ارتباط با ما در

گزارش نیوزویک از سفر نماینده روسیه به ایران؛

اتحاد ایرانی- روسی مانعی در برابر تلاش منطقه‌ای واشنگتن برای حذف تهران

این تازه‌ترین دیدار مقامات عالی‌رتبه ایران و روسیه در امور سوریه و نخستین نشست پس از آن بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه به یک اجماع کاری درمورد ماموریت‌های متقابل خود در سوریه دست یافتند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مشاور ارشد ولادیمیر پوتین در امور سوریه روز چهارشنبه با مقامات ارشد ایران دیدار کرد تا نتایج گفت‌وگوها میان سران روسیه و آمریکا در مورد سوریه، جایی که توافق اخیر منجر به تخلیه دو روستای حامی دولت در پشت خطوط دشمن شد را به تهران منتقل کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به تهران سفر کرد تا اهم مسائل مطرح شده در نشست روز دوشنبه روسیه-آمریکا در هلسینکی را به سمع امیر سعید ایروانی، معاون امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران برساند و حمایت مداوم مسکو از ارتش سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور را منتقل کند.

روسیه و ایران توانستند به بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه کمک کنند تا بر مخالفان غلبه کند، در حالیکه آمریکا تلاش برای سرنگونی رهبر سوریه را تقریبا رها کرده و بر خارج کردن نیروهای تروریستی متمرکز شده است.

ایروانی گفت: «مواضع اصولی و قاطع رئیس جمهور روسیه در قبال یکجانبه گرایی و بدعهدی آمریکا نشان دهنده تعهد روسیه به موازین بین المللی و پیروی از منطق گفتگو و مفاهمه برای حل و رفع چالش های سیاسی و امنیتی است. روسیه و ایران به حمایت از ارتش سوریه در جنگ برای نابود کردن تروریسم ادامه خواهند داد.»

لاورنتیف گفت: «در عزم و اراده ی دولت روسیه برای تداوم همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم هیچگونه خللی وارد نشده واین مسیر تا استقرار کامل ثبات و امنیت در سوریه ادامه خواهد یافت.»

این تازه‌ترین دیدار مقامات عالی‌رتبه ایران و روسیه در امور سوریه و نخستین نشست پس از آن بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه به یک اجماع کاری درمورد ماموریت‌های متقابل خود در سوریه دست یافتند. آمریکا در سال ۲۰۱۴ در حمایت از نیروهای مخالفی که در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ علیه دولت مسلح شده بودند، وارد این درگیری شد.

یک سال بعد روسیه حمایت از نیروهای سوریه و نظامیان تحت حمایت ایران را آغاز کرد. با وجود مواضع مشترک آنها در قبال داعش که در آستانه شکست کامل قرار گرفته، آمریکا و کمپین‌های مورد حمایت روسیه درمورد حضور درازمدت ایران و متحدان منطقه‌ای آن در سوریه اختلاف دارند. آمریکا و متحدانش یعنی اسرائیل و عربستان این قدرت شیعی انقلابی را متهم به حمایت از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه کرده‌اند. اسرائیل کمپین سایه حملات هوایی علیه مواضع طرفدار ایران در سوریه را افزایش داده است.

این حملات تنش نادر میان روسیه و ایران را تشدید کرده است و تلاش‌ها برای رسیدن به توافقنامه‌های بین‌المللی به منظور حفظ صلح را افزایش داده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، چنین توافق‌های مبتنی بر خروج نیروهای مورد حمایت ایران از کارزار سوریه برای بازپس‌گیری جنوب شرقی این کشور است؛ جایی که اسرائیل و اردن اعلام کرده‌اند بازگشت دولت به این منطقه را محترم می‌دارند.

در پی پیروزی‌های اخیر، دولت سوریه کنترل بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور را به دست گرفته و تنها یک چهارم تا یک سوم  کنترل به دست نیروهای دموراتیک سوریه مورد حمایت آمریکا افتاده و بخش‌های کوچکی در دست داعش و شورشیان مانده که اکثرا در استان شمال غربی ادلیب متمرکز هستند.

شورشیان ادلیب مخالف آشتی با دولت هستند. روز چهارشنبه که مقامات روسیه با مقامات ایران گفتگو می‌کردند، توافقی صورت گرفت که بر اساس آن ترکیه توانست امنیت خروج هفت هزار تن از مردم از ادلیب که اکثرا شیعه بودند و از شهرهای طرفدار دولت یعنی آلفوآ و کفرایا را تامین کند. در عوض دولت سوریه موافقت خود با آزادی ۱۵۰۰ تن از حامیان زندانی شده اپوزیسیون را اعلام کرد.

بر اساس گزارش رویترز، این توافق میان هیئت تحریر الشام از گروه‌های شبه‌نظامی درگیر در جنگ داخلی سوریه و سپاه پاسداران ایران انجام شده و در نهایت نیز مورد حمایت روسیه و ترکیه قرار گرفت.

چنین توافق‌هایی در طول درگیری‌های سوریه رایج بوده و بسیاری از آنها تحت نظارت روسیه، ایران و ترکیه انجام شده که فرآیند صلح سه جانبه آستانه آنها مذاکرات مورد حمایت آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.