ارتباط با ما در

لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا مجلس به دنبال تشکیل وزارت «مدیریت بحران» است؟

با تشکیل این وزارتخانه دولت کوچکتر می‌شود وقتی وزارتخانه تشکیل شود یک ساختار درست شکل می‌گیرد و همه دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران به یک وزارتخانه تبدیل می‌شوند و هم هزینه‌های کشور پایین می‌آید و هم ساختمان‌های متعددی این دستگاه‌ها در یک ساختمان‌ تجمیع می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بحران در کشور ما هیچ گونه متولی ندارد. کشور به دلیل نداشتن مدیریت واحد در حوزه بحران از استانداردهای جهانی فاصله بسیار زیادی دارد.

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه امروز، طرح ادغام سازمان اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر و تشکیل وزارت مدیریت بحران را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. با توجه به اینکه باید از حجیم شدن دولت جلوگیری شود و به سمت کوچک‌سازی دولت گام برداریم ضرورت تشکیل این وزارتخانه چیست؟

ضرورت کاهش خطر پذیری در حوادث و سوانح و بلایا و ارتقا تاب آوری در کشور به شدت حس می شود.ولی هنوز زیر ساخت های لازم برای مقابله با حوادث شکل نگرفته است.در بحران هایی همانند زلزله کرمانشاه و کرمان و همین طور حوادث برخورد هواپیما با قله دنا و… شاهد مدیریت ضعیف و جزیره ای بودیم. حوادثی که اگر با مدیریت واحد به آن ها پرداخته می‌شد، تلفات جانی و مالی کمتری داشت.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از سو مدیریت در این حوادث سخن به میان آورد و گفت: بارها زلزله و حوادث ناگوار را مشاهده کردیم. به دلیل نداشتن مدیریت جامع دستگاه‌های اجرایی در کشور هیچگونه مسئولیت خاصی در این زمینه بر عهده نمی‌گیرند و فقط رفع تکلیف می‌کنند.

در حادثه زلزله کرمانشاه شاهد حیف و میل شدن اموال بودیم

وی گفت: در حادثه زلزله کرمانشاه حضور داشتم و از نزدیک شاهد حیف و میل شدن اموال و بودجه اختصاصی در روز اول بودم. در زلزله بم هم این اتفاق افتاد. کشور در حوزه مدیریت بحران به دلیل نداشتن مدیریت واحد به بیراهه می رود.

وی با توجه به محدود بودن بودجه از ضرورت تشکیل این وزارتخانه گفت و تاکید کرد: این رویه که دستگاه‌های اجرایی در پیش گرفته‌اند باعث می‌شود بودجه تخصیص پیدا شده حیف و میل شود. هلال احمر هیچ خروجی برای کشور ندارد. مدیریت بحرانمان هم همین طور و فقط یک ساختار کلاسیک دارند به نظر من اگر وزارتخانه شکل بگیرد .می‌تواند پاسخ‌گوی اعتبارات دریافتی باشد.

مدیریت هلال احمر و مدیریت بحران کشور به چه کسی پاسخگو است؟

وی در ادامه افزود: مدیریت هلال احمر و مدیریت بحران کشور به چه کسی پاسخگو است؟ آیا پاسخگوی دولت هستند؟ به راحتی بودجه حیف و میل می‌شود و هیچ کدام از دستگاه‌ها پاسخگو نیستند و در جواب فقط از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

نماینده مردم رزن ادامه داد:چه کسی بر این دو سازمان نظارت می‌کند؟این دو سازمان هیچ گونه خروجی و فایده ای برای مملکت ندارند .ببینید از حادثه دنا چقدر می‌گذرد هنوز هم اجساد پیدا نشده است چه کسی باید پاسخگوی بحران باشد. هلال می‌گوید ما مسئول نیستیم فوریت‌ها باید پاسخگو باشد و فوریت ها به سازمان مدیریت بحران .این پاسکاری ها باعث می شود که هزینه ها از بین روند .

مشورت با متخصصین راهکار تحول در حوزه مدیریت بحران

وی اقدام اساسی و تحول در حوزه مدیریت بحران را استفاده و مشورت گرفتن از متخصصین و کارشناس‌های زبده دانشگاهی دانست وتاکید کرد: که با کمک اساتید و دانشگاهیان و همین طور کارشناسان بین المللی می‌توان تمامی مشکلات را پشت سر گذاشت.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص قوی‌تر کردن سازمان مدیریت بحران گفت:به هیچ عنوان مدیریت بحران نمی‌تواند وسیع‌تر شود. به عنوان مثال در فوریت‌های پزشکی ناظر داریم و نظارت به خوبی انجام می‌شود اما آیا در امداد جاده‌ای هلال نظارت وجود دارد؟ تا زمانی که نتوانیم این دستگاه‌ها را ساماندهی کنیم، وضعیت کشور در این حوزه از این چیزی که هست بدتر می‌شود.د فتر مدیریتی بحران در استان همدان که جمعیت دو میلیون نفری دارد فقط پنج کارشناس این حوزه را دارد. ناگفته نماند فوریت‌های پزشکی از همه دستگاه‌های متولی امر بحران بهتر عمل می‌کند و علمی وارد قضیه می‌شود. هلال احمر و مدیریت بحران عملا هیچ خاصیتی ندارند.

تشکیل وزارتخانه مدیریت بحران امر ضروری است

وی  تشکیل وزارتخانه مدیریت بحران را یک امر ضروری دانست و گفت: در صورت تشکیل این وزارتخانه دولت می‌تواند بهتر اوضاع را ساماندهی کند. در حال حاضر هلال احمر هیچ ساماندهی مناسبی ندارد. امروز یک عده داوطلب می‌آورد و فردا باز به بهانه مختلف داوطلب‌های دیگر. وقتی وزارتخانه جدید تشکیل شود تمامی بودجه‌های دریافتی هدفمند خواهند شد و هیچگونه حیف و میلی شکل نمی‌گیرد.

حسن لطفی اضافه کرد: با تشکیل این وزارتخانه دولت کوچکتر می‌شود وقتی وزارتخانه تشکیل شود یک ساختار درست شکل می‌گیرد و همه دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران به یک وزارتخانه تبدیل می‌شوند و هم هزینه‌های کشور پایین می‌آید و هم ساختمان‌های متعددی این دستگاه‌ها در یک ساختمان‌ تجمیع می‌شود. با این شرایط می‌توانیم حتی در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی داشته باشیم.

نماینده مردم رزن در پایان در رابطه با رای گیری فردا کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد ضرورت تشکیل وزارتخانه مدیریت بحران گفت: به یاری خداوند طرح تشکیل وزارتخانه مدیریت بحران صد در صد نظرات موافق را جلب خواهد کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.