ارتباط با ما در

بر اساس بررسی‌های تازه محققان؛

موج گرما روی عملکرد مغز اثر می‌گذارد

از آنجایی که اکثر تحقیقات معمولاً درمورد تأثیرات گرما بر سلامت اقشار شکننده جامعه مانند میانسالان انجام می‌گیرد، این برداشت ایجاد می‌شود که موج گرما عموم مردم را تهدید نمی‌کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که موج گرما روی توانایی فکر کردن انسان اثر می‌گذارد. دانشمندان هاروارد گزارش دادند در طول آزمون‌ها، دانشجویانی که در خوابگاه‌های دارای تهویه هوا زندگی می‌کنند در زمان ورود موج گرما بهتر از دانشجویانی عمل می‌کنند که در هوای گرم زندگی می‌کنند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، از آنجایی که اکثر تحقیقات معمولاً درمورد تأثیرات گرما بر سلامت اقشار شکننده جامعه مانند میانسالان انجام می‌گیرد، این برداشت ایجاد می‌شود که موج گرما عموم مردم را تهدید نمی‌کند.

جو گویلرمو، محقق دانشکده بهداشت عمومی چان هاروارد و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: «ما برای بررسی این نقطه کور، دانشجویان سالمی که در خوابگاه زندگی می‌کردند را به‌عنوان مداخله طبیعی در موج گرمای بوستون مورد بررسی قرار دادیم.»

وی در ادامه افزود: «دانستن اینکه جمعیت‌های مختلف با چه خطراتی روبرو هستند، بسیار مهم است. برای مثال در بسیاری از شهرها مانند بوستون، تعداد موج‌های گرم هوا به دلیل تغییرات جوی رو به افزایش بوده است.»

این مطالعه ۴۴ دانشجو در بوستون را زیرنظر گرفت. ۲۴ دانشجو در ساختمان‌های دارای تهویه زندگی می‌کردند و ۲۰ دانشجوی دیگر در ساختمان‌های فاقد تهویه. این محققان دستگاهی را در اتاق هر دانشجو نصب کردند که میان دمای هوا را ظرف ۱۲ روز در تابستان ۲۰۱۶ اندازه‌گیری می‌کرد.

پنج روز نخست دمای هوا مناسب همان فصل بود. پس‌ازآن پنج روز موج گرما اتفاق افتاد و دو روز شاهد هوای سردتر بودیم.

دانشجویان هر روز  پس از بیدار شدن دو آزمون شناختی را در تلفن‌های هوشمند خود انجام می‌دادند. آزمون نخست از دانشجویان می‌خواست که رنگ لغاتی که می‌بینند را به‌درستی تشخیص دهند. آزمون دوم نیز شامل سؤالات ریاضی پایه بود و برای ارزیابی سرعت روانی و حافظه استفاده می‌شد.

یافته‌ها نشان داد که در طول موج گرما، دانشجویان در ساختمان فاقد تهویه بدتر از دانشجویانی عمل کردند که در ساختمان خوابگاه با تهویه بودند و زمان واکنش و استفاده از حافظه در آن‌ها کاهش یافت.

شگفت‌آور اینکه بیشترین تفاوت در عملکرد شناختی دو گروه زمانی رخ داد که دو روز هوای سردتر پس از موج گرما از راه رسید.

محققان دریافتند که در شرایطی دمای هوای بیرون فروکش می‌کند، دمای هوای داخل در ساختمان‌های فاقد تهویه هوا همچنان بالا مانده بود.

جوزف آلن، یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «دمای هوای داخل اغلب پس از کاهش هوای بیرون، همچنان افزایش می‌یابد، و این برداشت اشتباه را ایجاد می‌کند که خطر رفع شده و این در حالی است که «موج گرمای داخل» همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: «در مناطقی از جهان که دمای هوا عمدتاً سرد است، ساختمان‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که گرما را حفظ کنند. در روزهای گرم‌تر تابستان که به دلیل تغییرات جوی ایجاد می‌شوند، گرمای هوا در این ساختمان‌ها به‌راحتی خارج نمی‌شود و موج گرمای داخل را بالا می‌برد.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.