ارتباط با ما در

آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران در گفت وگو با جامعه ایرانی:

اصل شرکت در انتخابات نباید برای اصلاح‌طلبان هدف باشد/ شاخص اعتماد به شدت آسیب دیده است

منصوری توضیح داد: زمانی حلقه نظارت استصوابی آن‌قدر تنگ می‌شود که اغلب نیروهای کارآمد و مؤثر حذف خواهند شد و در عمل مسببات ناامیدی به وجود می‌آید، همین مسئله به پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان تبدیل می‌شود. اصل انتخابات اگر آزاد و رقابتی باشد برای ما مهم است، این اصل نباید کمرنگ شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران گفت: نباید اصل شرکت در انتخابات برای اصلاح‌طلبان هدف باشد. شرکت در انتخابات برای اصلاح‌طلبان یک اصل است اصلی که کمک می‌کند تا اصلاح‌طلبان بتوانند در تحقق اهداف گفتمانی خود در امروز و آینده کشور اثر بخشند.

اصلاح‌طلبان در دو انتخابات ریاست جمهوری و مجلس برای ایجاد مانع از رد صلاحیت کاندیدای مشخص این طیف سیاسی نامزدهایی را موردحمایت قراردادند که تمام و کمال یک  اصلاح‌طلب به‌حساب نمی‌آمدند.

حسن روحانی که پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خود را به معنای واقعی مدیون این طیف سیاسی است هرگز یک چهره اصلاح‌طلب نبود و حامیان او  از پیشینه سیاسی‌اش غافل نبودند. این مسئله در مورد  برخی از اعضای فراکسیون امید در خانه ملت هم صدق می‌کند، اما به دلیل  از دست ندادن میدان بازی حاضر شدند از این افراد  حمایت به عمل‌آورند.

امروز که فراکسیون امید و دولت حسن روحانی در قامت تصورات مردم ظاهر نشدند، مردم اصلاح‌طلبان را مقصر این وضعیت می‌دانند زیرا بسیاری از آنان تنها به دلیل «تکرار می‌کنم» سید محمد خاتمی   رأی خود را بهنام‌هایی که مورد تأکید قرار گرفت، داخل صندوق انداختند.

با توجه به بحث فوق محمدرضا خاتمی، فعال سیاسی در گفت‌وگویی در همین رابطه پیشنهاد داده است که «برای انتخابات آینده با چهره‌های اصیل وارد میدان شویم و اگر حذف شدند هم که هیچ این وظیفه از ما ساقط می‌شود.» اما محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دراین‌باره  نظر دیگری دارد و براین اعتقاد است که با رویکردی که در مجلس دهم منجر به تشکیل فراکسیون امید در مجلس و شورای شهر تهران شد، پیش رفت.

حضور در انتخابات وقتی منشأ اثر در جمهوریت نظام باشد اصالت دارد  

آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی گفت: حضور در انتخابات وقتی اصالت دارد که منشأ اثرگذاری در جمهوریت نظام باشد، شرکت در انتخابات هدف نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: دلیل ورود به انتخابات اصلاح‌طلبان در سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ نگرانی‌هایی بود که از حیث منافع ملی و عزت کشور، مصالح مردم و اهدافی که در نظام جمهوری اسلامی ایران تجلی پیداکرده بود، داشتند و این نگرانی‌ها موجب شد تا در واقع با بهبود و اصلاح عملکرد نهادهای انتخابی بتوانند منافع کشورها تقویت کنند و آن را از بحران و آسیب‌ها دور سازند و به‌نوعی قدرت نهادهای انتخابی و رأی مردم که ولی‌نعمتان نظام هستند را در اصلاح روندها و رویکردها به نمایش گذارند، بنابراین اصلاح‌طلبان با تمام قوا در انتخابات شرکت کردند و از مردم هم دعوت کردند در انتخابات شرکت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه اظهار داشت: در هر انتخاباتی مبنا ورود و رویکرد اصلاح‌طلبان توجه به مطالبات و خواست مردم و رضایتمندی آنان بود. درواقع به پایگاه و سرمایه اصلی خود یعنی اعتماد مردم نگاه داشتند که اگر چنین نبود مشارکت اخیر تحقق پیدا نمی‌کرد و نتیجه‌ای که به دست آمد، حاصل نمی‌شد.

باید بیشترین نگاه اصلاح‌طلبان به پشتوانه مردمی باشد

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران در ادامه تصریح کرد: پس از اعتراضات هفتم دی و اتفاقاتی که در کشور در حال وقوع است اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات جدید باید ضمن درک واقعیت‌های موجود امروز ایران و اقتضائات و نقشی که نهادهای انتخابی قدرت دارند باید بیشترین نگاهشان به سرمایه اجتماعی و پشتوانه مردمی باشد. اساس محل دعوای اصلاح‌طلبان با جریان رقیب هم در اثربخشی خواست، مطالبات، رضایت و تقویت رکن جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران است که در صندوق رأی و اصلاحات جامعه‌محور تجلی پیدا می‌کند.

