ارتباط با ما در

شهلا کاظمی‎پور جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تریبون دادن به احسان علیخانی اشتباه بود/ برخوردهای دوگانه صداوسیما به اعتماد مردم لطمه وارد می‌کند

شهلاکاظمی پور: درکشورما صدا وسیما و روزنامه‌های وابسته به حکومت اعتمادعمومی کمتری دارند. مردم فکرمی کنند برنامه های صدا و سیما هدایت شده ،تصنعی ویا بعضا دیکته شده هستند.

منتشر شده

جامعه ایرانی کاظمی پور جامعه شناس معتقد است که تریبون دادن به کسانی که هنوز پرونده‌های در حال پیگیری دارند اقدام بسیار اشتباهی است که تنها از صداوسیما سر می‌زند و اینکه چرا به همه تریبون برای دفاع داده نمی‌شود و تبعیض در انتخاب وجود دارد مغرضانه به نظر می‌رسد و جزئی از بازی‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود که دیگر نمی‌توان با این رویه نام ملی روی آن گذاشت.

چندی پیش روزنامه شرق گزارشی از دادگاه موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج را منتشر کرد که اسامی مستعار زیادی در آن به چشم می‌خورد. از آن نام‌ها دوتن بیشتر از بقیه حساسیت و واکنش مردم را برانگیختند. آن دو نفر از مجریان و برنامه‌سازان به نام صداوسیما بودند. صداوسیما هم دیروز تریبونی در اختیار احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل که بر اساس مستندات دادگاه در حال برگزاری ثامن الحجج ۳ میلیارد تومان پول از این موسسه دریافت کرده قرار داد تا به اصطلاح از خود دفاع کند.

این اقدام صداوسیما در حالی صورت پذیرفت که در گذشته برای سرشناسانی که حقی از آن‌ها ضایع شده همانند آقایان ناطق‌نوری و مرحوم آیت‌الله هاشمی و… اختصاص داده نشد.

دکتر شهلا کاظمی‎پور جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از این برخورد دوگانه صداوسیما تاکید کرد: این برخوردهای دوگانه و جانبدارانه صداوسیما باعث می‌شود به اعتماد مردم لطمه جدی وارد شود. صداوسیما در کشور ما سو گیری و جهت‌گیری‌های خاص دارد به همین دلیل است که تاکید می‌شود وسایل ارتباط جمعی در کشورها علی‌الخصوص صداوسیما باید مستقل باشند.

برای مردم برنامه‌های صداوسیما هدایت شده، تصنعی و یا بعضا دیکته شده هستند

این استاد دانشگاه ادامه داد: در رشته جامعه‌شناسی ما به دانشجویان خود این نکته را بارها گوش زد می‌کنیم که از کلمات خوشبختانه و متاسفانه استفاده نکنید و ما به عنوان جامعه‌شناس باید مسائل اجتماعی را رصد کنیم و منعکس کننده برخوردها باشیم. ما زمانی می‌توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم که هیچگونه سوگیری نداشته باشیم و فقط اصل واقعه را منعکس کنیم.

وی تاکید کرد: به طور کلی مردم ما؛ نه فقط مردم بلکه به طورکلی در بقیه کشورها مردم به دولت‌ها و حکومت‌ها بی‌اعتماد هستند. ولی وسایل ارتباط جمعی مستقل هستند برای همین مردم به وسایل ارتباط جمعی مانند روزنامه‌ها و شبکه‌ها اعتماد بیشتری دارند. در جامعه ما هر جایی که به ارگانی یا نهادی وابسته باشد این بی‌اعتمادی نسبت به آن افزایش پیدا می‌کند که این قضیه شامل حال صدا‌وسیما هم می‌شود.

این جامعه شناس در ارتباط با موضوع بی اعتمادی مردم به سردمداران حکومت منحصر به کشور ما نیست،گفت: در کشور ما به صداوسیما و روزنامه‌های وابسته به حکومت اعتمادعمومی کمتری وجود دارند. مردم فکر می‌کنند برنامه‌های صداوسیما هدایت شده، تصنعی و یا بعضا دیکته شده هستند.

اکثر برنامه‌هایی که از صداوسیما پخش می‌شود جانبدارانه است

این استاد دانشگاه ادامه داد: این بی‌اعتمادی نه فقط نسبت به قضیه افشای گرفتن پول از یک موسسه بلکه شامل اکثر برنامه‌هایی است که از صداوسیما جانبدارانه پخش می‌شود، است. صداوسیما گاهی اظهرمن الشمس بدیهیاتی را انکار می‌کنند. کسانی که برنامه‌ها را در صداوسیما تهیه می‌کنند به مسائل اجتماعی اشراف ندارند و سطحی‌نگر هستند که این از نقاط ضعف یک رسانه به اصطلاح ملی است.

کاظمی پور با انتقاد از رویکرد صداوسیما گفت: وقتی رسانه ملی نداشته باشیم که اعتماد همگانی را جلب کند مردم به سمت رسانه‌های بیگانه سوق پیدا می‌کنند.

وی افزود: اساسا سال‌هاست به ما کارشناسان امر گفته می‌شود که علل گرایش مردم به رسانه‌های خارجی را پیگیری کنید که پاسخش هم مشخص است. وقتی مردم تشنه خبر درست هستند و وقتی از رسانه داخل کشور ارضا نمی‌شوند رو به سمت شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌های و بیگانه می‌آورند که آن هم به دلیل عدم تشخیص سره از ناسره و رنگ دادن مثبت به خبرهای منفی که رسانه‌های بیگانه آن را مغرضانه انجام می‌دهند، می‌پذیرند.

کاظمی پور در ادامه از جهت‌گیری‌های نا به جای شبکه‌های اجتماعی هم انتقاد کرد وگفت: در شبکه‌های اجتماعی همه طیف‌های مردم وجود دارند. اینکه واکنش مردم به گرفتن پول‌های نجومی به چه اندازه و به چه مقدار است پای آسیب‌های دیگری را به میان می‌آورد که ناشی از فساد در جامعه است.

اینکه به همه تریبون برای دفاع داده نمی‌شود مغرضانه است

وی درپایان در ارتباط با اختصاص تریبون به مجری سرشناس گفت: تریبون دادن به کسانی که هنوز پرونده‌های در حال پیگیری دارند اقدام بسیار اشتباهی است که تنها از صداوسیما سر می‌زند و اینکه چرا به همه تریبون برای دفاع داده نمی‌شود و تبعیض در انتخاب وجود دارد مغرضانه به نظر می‌رسد و جزئی از بازی‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود که دیگر نمی‌توان با این رویه نام ملی روی آن گذاشت. اینکه به مردم امروز یک چیز را تلقین و فردا آن را نقض کنید مشکلی است که اگر رفع نشود اوضاع جامعه خراب‌تر خواهد شد. ساختار حاکمیت هم از این نوع برخوردهای دوگانه صداوسیما متضرر می‌شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.