرفته که علاوه بر آمریکایی‌ها به‌صورت پنهان بسیاری از کشورهای اروپایی حتی دوستان و هم دینان و همسایگان منطقی خود را ازدست‌داده است، بنابراین به بازسازی مجدد در سیاست خارجی نیاز دارد و ادامه چنین روش‌هایی که تاکنون داشته‌ایم به معنای به بن‌بست رسیدن در بسیاری از حوزه‌ها است.

کیانوش راد در ادامه گفت: در هر شرایطی می‌توان به دوران زندگی کوپنی و ایجاد بسیاری از محدودیت‌های مالی برای مردم در آینده پرداخت و در ظاهر می‌توان قطعی‌های برق را در آینده و لغو سفرهای خارجی را شاهد بود، اما باید دانست که این سیاست‌ها در سال ۱۳۹۷ با سال ۱۳۶۰ به دلیل گسترش ارتباطات و توقعات مردم متفاوت است، بنابراین درصورتی‌که حاکمیت چرخش‌های اصولی و منطبق بر منافع ملی ایران را در پیش نگیرد، می‌توان در انتظار بحران‌های فزاینده‌ای در جامعه بود. بحران‌هایی که باتدبیر و شجاعت قابل‌پیشگیری است و توانایی گسترش فضای همدلی در جامعه ایران را دارد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ایران در شرایطی گرفته است که حتی کسانی که به‌نظام جمهوری اسلامی معتقد نیستند نسبت به دخالت‌های آمریکا در منطقه و خصوصاً در ایران معترض‌اند و صرف‌نظر از عده‌ای که تصور می‌کنند برای به زمین زدن جمهوری اسلامی می‌توان با آمریکایی‌ها دست دوستی، همکاری و کارگزاری آن‌ها را دنبال کرد، بسیاری از ایرانی‌های میهن‌دوست نسبت به مسائل کشور فارغ از اینکه چه کسی حکومت می‌کند، حساس هستند و این پیام را حاکمیت باید به جد موردتوجه قرار دهد.

تصمیمات یک‌سویه همبستگی اجتماعی را تهدید می‌کند

وی در ادامه افزود: ایران یک جامعه همبسته‌ای به‌حساب می‌آید که دلایل گوناگون تاریخی، اجتماعی و فرهنگی سبب آن است. خطری که امروز احساس می‌شود آن است که تصمیمات یک‌سویه در داخل، این همبستگی اجتماعی را دچار تزلزل کند. امیدوار هستیم که مسئولان به فکر ایران باشند و تمامیت ارضی و همبستگی اجتماعی آن را بر هر امر دیگری در شرایط کنونی مقدم و در اولویت بدانند.

کیانوش راد درباره هزینه‌ای که در صورت نادیده گرفته شدن مسئله مورداشاره پرداخته خواهد شد، تصریح کرد: هزینه‌های چنین رفتارهایی را درگذشته شاهد بودیم و قرار نیست که تجربیات گذشته هیچ‌گاه تکرار نشود. بی‌تدبیری امکان تحقق بسیاری از تجربیات گذشته را رقم می‌زند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: ایران درگذشته قراردادهایی مانند ترکمانچای، گلستان و… را شاهد بوده است که دلیلی جز خشک سری، بی‌توجهی و یا غروری که در میان پادشاهان قاجار وجود داشت، ندارد. گرچه در دوران جدید بر اساس معاهدات بین‌المللی انجام هر اقدامی ممکن نیست، اما شیوه‌های دیگری برای متلاشی کردن نظام‌های اجتماعی وجود دارد که به‌عنوان‌مثال می‌توان به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و یا عقب‌نشینی‌هایی که در کره شمالی شاهد بودیم را موردتوجه قرارداد.

می‌توانیم جامعه ایرانی را به جایگاه و عظمت خود برگردانیم

وی دراین‌باره ابراز کرد: موارد فوق به‌عنوان اخطار در موضعی کاملاً دلسوزانه مطرح می‌شود زیرا خدا با هیچ قوم و ملتی عهد ابدی نبسته که تصور شود جامعه ایرانی تافته جدا بافته‌ای است. درصورتی‌که به خواسته‌های مردم توجه نشود برای مقابله با فشارهایی مانند آمریکا در معرض تهدیدهای جدی قرار خواهیم گرفت. تجربه بسیاری از کشورهایی که از صفر شروع کردند پس از بحران‌های اساسی ازجمله ژاپن که با تخریب گسترده آمریکایی‌ها مواجه شد بسیار جالب است. این کشور باتدبیری که سیاستمدارانشان به کار بستند، امروز به‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ در مقابل آمریکا شناخته می‌شود.

کیانوش راد در ادامه توضیح داد: می‌توانیم جامعه ایرانی را به جایگاه و عظمت خود برگردانیم مشروط به آنکه منفعت کشور اولویت اصلی و اولیه مسئولان و دست‌اندرکاران سیاسی کشور قرار گیرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.