منصوری در این خصوص یادآور شد: با توجه به زمانی که تا انتخابات مجلس یازدهم باقی‌مانده و وجود مقاومت‌هایی که همچنان در مقابل نهادهای انتخابی از جانب دولت پنهان وجود دارد، همچنین مسائل و مشکلاتی که امروز کشور را به مرحله‌ای رسانده که به نظر می‌رسد در هیچ‌یک از مقاطع چهل‌ساله حتی در دوران جنگ هم با آن‌ها تا این اندازه مواجه نبودیم با یک نگاه واقع‌بینانه مشاهده می‌شود که شاخص اعتماد به‌شدت آسیب‌دیده است.

ضعف نهادهای انتخابی نتیجه تن دادن به لیست‌های حداقلی است

وی در ادامه گفت: با توجه به مسئله اعتماد، میزان اثرگذاری حضور اصلاح‌طلبان در نهادهای انتخابی سؤالی است که باید اصلاح‌طلبان پاسخ دهند زیرا در مجلس دهم ازآنجاکه مبنای حضور و مشارکتشان برای اثربخشی در انتخابات بود به لیست‌های حداقلی تن دادند که این نوع مواجه خود تأثیر مستقیم در ضعف و کارآمدی حداکثری نهادهای انتخابی به‌جای گذاشته است.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران دراین‌باره افزود: درواقع مخاطبان اصلی اصلاح‌طلبان مردم هستند، بنابراین حاصل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم که منتهی به تشکیل فراکسیون امید شد تا چه حد توانست کارآمدی و اثرگذاری حداکثری را داشته باشد یا حضور آنان تا چه میزان توانست در اصلاح روندهای موجودتاثیر گذار باشد؟ اصلاح‌طلبان قبل از ورود به انتخابات بعدی باید به این سؤال‌ها پاسخ دهند.

نباید اصل شرکت در انتخابات برای اصلاح طلبان هدف باشد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: اگر اصلاح‌طلبان به این سؤالات پاسخ روشن و صریحی ندهند در انتخابات آتی با توجه به مجموعه تحولاتی که در ایران امروز در حال رخ دادن است، دچار مشکل خواهند شد. درمجموع نباید اصل شرکت در انتخابات هدف باشد شرکت در انتخابات برای اصلاح‌طلبان یک اصل است اصلی که کمک می‌کند تا بتوانند در تحقق اهداف گفتمانی خود در امروز و آینده کشور اثربخش باشند. علاوه بر این حضور در انتخابات یک اصل مهم و تعیین‌کننده برای تقویت رکن جمهوریت نظام و مردم‌سالاری و تقویت الزامات حکمرانی خوب در کشور است، اما نباید این اصل به هدف تبدیل شود. وقتی به هدف تبدیل شد، اولین معنای آن این است که اصلاح‌طلبان برای حضور در قدرت به هر ذلتی تن می‌دهند و برای آنان تنها کسب این کرسی‌ها مهم است درحالی‌که قدرت وقتی اهمیت دارد که منشأ اثرگذاری در تحولات کشور باشد.

اصل انتخابات آزاد و رقابتی نباید کمرنگ شود

منصوری دراین‌باره توضیح داد: زمانی حلقه نظارت استصوابی آن‌قدر تنگ می‌شود که اغلب نیروهای کارآمد و مؤثر حذف خواهند شد و در عمل مسببات ناامیدی به وجود می‌آید، همین مسئله به پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان تبدیل می‌شود. اصل انتخابات اگر آزاد و رقابتی باشد برای ما مهم است، این اصل نباید کمرنگ شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه از امروز مطرح شد مانند انتخابات ۹۴ درصحنه حاضر می‌شویم یک خطای راهبردی است. چراکه از یک‌سو چراغ سبز دادن به نهادهای نظارتی است که حتی مجازید نمایندگان منتخب مؤثر مجلس دهم را هم رد صلاحیت کنید و از سوی دیگر با ادامه این رویه اصلاح‌طلبان سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست خواهند داد و سرانجام این رویکرد به استحاله اصلاحات خواهد انجامید.

حضور در انتخابات به هر قیمتی تهدید پیش روی اصلاح‌طلبان است

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: حضور در انتخابات به هر قیمتی تهدید دیگری نیز پیش روی اصلاح‌طلبان قرار داده و آن‌هم حضور فرصت‌طلبانی است که کنار ایستاده‌اند و با یدک کشیدن عنوان اصلاح‌طلبی در سایه عملکرد شورای نگهبان، بیشترین ضربه را به اعتبار این جریان ریشه‌دار تاریخی می‌زنند. این افراد بیشترین نقش را در به حاشیه بردن گفتمان اصلاح‌طلبی دارند. این‌ها مباحثی است که اصلاح‌طلبان قبل از اینکه از شرکت در انتخابات حرفی بزنند، باید تکلیف خود را با آن روشن کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.