ارتباط با ما در

چرا آیت‌الله جنتی امروز عصبانی بود

ثبت لحظه تاریخی از جلسه رأی‌گیری بازگشت «سپنتا نیکنام» به شورای شهر

امروز تمام تلاش آیت الله جنتی برای لغو حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد بی‌نتیجه ماند و تصاویر منتشر شده نشان از عصبانیت وی دارند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سپنتا نیکنام با دو سوم آراء مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای شهر یزد بازگشت و تصاویری که از جلسه رأی‌گیری منتشر شده حکایت از آن دارد که تمامی این مدت آیت‌الله جنتی مانع اصلی بازگشت نیکنام به شورا بوده است.

به گزارش جامعه ایرانی، عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد حدود یک سالی می‌شد که به تأخیر افتاده بود؛ هر بار یکی از نهادها رضایت خود دراین‌باره را مطرح می‌کرد اما کار به‌جایی نمی‌رسید و حال مشخص شده که دبیر شورای نگهبان همان کسی بوده که در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کرد.

تصاویر جلسه رأی‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازگشت نیکنام منتشر شده و به‌وضوح نشان می‌دهد که آیت‌الله احمد جنتی علاوه بر اینکه از رأی دادن به بازگشت نیکنام به شورا امتناع کرده، در پی حمایت سایر افراد حاضر، از این مسئله به خشم آمده است.

۲۶ فروردین سال جاری بود که آیت‌الله جنتی در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس نظر فقهای شورای نگهبان درباره تبصره یک ماده ۲۶ قانون انتخابات شوراها درباره عضویت سپنتا نیکنام را اعلام کرده و تأکید کرد که این اقدام خلاق موازین شرع شناخته می‌شود.

از سوی دیگر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز درباره تعیین تکلیف وضعیت عضویت «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد گفت که  نظر فقهای شورای نگهبان طبق اصل ۴ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده ۲۰۱ آئین‌نامه داخلی مجلس، لازم‌الاجراست.

دیوان عدالت اداری در پی شکایت نامزد شکست خورده انتخابات شورای شهر یزد به استناد نامه شورای نگهبان حکم به تعلیق عضویت سپنتا نیکنام داد. این در حالی است که در متن تبصره ۲ ماده ۲۰۱ آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است: شورای نگهبان نمی‌تواند پس از گذشت مهلت‌های مقرر و رفع ایراد در نوبت اول، مجدداً مغایرت موارد دیگری را که مربوط به اصلاحیه نیست، بعد از گذشت مدت قانونی به مجلس اعلام نماید، مگر در رابطه با انطباق با موازین شرعی.

برخی از نمایندگان اعضای فراکسیون امید مجلس و علی لاریجانی نیز نسبت به لغو عضویت «سپنتا نیکنام» در شورای شهر یزد انتقاداتی وارد و اعلام کردند که شورای نگهبان پس از اعلام نظر درباره مصوبه مجلس و ابلاغ قانون به دولت، نمی‌تواند مجدداً درباره موضوعی خاص و در بخشی از قانون اعلام نظر کند. اما طبق آئین‌نامه داخلی مجلس،  شورای نگهبان بعد از مدت قانونی برای بررسی مصوبات می‌تواند نظر خود را اعلام کند به شرط آنکه با موازین شرع منطبق نباشد.

این در حالی است که چندی پیش محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد بود که علیرغم اتفاق‌نظر در مورد حل مسئله اقلیت‌ها، یکی از فقهای شورای نگهبان به‌صورت جدی با این موضوع مخالفت کرده است.

با توجه به اظهارات محمد صدر و تصاویری که امروز از جلسه رأی‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده، می‌توان رمزگشایی کرد که آن فقیه شورای نگهبان کسی نبوده جز آیت‌الله احمد جنتی.

تصاویر نشان می‌دهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری، محمدرضا عارف، محسن رضایی، غلامعلی حداد عادل، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، علی لاریجانی، سیدمصطفی میرسلیم، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، علی شمخانی، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، مرتضی نبوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی موحدی کرمانی، احمد توکلی، سردار احمد وحیدی، حسین مظفر، مرتضی صفارهرندی و مرتضی نبوی از رای‌دهنگان به عضویت نیکنام در شورای شهر یزد بودند.

امروز تمام تلاش آیت الله جنتی برای لغو حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد بی‌نتیجه ماند و تصاویر منتشر شده نشان از عصبانیت وی دارند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.