ارتباط با ما در

فاضل میبدی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

وجود پیش فرض حجاب اجباری با کار فرهنگی همخوانی ندارد

اگر عوامل دیگری مانند فقر و بیکاری و مشکلات کلان اقتصادی و تورم باعث بی‌عفتی در جامعه می‌شود چرا با آن ها مبارزه نمی‌شود.آن‌ها که خطرناک‌تر و بدتر هستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی گفت: ما سال‌هاست اعلام می‌کنیم که مبارزه با بد حجابی یا بی‌حجابی باید از دستور کار قوه اجراییه و نیرو‌های قضایی و انتظامی خارج شود. این نوع مسائل از مقوله‌های کیفری نیست که بخواهند با آن اینگونه برخورد کنند.

چهارشنبه هفته گذشته در دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان‌بسیجی‌حوزه‌های‌علمیه؛ دادستان کل کشور گفت: به خدا قسم در موضوعات فرهنگی و حجاب برخورد قضایی جواب نخواهد داد، راه‌های مسالمت‌آمیز و آرام را باید در پیش گرفت لذا بر این اساس از هر طرحی که در زمینه مقابله با بدحجابی موثر باشد حمایت می‌کنیم.

محمدجعفر منتظری افزود: اگر نیروی انتظامی بخواهد همه بدحجاب‌ها را بگیرد علیه نظام و اسلام جوسازی‌های گسترده ایجاد می شود. مقصر بدحجابی آموزش و پرورش، روحانیت، آموزش عالی، دانشگاه‌ها و همه ما هستیم. باید بدانیم برخورد خشن با بدحجابی قطعا جواب نمی‌ دهد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سال‌ها است بسیاری که عمدتا نقشی در حوزه تصمیم گیری و تصمیم سازی ندارند در کشور تاکید می‌کنند که نباید با مقوله حجاب برخورد پلیسی و قضایی کرد. در حالی که در قانون مجازات اسلامی چیزی خلاف این موضوع آمده است. درتبصره ماده ۶۳۸ که سال ۱۳۶۲ در قالب لایحه‌ای توسط قوه قضاییه به مجلس فرستاده شد و قوه مقننه نیز برای «تضمین اجرای قانون» این  تبصره را تصویب کرد تاکید بر این موضوع  دارد که: «برای بانوانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار ریال تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی شامل حالشان می‌شود».

بر این اساس ضروری است حال که دادستان کل کشور هم قائل به برخورد فرهنگی با مقوله حجاب است پا پیش گذاشته و با اصلاح قانون فوق راه را برای برخورد فرهنگی باز کند چرا که مادامی که حجاب با پیش فرض اجبار مواجه است یقینا کار فرهنگی معنایی ندارد.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در گفتگو با جامعه ایرانی، درباره تناقض بین حجاب اجباری و کار فرهنگی برای برخورد با بی حجابی گفت: قطعا وجود پیش فرض حجاب اجباری با کار فرهنگی همخوانی ندارد. بنده معتقدم آقای منتظری سخن به جا و شایسته‌ای گفته و واقعا هم اگر مقوله بدحجابی یک مقوله ناهنجار باشد از آن ناهنجارهایی نیست که برخورد قهریه نیروی انتظامی داشته باشد و با آن مبارزه کرد این مقوله یک مقوله فرهنگی است.

از طریق تشکیل تشکل‌های مردم نهاد با مسئله حجاب برخورد فرهنگی شود

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: خود خانم‌هایی که اعتقاد به حجاب دارند باید وارد این حوزه شوند و از طریق تشکیل تشکل‌های مردم نهاد کارهای فرهنگی انجام دهند. خود خانم‌ها باید در خیابان‌ها با یکدیگر صحبت کنند و افراد را میل شخصی و نه با اجبار به حجاب دعوت کنند. بر این اساس ضروری است روشی که اکنون در دستور کار است به طور کلی تغییر کند و برخوردهای فیزیکی، پلیسی و قضایی را متوقف کنیم چرا که این برخوردها تا به حال هم جواب نداده است.

صحبت آقای منتظری این است که برخورد با حجاب اجباری نیست

وی درباره سخنان آقای منتظری داستان کل کشور، گفت: صحبت آقای منتظری این است که برخورد با حجاب اجباری نیست اگر اجباری بود بایستی با قوه اجرایی برخورد شود و یا از طریق نیروهای انتظامی یا گشت‌های ارشاد و یا نیروهای دیگر. از حرف‌های دادستان اینطور برداشت می‌شود کرد که مساله حجاب اجباری نیست، بلکه فرهنگی است.

محمدتقی فاضل میبدی افزود: مساله حجاب منکری نیست که در جامعه بخواهیم با آن مبارزه کنیم. متاسفانه در جامعه آنقدر منکرهای بزرگ داریم که از آن‌ها غافل هستیم. بعد یک سری چیزهای کوچک را به عنوان منکر تلقی می‌کنیم و می‌خواهیم با آن مبارزه کنیم.

مقوله بد حجابی از منکرهایی نیست که بخواهیم با آن به مبارزه بر خیزیم

وی ادامه داد: مقوله بد حجابی از منکر هایی نیست که بخواهیم با آن به مبارزه بر خیزیم. باید با حیف و میل بیت المال و ضایع کردن آن، گسترش رانت و فساد، سقوط پول ملی و… مبارزه کرد. اسلام هم در این مسائل خیلی حساس‌تر است. در حکومت حضرت علی (ع) بیشترین خطاب‌ها با کارگزاران سر مسائل مالی بوده تا سیاسی. چرا دزدی شد چرا بردند چرا خوردند هیچ کجا حضرت امیر با این نوع منکرهای که ما مطرح می‌کنیم در جامعه نه نامه‌ای و نه خطابی و نه برخوردی داشتند.

اسلام دعوت کرده است که بانوان حجاب داشته باشند

وی درباره لزوم اختیاری بودن حجاب گفت: ما آن مواردی که منکر باید تلقی شود تلقی نمی‌کنیم و در مواردی که منکر باید تلقی کنیم منکر تلقی نمی‌کنیم. بر همین اساس هم مبارزات ما بیشتر جهت‌های انحرافی به خود گرفته است. بالاخره اسلام دعوت کرده است که بانوان حجاب داشته باشند و این مورد تایید فقها هم هست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در آیات و روایات جایی ذکر نشده که ما با قوه قهریه با بدحجابی برخورد کنیم؛ گفت: با قوه قهریه وارد شدن در یک مساله وقتی قابل قبول هست که ما از هنجارهایی که مقبول جامعه باشد دفاع کنیم. مثلا کسی بخواهد در خیابان مشروب فروشی باز بکند جامعه حتما قبول نمی‌کند اما مقوله بد حجابی از این قبیل مسائل نیست. بالاخره مشروب و گوشت خوک حرام است و پلید شمرده شده و پلیدی هم در جامعه اسلامی نباید باشد. اما اینکه مقوله بد حجابی پلید شمرده شود در جایی از احکام اسلامی نیامده است و در قرآن هم نیامده جای تردید و سوال دارد.

فاضل میبدی در پایان گفت: اگر عوامل دیگری مانند فقر و بیکاری و مشکلات کلان اقتصادی و تورم باعث بی‌عفتی در جامعه می‌شود چرا با آن ها مبارزه نمی‌شود.آن‌ها که خطرناک‌تر و بدتر هستند.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی

    سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ در ۰۸:۳۱

    جا دارد از آقای میبدی به خاطر گفتار عالانه ایشان سپاسگزاری نمود انتظار است در زمینه های بیشتری شاهد حضور این عقلانیت باشیم مردم سده نخست اسلام نسبت به برهنگی بیشتر از سر و گردن هم پذیرش داشتند حالا چه شده است که ما تند روی ها و ندانم کاری های خود را به نام دین به مردم تحمیل می کنیم

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.